Aviseringar
Rensa alla

Fyra nivåer


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Följande är hur jag tror för närvarande, det finns fyra nivåer: (1) tiggeri; (2) be om något i gengäld för något annat; (3) ge med förväntningar på att få något annat i gengäld; (4a) ge för glädjen av att ge (4b) ta emot för glädjen att ta emot. Nivå 1-3 är olika intensitet av tiggeri.


   
Citera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Jag frågar mig om inte (2) och (3) borde byta plats med varandra...


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

(1) borde kanske heta: Be om något med förväntingen att inte ge något annat i gengäld.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

(1) Be om något med förväntingen att inte ge något annat i gengäld; (2) Ge med förväntningen att få något annat i gengäld; (3) Be om något i gengäld för något annat; (4a) Ge för glädjen av att ge; (4b) Ta emot för glädjen att ta emot. Nivå 1-3 är olika intensitet av tiggeri.


   
SvaraCitera

vad är syftet med att dela upp dem i nivåer? tänker mig att det ska reflektera kategorier som människor tenderar att hamna i. så är inte min erfarenhet. de flesta brukar ägna sig åt alla 4 beteenden.

men visst har du rätt i att detta är en förnuftig analys av fenomenet.

(2) är väl att likställa med handel. visst är det på ett sätt något ädlare och ärligare än att underförstå tjänster och gentjänster, men samtidigt är det på ett annat sätt mindre harmoniskt och sömlöst. är osäker på vilken som är "högre" av dessa två.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.: vad är syftet med att dela upp dem i nivåer? tänker mig att det ska reflektera kategorier som människor tenderar att hamna i. så är inte min erfarenhet.

Om du tänker dig att det är kategorier som människor hamnar i och det inte är din erfarenhet. Då tänker du dig inte att det är så? 

thl*kt N.: de flesta brukar ägna sig åt alla 4 beteenden.

Givetvis, vi föds utan val eller möjlighet till något annat än (1). Skrikande bäbisen har vi alla varit. Rent etiskt, så skulle jag säga att fyra är bättre än 1-3. Sedan så måste man vara brutalt pragmatisk kring vad för val man har. Det är alltid etiskt att välja det minst dåliga valet. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.: (2) är väl att likställa med handel. visst är det på ett sätt något ädlare och ärligare än att underförstå tjänster och gentjänster, men samtidigt är det på ett annat sätt mindre harmoniskt och sömlöst. är osäker på vilken som är "högre" av dessa två.

Ja, det är väll min preferens att jag gillar klarhet. 


   
SvaraCitera

Asha:

Om du tänker dig att det är kategorier som människor hamnar i och det inte är din erfarenhet. Då tänker du dig inte att det är så?

tycker inte folk verkar utmärkas speciellt mycket av dessa nivåer. visst, det finns ju tiggare men kollar du på hur tiggarna beter sig mot varandra inom sin community så kan du nog hitta transaktioner av alla typer.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.:

tycker inte folk verkar utmärkas speciellt mycket av dessa nivåer. visst, det finns ju tiggare men kollar du på hur tiggarna beter sig mot varandra inom sin community så kan du nog hitta transaktioner av alla typer.

Det här handlar om att kategorisera handlingar inte folk. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.:

tycker inte folk verkar utmärkas speciellt mycket av dessa nivåer. visst, det finns ju tiggare men kollar du på hur tiggarna beter sig mot varandra inom sin community så kan du nog hitta transaktioner av alla typer.

(4) är ingen transaktion. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Om vi ska vara nyanaserade så är (1) - (2) två olika fomer av tiggeri. Medan (3) är horreri.


   
SvaraCitera

Asha:

Det här handlar om att kategorisera handlingar inte folk. 

okej men då finns det typ inget att svara på din tråd Rodnar

Asha:

(4) är ingen transaktion. 

kanske inte, men du fattar. fast var ju tydligen irrelevant 😀


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.: okej men då finns det typ inget att svara på din tråd

thl*kt N.: kanske inte, men du fattar. fast var ju tydligen irrelevant 😀

Man är sina tankar, ord och handlingar. Det är premissen.


   
SvaraCitera

Asha:

Man är sina tankar, ord och handlingar. Det är premissen.

varför då? är man inte sina fingeravtryck, inälvor och hjärtslag också?


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.:

varför då? är man inte sina fingeravtryck, inälvor och hjärtslag också?

Det finns säkert en relation till dessa saker också. Poängen är relationen mellan tankar, ord och handlingar. Alltså att dina tankar resluterar i dina ord vilket resluterar i dina handlingar vilket resluterar i dina tankar. Det handlar alltså om etik, vem man är inför sigsjälv.


   
SvaraCitera