Aviseringar
Rensa alla

Fysik hjälp


Ämnesstartare

Hejsan!!
jag har gjort några experiment i skolan då man ska redovisa varför det blev si och så. JAg suger självklart på fysik och behöver hjälp

labb1: vi hadde tejpat fast en bummulsbit i botten på en liten bägare. sedan stälde vi ner glaset med bummulen med öppningen ner mot en stor bägare med vatten. Bumulet var snus tort när vi tog upp den lilla bägaren igen. varför??

labb2: vi tod 2 A4 pappren och hadde lite mellanrum mellan dom och blåste i mellanrumet. då åkte pappersbitarna ihop. Varför gjorde dom det??

labb3: vi hällde vatten i en stor bägare och fyllde ett provrör helt med vatten när vi stoppade provröret i vattnet så var vattnet i provröret kvar. Varför??

Jag blir superglad ifall någon som vet kan svara...Jag är jätte dålig på att stava så det kan nog ha hänt att jag har stavat fel lite här och var[crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

playdice:

labb1

Vattnet kan inte åka in i bägaren eftersom det är luft där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

playdice:

labb3: vi hällde vatten i en stor bägare och fyllde ett provrör helt med vatten när vi stoppade provröret i vattnet så var vattnet i provröret kvar. Varför??

Har just börjat med fysik men är det inte uppenbart att det inte fanns luft där och samma sak som myksa sa...fast nu kan det inte åka in eller ut för den delen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera