Aviseringar
Rensa alla

Fysik - snögrotta


Ämnesstartare

Jag stötte på en fråga i fysikboken som som jag skulle vilja veta svaret på någon som vet nått om det?
Varför är det varmare inuti en snögrotta än utanför en kall vinterdag?


   
Citera

Ptja, ingen köldeffekt pga vind.


   
SvaraCitera

för att luften mellan snöflingorna isolerar


   
SvaraCitera

För att din egen värme värmer upp snögrottan. Snö består till stor del av luft och är dörfär en superbra isolator. Därför stannar din kroppsvärme kvar i grottan.


   
SvaraCitera

Är det ju inte alls.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Är det ju inte alls.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

passaro:

[rolleyes]

Det är ju inte varmare i en snölykta bara för det är en snölykta. Temperaturen är ju samma som utanför, såvida det inte finns nåt varmt där inne [no-no]


   
SvaraCitera

Tickstart:

Det är ju inte varmare i en snölykta bara för det är en snölykta. Temperaturen är ju samma som utanför, såvida det inte finns nåt varmt där inne [no-no]

jag tänkte mest på igloo's som isolerar. men visst, du har en poäng. hardu börjat prata med ful lule-dialekt än?


   
SvaraCitera

Igloos är alltid byggda med utgången högre belägen än själva rummet, vilket gör att den kalla luften försvinner ut medan den varma stannar kvar.

Har jag hört.


   
SvaraCitera

passaro:

du har en poäng

Man måste läsa frågan löjligt noggrannt [blush] Och har nog börjat prata mer åt det göteboschka hållet [crazy]


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Igloos är alltid byggda med utgången högre belägen än själva rummet, vilket gör att den kalla luften försvinner ut medan den varma stannar kvar.

Tvärtom isf


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Leeilaa:

Varför är det varmare inuti en snögrotta än utanför en kall vinterdag?

Den kalla luften åker inte in lika lätt och därför inte ut lika lätt heller. Sen om du är där inne värmer du upp genom att du rör på dig. Ungefär samma funktion som en termos skulle jag gissa på som någon sa där uppe så isolerar ju snön, och berget och luften som är emellan snön osv.


   
SvaraCitera