Aviseringar
Rensa alla

Fysikuppgifter!


För att omvandla från m/s till m/h tar du antalet metrar per sekund och multiplicerar med antalet sekunder per timme. Sedan dividerar du med 1000 för att gå från m/h till km/h eftersom det går 1000 m på 1 km. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:
För att omvandla från m/s till m/h tar du antalet metrar per sekund och multiplicerar med antalet sekunder per timme. Sedan dividerar du med 1000 för att gå från m/h till km/h eftersom det går 1000 m på 1 km. 

Ser detta rätt ut? Återigen, tack så hemskt mycket för hjälpen! 🙂

Jag satte på 1 sek på 18 km/h och 2 på 36 km/h och 3 på 54 km/h. Då y-axeln är satt på km/h20160919_200400.jpg


   
SvaraCitera

Zoldierz44: Ser detta rätt ut? Återigen, tack så hemskt mycket för hjälpen! 🙂

Jag satte på 1 sek på 18 km/h och 2 på 36 km/h och 3 på 54 km/h. Då y-axeln är satt på km/h

Det ser rätt ut. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Det ser rätt ut. Tumme upp

Tack!! 🙂


   
SvaraCitera

Zoldierz44: ?

Hur går det med de andra uppgifterna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Hur går det med de andra uppgifterna?

Inte så himla bra på den med fasvinkeln 🙁 Fast den andra tror jag nog att jag har löst


   
SvaraCitera

Zoldierz44: Inte så himla bra på den med fasvinkeln 🙁 Fast den andra tror jag nog att jag har löst

Har du kollat upp det där forumet: www.pluggakuten.se ?

Jag hittade en exakt likadan uppgift som finns hyfsat förklarad. Hoppas den hjälper.
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=117406


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Har du kollat upp det där forumet: www.pluggakuten.se ?

Jag hittade en exakt likadan uppgift som finns hyfsat förklarad. Hoppas den hjälper.
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=117406

jo fast har inte fått så mycket hjälp..

Jag undrar om du har lite tid och skulle kanske hjälpa mig med denna uppgift det är samma uppgift om diagrammet

b) Hur många sekunder tar det för polisbilen att hinna ikapp fartsyndaren?
Tänker jag rätt här?

Sb= v*t=60t (för bil b)
Sa= v0t=+at^2/2=5t^2/2
Sa= Sb= 5t^2/2=60t

Med formeln s = v₀*t + at²/2 får jag fram en andragradsekvation?

2,5t² = 60t/3,6 ⇔ -2,5t² + 60t/3,6 = 0 ⇔ -9t² + 60t = 0 ⇔ t² + 60t/(-9) = 0 ⇔ t = -(60/-9)/2 ± √((60/-9)/2)² = 3,333... ± √11,11

c)Om bilen B har en konstant fart v, och polisbilen A har en konstant acceleration a, härled ett uttryck för tiden det tar för polisbilen att hinna ikapp bilen

vt = at²/2 ⇔ t(at - 2v) = 0 ⇔ t = v ± √v² ⇔ t = v ± v

d) Antag istället i deluppgift a att polisbilen A sätter igång en sekund efter att bilen B passerat. Härled en andragradsekvation för tiden att hinna ikapp bilisten

60(t-1) = 9(t-1)² = 60t - 60 = 9(t² - 2t + 1) = 9t² - 18t + 9 ⇔ 9t² - 78t + 69 = 0 ⇔ t² - 78t/9 + 69/9 = 0 ⇔ t = 4,333... ± 3,333

Verkar jag ha gjort här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org: Jag hittade en exakt likadan uppgift som finns hyfsat förklarad. Hoppas den hjälper.

Jag har använt denna formel som han har skrivit ut. Men vet inte om jag får rätt svar. Vad får du?


   
SvaraCitera

Zoldierz44: b) Hur många sekunder tar det för polisbilen att hinna ikapp fartsyndaren?
Tänker jag rätt här?

Jag vet inte om jag förstår formeln, jag gör en egen lösning.

V = hastighet [km/h]
A = acceleration bil A [(km/h)/s)]
T = tid [s]

* A = 5 m/s^2 = 18 (km/h)/s (det har vi räknat ut i förra uppgiften)
* Vb = 60 km/h
* Va = A x T

Fråga:
När är Vb = Va?

Svar: 
Vb = Va = 60 = A x T
                      = 18 x T

Lös ut T ur ekvationen ovan ger:
T = 60 / A = 60/18 = 3,33... s = 3 1/3 s. 

Jag verkar ha fått nästan samma svar som du. 

 


   
SvaraCitera

Zoldierz44: c)Om bilen B har en konstant fart v, och polisbilen A har en konstant acceleration a, härled ett uttryck för tiden det tar för polisbilen att hinna ikapp bilen

V = hastighet för bil B [km/h]
A = acceleration bil A [(km/h)/s)]
T = tid [s]

T = V / A 

Jag tror inte att det behöver vara svårare än så. 

OBS! Om du skriver ut den här formeln som svar måste du skriva vilka enheter du använder, alltså:
V = hastighet för bil B [km/h]
A = acceleration bil A [(km/h)/s)]
T = tid [s]


   
SvaraCitera

Zoldierz44: d) Antag istället i deluppgift a att polisbilen A sätter igång en sekund efter att bilen B passerat. Härled en andragradsekvation för tiden att hinna ikapp bilisten

Det här var en konstig uppgift. Det behövs ingen andragradsekvation för att lösa detta. Förvirrad

V = hastighet för bil B [km/h]
A = acceleration bil A [(km/h)/s)]
T = tid [s]

V = A x (T-1)
T-1 = V/A
T = V/A +1 = 60/18 + 1 = 4,33... s

Jag får iaf svaret att det tar 4,33... eller 4 1/3 s innan polisbilen hinner ikapp den andra bilen. Det är egentligen enkelt att kolla med uppgift b, där tar det 3 1/3 s för polisen att hinna ikapp, och denna gång finns en sekunds fördröjning d.v.s. 3 1/3 + 1 = 4 1/3 s. 


   
SvaraCitera

Snacka om att läraren gör det onödigt svårt för er att lösa uppgifter som egentligen går att lösa på ett enkelt sätt. 


   
SvaraCitera

Zoldierz44: Jag har använt denna formel som han har skrivit ut. Men vet inte om jag får rätt svar. Vad får du?

Du kan visa hur du har tänkt så kan jag försöka se om det verkar rätt. Jag är inte så bra på ellära men jag kan försöka. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org: Jag tror inte att det behöver vara svårare än så.

Tusen tack för all hjälp! 🙂 Kan inte tacka dig nog! 🙂


   
SvaraCitera