Aviseringar
Rensa alla

Fysikuppgifter!


Ämnesstartare

Någon som är bra på fysik??

En polisbil A, befinner sig i vila på en väg. Plötsligt åker en annan bil B, förbi i en fart av 60 km/h trots att fartgränsen är 50 km/h. Polisbilen sätter av och börjar omedelbart (vi bortser från reaktionstiden) accelera med en konstant acceleration på 5m/s^2. Bilisten i bil B märker ingenting och fortsätter åka med samma fart.

a) Skissera ett hastighet-tid-diagram med båda bilarna i samma diagram. Hur skall diagrammet se ut?

Hitta fasvinkeln tex:\displaystyle \phi i en elkrets som består av tre serieinkopplade komponenter: en resistor,
tex:\displaystyle R = 1 kOhm, en spole, tex:\displaystyle L = 0,5 H, och en kondesator, tex:\displaystyle C = 1 \;\mu \text{F}. Utvärdera också den aktiva
effekten om spänningsamplituden tex:\displaystyle U_0 är tex:\displaystyle 100 V och frekvensen är tex:\displaystyle 50 Hz. Tänk på att det
effektiva värdet tex:\displaystyle U= U_0/\sqrt{2}

Kobolt-60 (60Co) isotopen används ofta som en strålningskälla inom nuklearmedicin. Dess halveringstid är 5,25 år.
a) Vad är aktiviteten hos 1,0 µg kobolt uttryckt i Bq (sönderfall/s)?
b) Man hittar ett gammalt preparat som har massan 10 µg som visar sig ha aktiviteten 5,0 MBq. Hur gammalt var preparatet?
Svara med avrundade heltal.


   
Citera
Ämnesstartare

Suger på fysik, sorry sorry


   
SvaraCitera

Zoldierz44: a) Skissera ett hastighet-tid-diagram med båda bilarna i samma diagram. Hur skall diagrammet se ut?

är väl inte särskilt komplicerat!? den ena axeln tid den andra hastighet. ena bilen håller konstant hastighet=>rak jävla linje
den andra är det ju bara att räkna lite på


   
SvaraCitera

Zoldierz44: Någon som är bra på fysik??

Prova på det här forumet:  http://www.pluggakuten.se/


   
SvaraCitera

Zoldierz44: bil B, förbi i en fart av 60 km/h

För bil B är linjen platt (vågrät), på Y-axeln siffran 60 om enheten är km/h.

Zoldierz44: Polisbilen sätter av och börjar omedelbart (vi bortser från reaktionstiden) accelera med en konstant acceleration på 5m/s^2

Polisbilen A börjar axa från start med 5m/s^2 = ökning av hastighet med 5 m/s varje ny sekund. Det betyder att sekund 0 (i origo i diagrammet) är hastigheten 0 m/s. Vid x = 1 sekund är hastigheten 5 m/s. Vid x = 2 sekunder är hastigheten 10 m/s. Vid x = 3 s är hastigheten 15 m/s o.s.v. Nu kan du rita diagrammet.


   
SvaraCitera

Jag har glömt detaljerna, formlerna m.m. från fysiken för att lösa de andra uppgifterna. Var ett tag sen jag höll på med det...


   
SvaraCitera

ser ingen vits med o räkna ut såna grejer så ja kan inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

För bil B är linjen platt (vågrät), på Y-axeln siffran 60 om enheten är km/h.

Polisbilen A börjar axa från start med 5m/s^2 = ökning av hastighet med 5 m/s varje ny sekund. Det betyder att sekund 0 (i origo i diagrammet) är hastigheten 0 m/s. Vid x = 1 sekund är hastigheten 5 m/s. Vid x = 2 sekunder är hastigheten 10 m/s. Vid x = 3 s är hastigheten 15 m/s o.s.v. Nu kan du rita diagrammet.

Tusen tack!! Hur ser det här ut? 


   
SvaraCitera

Zoldierz44: Tusen tack!! Hur ser det här ut?

Du verkar ha blandat ihop olika enheter. Vad har du för enhet på x-skalan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Du verkar ha blandat ihop olika enheter. Vad har du för enhet på x-skalan?

där har jag t(s) och på y-axeln km/h. Jag antar att det är fel. Vad skall det annars vara? Bortsett från det ser det bra ut?


   
SvaraCitera

Zoldierz44: där har jag t(s) och på y-axeln km/h. Jag antar att det är fel. Vad skall det annars vara? Bortsett från det ser det bra ut?

Det där jag skrev x = 1 s -> Y = 5 m/s är i enheten meter per sekund, inte kilometer per timme. Efter 1 sekund har alltså bil A kommit upp i hastigheten 5 m/s, men enligt diagrammet är den uppe i 5 km/h. Är du med?


   
SvaraCitera

För att förtydliga 5 m/s = 18 km/h, alltså inte samma sak.

Antal sekunder per h (timme) är 3600 s.
5 m/s x 3600 s = 18 000 m/h = 18 km/h.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org: Efter 1 sekund har alltså bil A kommit upp i hastigheten 5 m/s, men enligt diagrammet är den uppe i 5 km/h. Är du med?

Jo precis. Fast uppgiften säger att: plötsligt åker en annan bil b, förbi i en fart av 60km/h trots att fartgränsen är 50km/h. Då borde väl y-axeln vara på km/h? Jag tänkte skriva upp m/s men blir det inte fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Det där jag skrev x = 1 s -> Y = 5 m/s är i enheten meter per sekund, inte kilometer per timme. Efter 1 sekund har alltså bil A kommit upp i hastigheten 5 m/s, men enligt diagrammet är den uppe i 5 km/h. Är du med?

Om bilisten B skall också vara med i diagrammet och den kör i konstant hastighet av 60km/h och den andra vid en acceleration av 5m/s^2 hur skall det då se ut på y-axeln? (ursäkta om jag låter lite trög här)


   
SvaraCitera

Zoldierz44: Jo precis. Fast uppgiften säger att: plötsligt åker en annan bil b, förbi i en fart av 60km/h trots att fartgränsen är 50km/h. Då borde väl y-axeln vara på km/h? Jag tänkte skriva upp m/s men blir det inte fel?

Y-axeln kan vara i km/h men eftersom accelerationen är i m/s behöver du omvandla ökningen av hastigheten till km/h innan du ritar diagrammet.

Jag ger dig en ledtråd: 

x = 1 s -> y = 5 m/s = 18 km/h

Snacka.org: För att förtydliga 5 m/s = 18 km/h, alltså inte samma sak.

Antal sekunder per h (timme) är 3600 s.
5 m/s x 3600 s = 18 000 m/h = 18 km/h.


   
SvaraCitera