Aviseringar
Rensa alla

Fytta till annan stad..


Ämnesstartare

Det är såhär då att jag är så rysligt trött på att bo hemma. ( ja det brukar låta så )
Mina föräldrar är skiljda (stavning?) sen ungefär 10 år tillbaka och det börjar kännas riktigt jobbigt att slängas som en vante fram och tillbaka mellan dem varannan vecka.
Min bror är 21 och har inte flyttat än, han vill typ inte heller, och pappa, pappas sambo och mamma bråkar nästan hela tiden. Min lillasyster bråkar också för det mesta.
Jag har tänkt på det här att flytta hemifrån ett par år nu och om två månader fyller jag 18 år.

Jag skulle vilja flytta till en anna stad, till Kalmar.
(Bor nu i sthlm)

Efter sommaren ska jag börja plugga på distans, så då kan man väl inte få något bidrag? Jag menar typ inackordering med tanke på att jag kan plugga i princip var som helst.

Och så var det problemet med föräldrarna, vad ska man säga till dem? De tar mig nästan aldrig på allvar när jag säger något så hur börjar man prata med dem?

Jag vet att det är dyrt att flytta hemifrån och att allt det där, men självklart får man fixa ett jobb om jag ska flytta.

Jag är tacksam för seriösa svar.


   
Citera

Varför skulle någon vilja flytta till Kalmar, av alla ställen?


   
SvaraCitera

Säg: Hejdå.


   
SvaraCitera

18 år = i princip helt fri. Skaffa ett jobb så att du kan ordna med ekonomin, för att senare skaffa en lägenhet/korridor där borta.

Annars, leta upp internat att studera på?


   
SvaraCitera

elliinors:

Efter sommaren ska jag börja plugga på distans, så då kan man väl inte få något bidrag?

Borde vara samma regler för studiebidrag oavsett om du pluggar på distans eller inte. Med andra ord: studiebidrag, studielån och/eller extrajobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Varför skulle någon vilja flytta till Kalmar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ganska nyligen flyttat till en ny stad men känner ingen här, nån som kan ha några idéer hur man kan hitta vänner om man är riktigt blyg och har problem att ta kontakt med folk.


   
SvaraCitera

Lämna förfan inte huvudstaden!

Stockholm i mitt hjärta...


   
SvaraCitera

yunaito:

Jag har ganska nyligen flyttat till en ny stad men känner ingen här, nån som kan ha några idéer hur man kan hitta vänner om man är riktigt blyg och har problem att ta kontakt med folk.

Olika kontaktannonser på nätet. Sök andra som också nyss flyttat till samma stad som dig. Börja med någon aktivitet där du träffar folk. Tex danskurs, matlagningskurser m.m

Din blyghet övar du bort genom att träffa riktigt mycket folk. Det värsta du kan göra är att stänga in dig själv och inte träffa folk.


   
SvaraCitera

Är inte bra på det här men det kanske finns bidrag du kan söka. Bostadsbidrag och försörjningsstöd t.ex.

yunaito:

nån som kan ha några idéer hur man kan hitta vänner om man är riktigt blyg och har problem att ta kontakt med folk.

Lär känna grannen så kan du kanske lära känna hans/hennes kompisar o.s.v.


   
SvaraCitera