Aviseringar
Rensa alla

Gå med i the Zeitgeist movement.


Dan_the_ironman:

Någonsin hört om källkritik?


   
SvaraCitera

enni:

har inte sett de två första filmerna men jag undrar ändå, har du svårt att tänka dig att det finns konspirationer?

Jag har inte sett någon av filmerna. Jag har viktigare saker för mig, som att runka, dricka te, och ha migränanfall.


   
SvaraCitera

Det som är ÄNNU roligare än Zeitgeist-konspirationer är alla hjärndöda ungdomar som per automatik säger att Zeitgeist bara är "skitsnack" och innehåller "massa faktafel". Få av dessa idioter hade kunnat peka ut faktafelen ifall man fråga de, de hade blivit tvugna att googla efter de... ändå är de väldigt snabba med att kalla något skitsnack eftersom det är den allmänna uppfattningen och de vågar inte bilda en egen uppfattning. Ni som inte känner igen er behöver inte ta åt er, men många av er BÖR känna igen er.

Zeitgeist påminner lite om Dan Browns böcker. Det är mycket saker som stämmer men utblandat med lösryckta konspirationsteorier med låg trovärdighet. Dessutom är Zeitgeist filmerna väldigt vinklade och visar bara en väldigt trångsynt bild av sakfrågorna de tar upp. Det är sorgligt med alla som ser Zeitgeist som någon form av frälsare mot all ondska i världen 😛 Huvudbudskapet i filmerna är ju ändå bra, att man bör tänka kritiskt och inte bara tro på saker för att det kommer från auktoritetsfigurer. Ironiskt nog är det ju just det som de mest hardcore-Zeitgeistnissarna INTE gör.


   
SvaraCitera

Hampie:

Jag har inte sett någon av filmerna. Jag har viktigare saker för mig, som att runka, dricka te, och ha migränanfall.

Kritisera aldrig något du inte har sett. Oavsett hur korkade Zeitgeist-filmerna nu må vara så framställer du dig själv som ännu mer korkad när du gör så.


   
SvaraCitera

pumanJessica:

Kritisera aldrig något du inte har sett.

Jag tar bara order från min psykiater, polisen och möjligen domare. Inte dig. Men tack för försöket.

pumanJessica:

Oavsett hur korkade Zeitgeist-filmerna nu må vara så framställer du dig själv som ännu mer korkad när du gör så.

Nä, men du kan gärna hoppas. Zeitgeist är trams, lite mer trams, lite antisemitism och konspirationsteorier med ett sött tyskt namn som inte säger jack shit. Jag behöver inte titta på det för att uttala mig om det, lika lite som jag behöver läsa en 13-årings skolprojekt för att veta att det inte kommer ha innehåll av någon större kvalité.

pumanJessica:

. Få av dessa idioter hade kunnat peka ut faktafelen ifall man fråga de, de hade blivit tvugna att googla efter de...

Men många av dessa idioter lyckas ändå använda rätt kasus utan att googla efter det. Är det inte fantastiskt? Men, sure, try me. Jag tror jag är allmänbildad nog för att se igenom större delen av tramset som Zeitgeist, Zeitgeist addendum (ännu coolare med tyska och latin!!!) och vad som nu kommit därefter.

pumanJessica:

ändå är de väldigt snabba med att kalla något skitsnack eftersom det är den allmänna uppfattningen och de vågar inte bilda en egen uppfattning.

Occhams Razor - och googla inte nu, det är fusk!

pumanJessica:

Det är mycket saker som stämmer men utblandat med lösryckta konspirationsteorier med låg trovärdighet.

Finns det något i Da Vinci-koden som faktiskt är sant?

pumanJessica:

Huvudbudskapet i filmerna är ju ändå bra, att man bör tänka kritiskt och inte bara tro på saker för att det kommer från auktoritetsfigurer.

Huvudbudskapet är väl att man skall tro på Zeigeist? Att blint följa trams som saknar källkritisk förmåga är fan dummare än att tro på västvärldens förhållandevis okorrupta styren.


   
SvaraCitera

Hampie:

Jag tar bara order från min psykiater, polisen och möjligen domare.

aha bara dom

Hampie:

Huvudbudskapet är väl att man skall tro på Zeigeist?

nej det är verkligen inte huvudbudskapet


   
SvaraCitera

enni:

nej det är verkligen inte huvudbudskapet

Men, varför bemöda sig göra en lång jäkla film om man bara kan sammanfatta det hela i: tro inte på auktoriteter?


   
SvaraCitera

Hampie:

Men, varför bemöda sig göra en lång jäkla film om man bara kan sammanfatta det hela i: tro inte på auktoriteter?

mer övertygande?


   
SvaraCitera

Hampie:

Jag tar bara order från min psykiater, polisen och möjligen domare. Inte dig. Men tack för försöket.

Så du har aldrig någonsin lyssnat eller tagit råd från andra än dessa? Ditt ego är en stor brist för dig i så fall. Jag ger ingen order, men vem som helst borde väl inse att man borde se en dokumentär INNAN man kan säga att den är skit, eller så håller man bara tyst om den. Av samma anledning som du bör se en film eller läsa en bok innan du kan säga att det är skräp, även om det kanske är skräp.

Hampie:

antisemitism

Man kan använda många ord för att beskriva Zeitgeist men det finns faktiskt ingen antisemitism. Ifall du hade sett filmerna hade du vetat detta 😛

Hampie:

lika lite som jag behöver läsa en 13-årings skolprojekt för att veta att det inte kommer ha innehåll av någon större kvalité.

Narcissistisk personlighetsstörning - kolla upp det. Folk som tror att de är för smarta för att lyssna på andras förslag eller åsikter är oftast inte så speciellt smarta över huvud taget. Jag känner inte dig. Du kanske är otroligt smart, vem vet... men du uppför dig absolut inte så. Eller kanske är omoget uppförande den rätta beskrivningen, vet ej. Vad tycker du?

Hampie:

Jag tror jag är allmänbildad nog för att se igenom större delen av tramset som Zeitgeist, Zeitgeist addendum

Ja, du är säkerligen ett orakel av kunskap.

Hampie:

Finns det något i Da Vinci-koden som faktiskt är sant?

Har inte läst just den boken men många av Dan Browns böcker bygger ju på saker som faktiskt stämmer och sen lägger han till massa science fiction bitar och kryddar lite med konspirationer. Lite som Zeitgeist också gör, därav jämförelsen.

Hampie:

Huvudbudskapet är väl att man skall tro på Zeigeist?

Beror på hur man uppfattar det. Du har ju inte så mycket att säga till om eftersom du som sagt inte sett filmerna 😛


   
SvaraCitera

pumanJessica:

Jag ger ingen order, men vem som helst borde väl inse att man borde se en dokumentär INNAN man kan säga att den är skit, eller så håller man bara tyst om den.

Kritisera, är imperativ, och är en order. Det var precis så du uttalade dig.

pumanJessica:

Man kan använda många ord för att beskriva Zeitgeist men det finns faktiskt ingen antisemitism. Ifall du hade sett filmerna hade du vetat detta 😛

Det är bara väldigt välmaskerat.

pumanJessica:

Narcissistisk personlighetsstörning - kolla upp det.

Jag har rätt bra koll på vad det är. Men om det gläder dig kan jag berätta att jag genomgått en diagnostisering av min personlighet och jag lider bara av fobisk personlighetsstörning samt har lite utslag på tvångsmässig personlighetsstörning. Således, good try.

pumanJessica:

Folk som tror att de är för smarta för att lyssna på andras förslag eller åsikter är oftast inte så speciellt smarta över huvud taget.

Och så använder vi inte uttrycker smart i den kontexten heller. Alltså, jag behöver inte tro att jag är ‹smart›. Jag är rätt välmedveten om min intellektuella och kognitiva förmåga. Jag tar del av den kunskap andra har att erbjuda om jag anser den vara något att ha – annars så låter jag den vara.

pumanJessica:

Du kanske är otroligt smart, vem vet... men du uppför dig absolut inte så. Eller kanske är omoget uppförande den rätta beskrivningen, vet ej. Vad tycker du?

Jag är lite lätt giftig och vass i min debattstil, det kan jag ge dig, men inte mer.

pumanJessica:

Har inte läst just den boken men många av Dan Browns böcker bygger ju på saker som faktiskt stämmer och sen lägger han till massa science fiction bitar och kryddar lite med konspirationer. Lite som Zeitgeist också gör, därav jämförelsen.

Skillnaden är att Zeitgeist utger sig för att vara en dokumentär, emedan da Vinci-Koden är fiction rakt igenom och aldrig påstår sig vara annat.


   
SvaraCitera

Hampie:

Det är bara väldigt välmaskerat.

Jag tror jag är väl medveten om vad exakt du menar är antisemitistiskt i Zeitgeist, men var god och upplys mig i alla fall. Vill bara se ifall du är så dum som jag tyvärr misstänker att du kanske är.

Hampie:

Jag tar del av den kunskap andra har att erbjuda om jag anser den vara något att ha – annars så låter jag den vara.

...trots att du dömer den innan du börjat lyssna 😛 Du är rolig du.

Hampie:

Och så använder vi inte uttrycker smart i den kontexten heller.

Med smart menade jag väl egentligen bildad i det här fallet. Jag ber om ursäkt för problemet jag ställt till med, det måste vara oerhört svårt för dig som språkfascist.
Jag vet att du inte skulle ta några råd från en underlägsen varelse som mig men säger i alla fall att det kan vara en bra idé inte alltid tro sig vara intellektuellt överlägsen. Du kommer inte utvecklas. Dessutom så innebär inte välformulerade meningar att man har rätt 🙂

Hampie:

Skillnaden är att Zeitgeist utger sig för att vara en dokumentär, emedan da Vinci-Koden är fiction rakt igenom och aldrig påstår sig vara annat.

Ja precis, och jag försvarar heller inte Zeitgeist-filmerna. Ifall du läser mina tidigare inlägg igen så ser du ju det rätt tydligt. Påpekade bara att vissa av de sakerna Zeitgeist försöker ta upp finns det mycket sanning i, men de försöker förvrida sanningen och få det att se värre ut än vad det är genom att krydda med en massa detaljer som det inte finns mycket bevis för. Då tänker jag framför allt på första och tredje akten i Zeitgeist samt de två första tredjedelarna av Addendum. 911-biten och Venus project skiten orkar jag dock inte gå in på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

För att de far med osanningar? Om du menar idé. Annars vet jag inte vad du är ute etfer, för det är björnar som sover i iden.

Jag trodde faktiskt att du baserade ditt påstående på bevis, på fakta, inte blind tro..
Men, verkar som att jag hade fel.

Hampie:

Jag behöver inte titta på det för att uttala mig om det,

Trångsynt?
Du påstår att du inte behöver ta reda på vad du pratar om innan du bildar en fullständig bild av samtalsämnet och vägrar att lyssna på personer som faktiskt har sett filmerna, gjort lite research.

Zeitgeist ide är sjukt bra, det är synd att konsumenter som du är blind av vad systemet ger dig utan att tänka på vad det gör mot jorden, och om du bryr dig borde du se Zeitgeist, dom ger en fett bra lösning.

Kolla bara på den innan du pratar om den mate.

Hampie:

Jag tar del av den kunskap andra har att erbjuda om jag anser den vara något att ha – annars så låter jag den vara.

Ett system som klarar av att vidhålla resurser är en bra ide, systemet vi har nu är helkorkat, vi bryr oss faktiskt om pengar mer än ren luft....
Läs det igen, vi bryr oss mer om pengar än REN LUFT!!
det är klart att vi inte klarar av att hantera pengar när det går före rent vatten, ren luft, klimatet, människor, andra djur...
det är värt att undersöka


   
SvaraCitera

JoElite:

Jag trodde faktiskt att du baserade ditt påstående på bevis, på fakta, inte blind tro..

Jag har ingen blind tro, till skillnad från vissa andra, och påstår mig sällan vara objektiv, som vissa andra, men i detta fallet gäller det en film som blivit nedgjord flera gånger och som inte ens har koll på tidig kristendom. Tidig kristendom är man rätt duktig om man inte har koll på, I say that.

The Venus Project är en flummig utopi om hur allt borde vara: problemet är att det förvisso är fint att ingen skall behöva jobba och att man skall kunna köpa ett hus och se det byggas i en 3d-modell för att sedan kunna flytta in en vecka senare. It ain’t here yet – for long. Det tarvar rätt mycket teknik – och arbete, om det ens är möjligt (tro mig, skaparen därbakom har inte den utbildningen eller kunskaperna för att klara att reda ut den hjärngymnastiska övningen).

JoElite:

Du påstår att du inte behöver ta reda på vad du pratar om innan du bildar en fullständig bild av samtalsämnet och vägrar att lyssna på personer som faktiskt har sett filmerna, gjort lite research.

Jag har läst om Zeitgeist flera gånger förut, och även varit inne på the Venus Projects egen hemsida och läst där. Jag behöver inte ögna igenom en skräpfilm för att kunna säga att det är slöseri på bandbredd för min del.

JoElite:

Zeitgeist ide är sjukt bra

Bättre än vanliga brunbjörnars?

JoElite:

det är synd att konsumenter som du är blind av vad systemet ger dig utan att tänka på vad det gör mot jorden

Har du den blekaste aning om var jag står politiskt?

JoElite:

och om du bryr dig borde du se Zeitgeist, dom ger en fett bra lösning.

[tired]

JoElite:

Läs det igen, vi bryr oss mer om pengar än REN LUFT!!

Har du träffat en miljöpartist någon gång?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

men i detta fallet gäller det en film som blivit nedgjord flera gånger och som inte ens har koll på tidig kristendom.

??? det handlar inte om kristendomen, igen, kolla på filmen.

Hampie:

It ain’t here yet – for long.

Det har varit här i typ 30 år x)

Hampie:

Har du den blekaste aning om var jag står politiskt?

Om du har en dator är oddsen att du är en konsument..
som jag.

Hampie:

Har du träffat en miljöpartist någon gång?

Var en innan jag insåg hur korkat politik överhuvudtaget är...
och ja, MP pojken gillade pengar mer än ren luft, han bidrog till systemet hela tin och åkte bil hit å dit.


   
SvaraCitera

JoElite:

??? det handlar inte om kristendomen, igen, kolla på filmen.

Finns ju flera delar. Suck. Vet du vad du pratar om?


   
SvaraCitera