Forumet - GÅ NER I VIKT

GÅ NER I VIKT

1831 1 20
Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62 kg. Jag är fullt normalviktig, men vill gå ner till 55-58 kg. Jag har väl inga större komplex över min kropp, jag har dock svårt för att gå i kläder som på något vis framhäver min rumpa (och det är svårt att täcka den, går alltid med någon längre tröja  eller dylikt) och jag vet inte hur jag ska kunna gå i bikini i sommar haha. Jag har gått upp på senare tid och nu vill jag gå ner till den vikt jag trivs bäst i. Jag kommer aldrig strunta i vad andra tycker, så är det något i stil med det ni tänker skriva så kan ni hoppa det. Sen handlar det mest om vad jag tycker, och jag vill komma i mina gamla kläder helt enkelt och trivas med mig själv som jag gjorde förut.

Problemet är att jag bor med mina familj och jag vet inte om jag vågar gå på någon diet eller så. Morsan har ju kört med lchf och lite sånt, funkade dock inte. Kanske för att hon fuskade typ jämt haha. Men jag är rädd att dom börjar tro att jag ska bli anorektisk eller så, tycker nästan det är pinsamt att säga att jag vill banta (läs: tajta till kroppen lol). Men nu är det så att jag har en stor förkärlek till mat och kommer inte kunna räkna kalorier. Det är antingen 5:2 eller LCHF som gäller, + träning några gånger i veckan. Men jag vill att det ska hända något också, inte bara att jag tränar och tränar men det står still! Tänkte börja i sommar, är ledig så har mycket tid. Men det är nu jag vill få massa tips av er, hur går man ner och håller sig kvar där? Hur mycket träning osv? Tacksam för svar! =)

snufflarnnn: Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62 kg. Jag är fullt normalviktig, men vill gå ner till 55-58 kg. Jag har väl inga större komplex över min kropp, jag har dock svårt för att gå i kläder som på något vis framhäver min rumpa (och det är svårt att täcka den, går alltid med någon längre tröja  eller dylikt) och jag vet inte hur jag ska kunna gå i bikini i sommar haha. Jag har gått upp på senare tid och nu vill jag gå ner till den vikt jag trivs bäst i. Jag kommer aldrig strunta i vad andra tycker, så är det något i stil med det ni tänker skriva så kan ni hoppa det. Sen handlar det mest om vad jag tycker, och jag vill komma i mina gamla kläder helt enkelt och trivas med mig själv som jag gjorde förut.

Problemet är att jag bor med mina familj och jag vet inte om jag vågar gå på någon diet eller så. Morsan har ju kört med lchf och lite sånt, funkade dock inte. Kanske för att hon fuskade typ jämt haha. Men jag är rädd att dom börjar tro att jag ska bli anorektisk eller så, tycker nästan det är pinsamt att säga att jag vill banta (läs: tajta till kroppen lol). Men nu är det så att jag har en stor förkärlek till mat och kommer inte kunna räkna kalorier. Det är antingen 5:2 eller LCHF som gäller, + träning några gånger i veckan. Men jag vill att det ska hända något också, inte bara att jag tränar och tränar men det står still! Tänkte börja i sommar, är ledig så har mycket tid. Men det är nu jag vill få massa tips av er, hur går man ner och håller sig kvar där? Hur mycket träning osv? Tacksam för svar! =)
Fokusera inte på att banta utan på att träna. Att svälta sig är aldrig bra. Ät som du gör men träna istället mer. Du blir både stark och kan gå ner i vikt. Går du inte ner i vikt, träna mer. Fortsätt ät som du gör! 

Spana också in:


snufflarnnn:
Men då måste jag väl få ett kaloriunderskott, annars går det väl inte neråt? :o
Kaloriunderskott kanske är lite fel att säga då man ständigt får i sig kalorier genom mat och ständigt gör av med kalorier genom att bara leva. Det man kan säga är att för att gå ner i vikt, om du inte gör det idag, behöver du göra av med fler kalorier än vad du gör idag. Det kan göras genom att äta mindre, men bäst är att aktivt göra av med kalorier genom att träna. Det är bra för kroppen, man blir friskare, man mår bättre psykiskt, man kan fortsätta äta lika mycket som man gör idag, man får mer muskler, tajtare kropp. Ett otroligt bra sätt att gå ner i vikt och att må bra genom. Skulle jag försöka gå ner i vikt skulle jag aldrig försöka göra det genom att svälta mig själv genom olika dieter. Jag vill äta.

NiklasW:
Kaloriunderskott kanske är lite fel att säga då man ständigt får i sig kalorier genom mat och ständigt gör av med kalorier genom att bara leva. Det man kan säga är att för att gå ner i vikt, om du inte gör det idag, behöver du göra av med fler kalorier än vad du gör idag. Det kan göras genom att äta mindre, men bäst är att aktivt göra av med kalorier genom att träna. Det är bra för kroppen, man blir friskare, man mår bättre psykiskt, man kan fortsätta äta lika mycket som man gör idag, man får mer muskler, tajtare kropp. Ett otroligt bra sätt att gå ner i vikt och att må bra genom. Skulle jag försöka gå ner i vikt skulle jag aldrig försöka göra det genom att svälta mig själv genom olika dieter. Jag vill äta.
Bra förklaring. Jag vill också äta, mat är mitt liv. Vet dock inte om jag verkligen kommer gå ner eftersom jag redan är normalviktig, och då brukar det ju vara svårare att få resultat sägs det...

snufflarnnn:
Bra förklaring. Jag vill också äta, mat är mitt liv. Vet dock inte om jag verkligen kommer gå ner eftersom jag redan är normalviktig, och då brukar det ju vara svårare att få resultat sägs det...
Grejen om man tränar kan ju vara att man istället lägger på sig muskler och att det därför inte syns lika mycket på vågen. Dock så går man ju ner i fett samtidigt som man tajtar till sig och därmed blir snyggare. 

snufflarnnn: Men då måste jag väl få ett kaloriunderskott, annars går det väl inte neråt? :o
Du förbränner ju kalorier genom att träna. Går du från att inte träna alls till att träna 4-5 gånger i veckan (träning behöver inte innebära gym eller löpning, fungerar alldeles utmärkt med raska promenader 5km+) så kommer du definitivt att gå ner i vikt så länge du inte ligger på ett överdrivet kaloriöverskott idag. 
Hej. Jag är 97:a, 167 cm lång och väger 61-62 kg. Själv försöker jag gå ner i vikt, jag vill sänka mitt kroppsfett. Jag är väldigt aktiv på dagarna, jag gymmar 5 dagar i veckan och kör kondition 3-4 gånger i veckan. För mig är det mest muskler som väger, vet inte hur det är med dig. Jag rekommenderar intermittent fasting. Det går ut på att fasta. Så här gör man, Du äter inget 4-6 timmar efter du har vaknat och när du väl äter så kan du äta mycket. Men det betyder att du skippar frukosten. När du väl har ätit din första måltid så ska du försöka äta den andra måltiden inom 8 timmar. Efter 8 timmar ska du inte äta mer. På morgonen vill jag alltid ha frukost, kaffe och te hjälper mycket med hungern.
Istället för att dricka läsk borde du prova Loka Crush, den innehåller ca 240 kalorier (140 cl flaskor).
Men om du vill äta frukost så ät gärna havregrynsgröt, jätte gott om du äter det med mjölk, kanel och bär. Väldigt nyttigt är det också.
Mindre mat - Mindre konditorn behöver du.
Mer mat - Mer kondition behöver du. 
Och mitt sista tips är detta; Träna innan du har ätit något t.ex. när du vaknar. Om du tränar på tom mage så har kroppen ingen annanstans att ta energi ifrån förutom den energi du har sparat i kroppen.
Om du undrar något, tveka inte att fråga ;)