Aviseringar
Rensa alla

gå om och byta skola?


Ämnesstartare

hmm.. jag går just nu samsam och tycker det är aptråkigt.. har fått erbjudan om att börja ett annat gymnasium på musiklinjen inriktning sång men då måste jag börja i ettan igen.. är det värt då det bara är 1,5 år kvar att göra såhär tycker ni? jag älskar ju musik och sång men samtidigt känns det lite surt att gå om nu. och för det sista - är det konstigt att byta NU när jag redan gått 1,5 år, och lixom börja om på en ny skola och gå om ett helt år? tacksam för svar


   
Citera

Vad vill du jobba som sedan? Låter jävligt ovärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det vet jag inte men drömmen är ju något med musik.


   
SvaraCitera

Jag gick på ett specialinriktat naturgymnasium, bytte efter två år till bygg, och började på år 1. Där vara rektorn och 1 lärare dumma i huvudet så bytte skola igen efter det året. Men fick fortsätta i tvåan då.

Värt? NEJ!!! Tro mig. Du har hela livet framför dig att komma in på musik, om inte annat högskolan eller liknande. Du förstör för dig själv om du byter, om du börjar om från 0. Inte minst sagt att din pension blir sämre än alla andras, att dina kompisar får jobb och du får bo hemma och plugga etc blablabla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför skulle min pension påverkas av att jag går ett extra år i skolan och läser om ämnena?


   
SvaraCitera

teensoundman:

Inte minst sagt att din pension blir sämre än alla andras,

asså jag har hört att pressen på dagens ungdom blir allt högre men är det så illa 🙁


   
SvaraCitera

det kan vara värt det, var ung så länge du kan.


   
SvaraCitera

men kan du läsa heltid i tre år till om du redan gått ett och ett halvt år på gymnasiet? Du borde ju ha många kurser avklarade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

måste nog läsa om allt eftersom de ändrat gymnasiereformen


   
SvaraCitera

aa just det

det kan vara en nackdel om du har fått bra betyg och skulle få sämre om du läste kurserna så som de ser ut nu. vet inget om gymnasiereformen, det är fler betygssteg va?


   
SvaraCitera

tinyone:

det vet jag inte men drömmen är ju något med musik.

Du skulle ju kunna spela musik på fritiden, finns massa alternativ för det.
Jag menar, hur kul är det att kasta bort 1,5 år? Och sam-sam är väldigt brett, ifall musiken skulle skita sig har du då ändå en ok utbildning.

Sen är det bara 1,5 år kvar tills du tar studenten, kommer gå svinfort.


   
SvaraCitera

gå kvar sam/sam och välj nåt musikigt på individuella valen om det går, eller ta kontakt med kulturskolan och sjung på fritiden. Så tycker jag vore smart.


   
SvaraCitera

Artie:

asså jag har hört att pressen på dagens ungdom blir allt högre men är det så illa 🙁

Japp, så mindre du jobbar så mindre pengar under pensionen får du... Och som ni vet idag så kommer varenda krona behövas... Om ni inte vill äta findus lådor de sista 20 åren.

Men som ovanstående säger. Men finns säkert mycket med musik i kommunen som du kan delta i sålänge:)


   
SvaraCitera

om saker och ting funkar på din nuvarande skola tycker jag fan du ska köra på [smile] även om det är tråkigt.


   
SvaraCitera