Aviseringar
Rensa alla

Gå på fotboll i Stockholm


Ämnesstartare

Idag hade jag tänkt kila ner till Söderstadion för att kika på Hammarby-MFF. Hade ni som är Bajare/AIKare/DIFare avrått mig från att gå och skylta att jag är MFF:are i Malmö FF-tröja och halsduk innan och efter match?

Så som jag har uppfattat det så är det AIK och DIF som har värst huliganer. Men även där måste man väl nästan vara med i någon liknande organisation för att få stryk?


   
Citera
Ämnesstartare

sikkos:

Men även där måste man väl nästan vara med i någon liknande organisation för att få stryk?

sätt på dig en DIF-tröjja, sett en jacka över, gå o sätt dig mitt bland firman boys. mitt under matchen slänger du av dig jackan o ropar: DFG/DJURGÅRN!!! o du kommer onekligen få stryk oavsett vad. prova imorrn, DIF-AIK [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh, ha på dig vad du vill. De går oftast bara på de som är huliganer, dvs, de som är med i 'spelet'. Säkerhetsvakterna gör mer skada på 'vanligt folk' än vad huliganerna gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

sätt på dig en DIF-tröjja, sett en jacka över, gå o sätt dig mitt bland firman boys.

Nja, men det är väl mer så att rivaliteten och hatet är Stockholmslagen emellan, right? MFF har ju inte huliganer och är inte en klubb som är ogillad av andra förrutom av möjligtvis HIFs supportrar, såvitt jag märkt.

Angelize:

Äh, ha på dig vad du vill. De går oftast bara på de som är huliganer, dvs, de som är i med i spelet. Säkerhetsvakterna gör mer skada på 'vanligt folk' än vad huliganerna gör.

Syftade mer till och från matchen, speciellt beroende på resultatet[crazy]. På matchen är jag ju inte orolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Syftade mer till och från matchen, speciellt beroende på resultatet[crazy]. På matchen är jag ju inte orolig.

Okej, men du behöver inte oroa dig tycker jag. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Okej, men du behöver inte oroa dig tycker jag. [y]

Nä, tycker det med[smile] Det borde ju vara så åtminstone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

men det är väl mer så att rivaliteten och hatet är Stockholmslagen emellan, right?

rivaliteten är ju varierande, bajen har ju ur ett längre perspektivt sugit och aldrig riktigt haft en ordentlig rivalitet i sthlm. historiskt har bajjen varit ett jojo-lag osv. DIF-AIK betraktas av många som nordens största rivalitet inom fotboll. har ju så mkt gemensamt osv. allt är mkt mer djuprotat.

sikkos:

MFF har ju inte huliganer och är inte en klubb som är ogillad av andra förrutom av möjligtvis HIFs supportrar, såvitt jag märkt.

nej, malmö är en liten stad och deras firma-utbredning är begränsad osv om jag förstått rätt. är väl bara IFK vars firma kan ha en realistisk chans mot en sthlms firma, malmö är för liten stad antar jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nej, malmö är en liten stad.

Nja, det kan jag inte hålla med om. Malmö FF är ju det ända "stora" laget i Malmö, som dessutom är Sveriges tredje största stad. I Stockholm sprids ju supportrarna ut på 3-4 olika lag.

Det finns ingen huligankultur i Malmö helt enkelt, trots att vi flera år har haft bäst publiksnitt i allsvenskan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

ända laget

ända = röv
tror du menar; enda
[bigsmile]
men vaddå, bor säg 250 000 i malmö, en kvartsmiljon är ju inte direkt mkt att komma med. AIK är ju bara lite sämre och måste ändå tävla mot 3 andra klubbar.

sikkos:

Det finns ingen huligankultur i Malmö helt enkelt, trots att vi flera år har haft bäst publiksnitt i allsvenskan.

ja, finns ingen klubb att ha som rival + att staden är mkt liten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

men vaddå, bor säg 250 000 i malmö, en kvartsmiljon är ju inte direkt mkt att komma med. AIK är ju bara lite sämre och måste ändå tävla mot 3 andra klubbar.

Men och andra sidan bor det nästan 2 miljoner i Storstockholm och 1,2 miljoner i tätorten. Med andra ord kan man ju säga att fotbollskulturen är större och bättre i Malmö än vad den är i Stockholm (dels för att vi inte har huliganer och för att vi har bättre snitt trots vår låga population).

värdeuppgift:

ja, finns ingen klubb att ha som rival

Helsingborg är vår motsvarighet. Det finns ett stort "hat" från Helsingborgs sida. De har ju huliganer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Men och andra sidan bor det nästan 2 miljoner i Storstockholm och 1,2 miljoner i tätorten. Med andra ord kan man ju säga att fotbollskulturen är större och bättre i Malmö än vad den är i Stockholm (dels för att vi inte har huliganer och för att vi har bättre snitt trots vår låga population).

publiksnitt reflekterar ju inte direkt fotbollskultur, det är mkt lättare att marknadsföra sig ensam.

att hävda att man saknar huliganer är ett tecken på att man har bättre fotbollskultur är också fel, huliganer uppstår nästan uteslutande pga att klubbar bildas inom samma stad.

ta bara GIF, med tanke på hur många som bor i sundsvall samt deras publiksnitt och total avsaknad av huliganverksamhet så måste sundsvall med andra ord vara svensk fotbolls mekka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

publiksnitt reflekterar ju inte direkt fotbollskultur, det är mkt lättare att marknadsföra sig ensam.

Det tycker jag definitivt att det kan. Malmö har ju även IFK Malmö och Bunkeflo som spelar i Div1 resp Superettan. Så nog finns det "lite" konkurrens iallafall, men MFF är likväl den särklass största klubben. Stockholmslagen har ju många fler människor att vända sig till och locka till sig.

värdeuppgift:

att hävda att man saknar huliganer är ett tecken på att man har bättre fotbollskultur är också fel, huliganer uppstår nästan uteslutande pga att klubbar bildas inom samma stad.

Kan inte hålla med. Det är bara att titta på huligankulturen i England. Och som du själv sa, rivalitet mellan IFK Göteborg och Stockholmslagen finns också. Även mellan HIF och Stockholmslagen. Jag var på AIK-HIF för några veckor sedan och då blev det ju slagsmål på HIF-läktaren.

värdeuppgift:

ta bara GIF, med tanke på hur många som bor i sundsvall samt deras publiksnitt

Har de ett speciellt bra publiksnitt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Så som jag har uppfattat det så är det AIK och DIF som har värst huliganer. Men även där måste man väl nästan vara med i någon liknande organisation för att få stryk?

Om du inte ställer dig i deras klack och ropar Hata bajen så är det nog lugnt ska du få se[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Malmö har ju även IFK Malmö och Bunkeflo som spelar i Div1 resp Superettan

hahaha, ja och djurgårdare HATAR BP. seriöst, dom har ju inget att konkurrera om.

sikkos:

Så nog finns det "lite" konkurrens iallafall

nej, dom spelar i olika ligor. för att bli vettig konkurrens måste båda etablera sig i samma liga.

sikkos:

rivalitet mellan IFK Göteborg och Stockholmslagen finns också

ja, men för att firmor ska uppstå överhuvudtaget så måste det finnas konkurrens inom staden, sedan börjar man kolla utåt.

sikkos:

Har de ett speciellt bra publiksnitt?

nej uselt, men sett i förhållande till invånarantal mkt högt.

¨Det finns ingen huligankultur i Malmö helt enkelt, trots att vi flera år har haft bäst publiksnitt i allsvenskan¨

publikens storlek har inget att göra med huliganverksamhet!, malmö är en liten stad. om du vill snacka publik så dra ner till ljungkile som har extremt högt publikantal i förhållande till stadens storlek, jättemånga går på matcherna där, dom har ändå ingen huliganverksamhet, alltså är det i ljungskile man finner den bästa svenska fotbollskulturen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

ja, men för att firmor ska uppstå överhuvudtaget så måste det finnas konkurrens inom staden, sedan börjar man kolla utåt.

Om du menar att det är "rivaliteten" mellan IFK, Gais, Häcken och Örgryte som ligger bakom IFKs huliganer så tror du fel. Det finns inte ens i närheten av den rivaliteten mellan de lagen som det finns mellan Stockholmslagen.

värdeuppgift:

men sett i förhållande till invånarantal mkt högt.

Det tvivlar jag på. Vad har de i snitt? Max 5000 skulle jag chansa på.. och hur många invånare har Sundsvall? 60 000?

värdeuppgift:

malmö är en liten stad

Det är ingen liten stad. En liten stad är typ Arvika.


   
SvaraCitera