Aviseringar
Rensa alla

Gå på fotboll i Stockholm


Ämnesstartare

sikkos:

Om du menar att det är "rivaliteten" mellan IFK, Gais, Häcken och Örgryte som ligger bakom IFKs huliganer så tror du fel. Det finns inte ens i närheten av den rivaliteten mellan de lagen som det finns mellan Stockholmslagen.

nej, men det finns en grund till konflikt därifrån, sedan så smädar ju sthlm gbg och då blir hatet riktat mot sthlm istället, jag ifrågasätter inte att sthlm har mer huliganverksamhet men jag poängterar bara att det måste finnas lag i samma serie för att huliganverksamhet ska kunna etablera sig.

sikkos:

Det tvivlar jag på. Vad har de i snitt? Max 5000 skulle jag chansa på.. och hur många invånare har Sundsvall? 60 000?

räkna snabbt ut att GIF skulle få 25 000 per match om lika många bodde där som i malmö, räkna ljungskile btw, så får du ännu roligare. i ljungskile bor 3500. publiksnitt: 3000-4000. mkt underhållande. Du kan alltså inte hålla på att räkna i förhållande till staden då MASSA annat påverkar publikstorlek osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

men jag poängterar bara att det måste finnas lag i samma serie för att huliganverksamhet ska kunna etablera sig.

Om du kollar bak i historien så har Malmö FF och IFK Malmö spelat i samma serie flera år och rivaliteten var väldigt stor mellan lagen. Det var bland annat IFK Malmö som fick MFF tvångsnedflyttade till Division 1 för länge sedan. Så nog finns där rivalitet där också.

Och för att jämföra lite. Det tar ungefär lika lång tid att åka tåg mellan Malmö och Helsingborg som det tar att åka från södra Stockholm till Norra. Så där finns också förutsättningar till rivalitet, men ändå existerar det inte hulganier i Malmö, bara i Helsingborg.. som DEFINITIVT INTE har några konkurrenter i samma serie. Kan du förklara varför det finns en huligankultur i Helsingborg utifrån dina argument?

värdeuppgift:

Du kan alltså inte hålla på att räkna i förhållande till staden då MASSA annat påverkar publikstorlek osv.

Det är en av fatorerna, jo. Sen är medgång och annat även en viktig faktor. Även hur fotbollskulturen alltid har sett ut. Malmö FF och IFK Göteborg ligger ju långt före alla andra lag i Maraton-tabellen genom tiderna. Vilket även det tyder på fotbollskultur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Om du kollar bak i historien så har Malmö FF och IFK Malmö spelat i samma serie flera år och rivaliteten var väldigt stor mellan lagen. Det var bland annat IFK Malmö som fick MFF tvångsnedflyttade till Division 1 för länge sedan. Så nog finns där rivalitet där också.

nja, var väl inte så många år? [rolleyes]

sikkos:

Det tar ungefär lika lång tid att åka tåg mellan Malmö och Helsingborg som det tar att åka från södra Stockholm till Norra. Så där finns också förutsättningar till rivalitet

nej, det är helt olika saker då det är två olika städer, tar lika lång tid att åka från kungsholmen till råsunda som det tar till att åka till uppsala. ändå finns inte många sirius-fans i sthlm, skärp dig.

sikkos:

Sen är medgång och annat även en viktig faktor. Även hur fotbollskulturen alltid har sett ut. Malmö FF och IFK Göteborg ligger ju långt före alla andra lag i Maraton-tabellen genom tiderna. Vilket även det tyder på fotbollskultur.

så dagens fotbollskultur påverkas av vem som tog sm-guld 1946?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nja, var väl inte så många år? [rolleyes]

Google.

värdeuppgift:

ta bara GIF, med tanke på hur många som bor i sundsvall samt deras publiksnitt och total avsaknad av huliganverksamhet så måste sundsvall med andra ord vara svensk fotbolls mekka.

För påvisa det jag menar så kan vi ju jämföra Sveriges "Ishockey-MEKKA". Leksand! Det är helt magiskt hur ett sånt litet samhälle kan ha en sådan hockeykultur-, tradition och publiksnitt. Lagen i Stockholm har verkligen alla förutsättningar till att få fullsatt varje match, men lyckas inte. Undrar varför..

värdeuppgift:

så dagens fotbollskultur påverkas av vem som tog sm-guld 1946?[shake]

Absolut!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Det är helt magiskt hur ett sånt litet samhälle kan ha en sådan hockeykultur-, tradition och publiksnitt. Lagen i Stockholm har verkligen alla förutsättningar till att få fullsatt varje match, men lyckas inte. Undrar varför..

för det handlar om PR och i sthlm har folk jobb att gå till och nått att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

för det handlar om PR och i sthlm har folk jobb att gå till och nått att göra

Struntprat.

sikkos:

Kan du förklara varför det finns en huligankultur i Helsingborg utifrån dina argument?

Kan du svara på detta?

Nu ska jag på match! Tjohej!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Google.

ja, inte så många år var det. jmf AIK-DIF och DIF- bajen. AIK-DIF är värre för man funnits längre tsm.

sikkos:

Absolut!

vafan, snacka inte skit, fotboll är en färskvara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Struntprat.

nej, inte struntprat, djurgårn var på G för några år sen i hockey, lyckades mkt bra. sen försvann AIK och då blev det inte lika kul

sikkos:

Kan du svara på detta?

finns huliganverksamhet i helsingborg, dock i mkt begränsad omfattning


   
SvaraCitera

sikkos:

Idag hade jag tänkt kila ner till Söderstadion för att kika på Hammarby-MFF.

Det är nog inga probs, du kanske inte ska gå ensam, vifta med en flagga och skrika...men går du tyst och lungt och inte provocerar ngn så behöver du nog inte vara orolig...Bara HIF:are och AIK:are som hoppar på folk som inte är med i leken...

sikkos:

Det finns ingen huligankultur i Malmö helt enkelt, trots att vi flera år har haft bäst publiksnitt i allsvenskan.

Aik har bäst publiksnitt i allsvenskan, sen kommer Malmö[smile]

värdeuppgift:

nej, dom spelar i olika ligor. för att bli vettig konkurrens måste båda etablera sig i samma liga.

HIF? Och visst har MFF en del slagskämpar...De slogs väl med bajjare i Jönköping för ngn månad sen bl.a.?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

HIF? Och visst har MFF en del slagskämpar...De slogs väl med bajjare i Jönköping för ngn månad sen bl.a.?

förvisso sant. men firman boys är ju överlägset mest våldsam av de svenska firmorna. tvåa vet jag inte men DFG skulle iaf jag anse


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

förvisso sant. men firman boys är ju överlägset mest våldsam av de svenska firmorna. tvåa vet jag inte men DFG skulle iaf jag anse

Jo det är möjligt jag har dålig koll på det faktiskt, men det det jag menade var mest att det finns våldsverkare även på orter där det bara finns ett allsvenskt lag...Men det är väl mest firman, DFG, Wisemen eller wiseguys eller vad det är de heter, Gais och Bajjen...om det finns ngra andra som har någon vidare aktivitet vet jag inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

vafan, snacka inte skit, fotboll är en färskvara

Nej? Det som avgör om en stad har sportkultur ligger långt i bak i historien. Eller du påstår att Leksands (som ligger i allsvenskan WOOHOO), Moras, MoDos hockeykultur är färskvara?[ops]

värdeuppgift:

finns huliganverksamhet i helsingborg, dock i mkt begränsad omfattning

Det är ju inte svar på frågan. Du hävdar att det enbart kommer fram huliganer om där finns konkurrens i samma stad och i samma serie. Hur applicerar du det på Helsingborg? HIF vs Högaborg? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Det är ju inte svar på frågan. Du hävdar att det enbart kommer fram huliganer om där finns konkurrens i samma stad och i samma serie. Hur applicerar du det på Helsingborg? HIF vs Högaborg?

kanske var lite otydlig i vad jag menar med ¨begränsad omfattning¨
givetvis finns det huliganer för alla lag i alla superettan och uppått, är övertygad om det, finns alltid folk som är arbetslösa. men för att bli seriösa så krävs återigen en ärkerival inom samma stad osv. Firman boys har ju även ett etablerat namn utomlands, svårt att dom skulle få det utan att slåss mot DFG stup i kvarten osv...

sikkos:

Nej? Det som avgör om en stad har sportkultur ligger långt i bak i historien. Eller du påstår att Leksands (som ligger i allsvenskan WOOHOO), Moras, MoDos hockeykultur är färskvara?

vrf blandar du in hockey? håll dig till ämnet fotboll :S hockey och fotboll är olika saker med olika historia bakom sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

vrf blandar du in hockey? håll dig till ämnet fotboll :S hockey och fotboll är olika saker med olika historia bakom sig

Sport är sport, historia är historia, kultur är kultur oavsett sport. Du har fått KLOCKRENA exempel men kan uppenbarligen inte motargumentera de.

I fotboll kan du ta Elfsborg som ett klockrent exempel.

värdeuppgift:

finns alltid folk som är arbetslösa

Sluta snacka strunt. Huliganbråk har inget med arbetslöshet att göra. Om det har det så kan du gärna visa något som stödjer dina påståenden.

hixaren:

Bara HIF:are och AIK:are som hoppar på folk som inte är med i leken...

Ja precis.. HIF:arna är riktigt dumma i huvudet. De kan ge sig på en MFFare som är farsa och som är påväg till match med sina ungar i Helsingborg.

hixaren:

Aik har bäst publiksnitt i allsvenskan, sen kommer Malmö[smile]

Aaa.. de senaste åren har AIK och Stockholmslagen tagit över. Men detta var fina siffror för 2003 och 2004 [bigsmile];
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollsallsvenskan_2004#Publiksiffror
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollsallsvenskan_2003#H.C3.B6gsta_publiksiffror

Förra årets såg ut såhär;
http://www.svenskfotboll.se/t3allLi.aspx?p=287489&scr=spl&id=14999

Man kan ju fråga sig varför publiksiffrorna i Sverige har sjunkit sedan säsongerna 2003-2005.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Huliganbråk har inget med arbetslöshet att göra. Om det har det så kan du gärna visa något som stödjer dina påståenden.

det är ironi, det kommer alltid finnas huliganer, kommer alltid finnas negrer, kommer alltid finnas vänsterhänta osv... går inte att utrota.

sikkos:

Sport är sport, historia är historia, kultur är kultur oavsett sport. Du har fått KLOCKRENA exempel men kan uppenbarligen inte motargumentera de.

har jag inte alls, du anser ju att malmö har en bättre sportkultur för att dom inte har huliganer, några argument för det har jag inte hört, bara indicier, allt du gör är att leta fel på det jag säger osv.


   
SvaraCitera