Aviseringar
Rensa alla

gå på iv?! o:


Ämnesstartare

Hur fungerar de egentligen om man ska på iv?
Jag vet typ inte ett piss om det , hur de är & hur man gör , hur det fungerar osvosv (: ..

Så hur är de egentligen?

Någon grymt gullig person som kan förklara? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag kan berätta på måndag när jag gått min första skoldag där[y]

men annars kan jag säga att det är flexibelt man kan få den skolgång man vill egentligen, allt är fixat och klart när man kommer dit första gången. tycker det verkar bra. men vi får se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På IV-programmet går alla lantisar som är helt bakom flötet, men du kan ha sjukt roligt och se ner på alla lantisar och idioter, tyvärr verkar du vara en utav dessa idioter, too bad. Hoppas du får det så trevligt när du blivit kompis med alla lantsortsraggare [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inviduellt program. Man får välja kurser man ska gå för att få en enklare skolgång.
Extra undervisning i vissa ämnen.
Jag fick gå i en extra matte klass då jag har sjukt svårt för mattematik plus att jag är dyslektiker. Så vad det i alla fall för mig. Fråga skolans kurator så får du svar på hur det fungerar i den skolan DU går i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psykjävel:

Någon grymt gullig person som kan förklara?

Du får välja olika kurser baserat på vad du behöver lära dig och vad du klarar av. Se till att du kommer till en liten klass, för då kan du få den hjälp du behöver. IV-klasserna ska egentligen vara små, men på grund av de nedskärningar som görs på skolorna i dag, blir det stora klasser.

Lärarna vill gärna framställa det som att eleverna får chansen att ta igen det dem har missat i sina studier tidigare, men det är nog mycket skryt också. Jag har själv inte upplevt att IV skulle vara så bra som dem säger att det är. De flesta får dock den hjälp dem behöver, så du ska nog inte behöva oroa dig, om du har för avsikt att söka till IV.


   
SvaraCitera

En del läser på grundskolenivå i tre år, andra har massvis med praktik, en del skuggar program eller läser fristående gymnasiekurser och åter andra vill gå två program samtidigt (en i min skola gick sam och natur samtidigt!) och hamnar då på IV. Ytterligare varianter finns säkert, eftersom man ofta (/förhoppningsvis) kan individanpassa studierna.

Jag tillhör en av de som var behöriga till gymnasiet men ändå sökte till IV för att slippa stressa, och läser nu fristående, helt vanliga kurser, hittills 2-3 åt gången men från och med nästa vecka 4. Det tar längre tid, men huvudsaken är att man mår bra ^^


   
SvaraCitera

psykjävel:

hur man gör

Man går dit[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag går i IV vi pluggar bara matte svenska och engelska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den enda som gjorde någon slags poäng i den här tråden var massgrav, det är bara lantisar som går där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psykjävel:

Någon grymt gullig person som kan förklara?

massgrav:

kompis med alla lantsortsraggare

Som soldater kæmper vi for samme sag!

KKARIM:

Den enda som gjorde någon slags poäng i den här tråden var massgrav, det är bara lantisar som går där.

Ah men nää. Man kan vara inskriven på IV pga andra saker än dåliga betyg. Jag har bra betyg och ska nog skrivas in på IV så jag får prakticera detta året. IV är alltså tex bra om man inte hittat ngt bra gymnasium och bestämmer sig för att börja gymnasiet nästa år istället.

Sen är det nog inte bara lantisar som går där. Finns väl IV i storstäderna också? : p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Man kan vara inskriven på IV pga andra saker än dåliga betyg

Majoriteten utav de som går IV är idioter, så. PREVIOUS STATEMENT STILL MAKES SENSE! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Majoriteten utav de som går IV är idioter, så. PREVIOUS STATEMENT STILL MAKES SENSE!

Kan hålla med om, men inte alla. Man ska aldrig dra alla över en kam! [wink]


   
SvaraCitera

massgrav:

Majoriteten utav de som går IV är idioter

Majoriteten, ja, men inte alla [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Majoriteten, ja, men inte alla

Haha, men hur många är resten? 2 % typ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psykjävel:

H

HAHAHAHAHA, DIN BILD SÅG FÖRST UT SOM EN TJEJ SOM HADE STOR VIT PÄLS XD. Hahah jag är lite konstig. Sen nu när jag kollade såg jag [blush].


   
SvaraCitera