Forumet - Gå till en psykolog?

Gå till en psykolog?

3829 0 35
Vad anser ni om personer som går till psykloger?
jag ser inga fel när det handlar om ANDRA men när det gäller mig själv så börjar jag genast att tänka sånt som att det är fel och så långt bort från "min värld".. och så.. även fast jag själv numera tror att jag kanske ev kommer börja få prata med någon.

nej men min fråga är vad ni tycker om människor som går dit? är de riktigt störda eller vad man ska säga :(

Spana också in:

soanonym:

tack för ditt svar :) vet du någon psykolog eller så man kan gå till som är kostnadsfri? är nämligen myndig.. :S

vuxenpsyk, det är som vanbligf sjukvård. antar att det är gratis. ring till sjukvårdsupplysningen och fråga vart du ska vända dig, de har koll på hur det är där du bor. man kan gå till vårdcentralen också, men jag skulle nog velat komam till någon "riktig" på direkten. eller gå till ungdomsmottagningen och be dem där fixa en kontakt til dig, de kan inte neka dig, iallafall tror hjag inte de gör det. be om hjälp!
detberorpå:

soanonym: Vad anser ni om personer som går till psykloger?

det är väl helt lugnt anser jag. Det brukar hjälpa att prata om sina problem, vissa har kanske inggen de vill prata med om sina problem så de går till en psykolog för det kanske är lättare att prata med någon man inte känner...
Jag går själv hos psykologer, har gjort det sen -07. Har haft gruppterapi, kognitiv beteendeterapi o prat med psykolog blabla, är inte stördare för det, men nu kanske ni undrar vad jag "lider av" - ocd , tvångstankar , eller gjorde , whatever. ska vidare till vuxenpsyk nu iaf för o bli frisk för bup tiden går ju ut då man är 18.

men att folk tycker man är konstig, alltså, jag vet inte. det är nog sen förr, är nåt som är intryckt i folks huvuden sen förr då man, som min psykolog sa, då var det något man skämdes för, förr hade man mycket mer skydd runt om själva stället nu är det nästan ett fint ställe, iaf i växjö där jag går. det är som en park runt om, jättefint. som nån sa här i, när man tar kontakt med en psykolog är man på bättringsvägen. man är påväg o få ett bättre liv. och det kan jag med min långa erfarenhet säga med stora bokstäver, lycka till

det som är synd är att det ofta är 3 mån väntetid. men har för mig man har rätt till nån ersättning om det går över den tiden.. nån "garanti". jag behövde dock inte vänta, blev så akut så jag bara låg i sängen gråblå i ansiktet hehe [rolleyes] jag HATAR att det är väntetider. jag menar, det kan vara nån som behöver hjälp just nu. sen säger de; aa du får vänta 3 mån. mycket hinner förändras tills dess, personen kanske hinner ta livet av sig, inte för o låta drastisk.. men så är det ibland..!

nej fy vad jag babblar, till vilken nytta?

aja, lycka till som sagt, en psykolog är bra personer, till för att hjälpa! [love] du klarar detta, jag själv funderar på o vidareutbilda mig till psykolog sen, eller behandlare =)
Ungefär alla jag känner i åldern 20-25 går ,har gått eller planerar att gå till psykolog med ett fåtal undantag. Det är inte alltid enorma problem. Jag själv har gått sen jag var 13 år och i perioder går jag mest reflexmässigt och diskuterar eftersom jag tycker psykologi är intressant,om än ganska meningslöst (samtal hit,samtal dit). Men det är väl en åsiktsgrej. Jag diskuterar ibland tankar om min far och mina drömmar,ibland ny forskning, mina egna psykoanalyser av folk i min omgivning eller så leker jag mind games med psykologen.

Mitt tips är att träffa en psykiatriker istället. Oftast smartare plus att de kan skriva ut tabletter om du verkar lite knäpp. Och det är inte knäppt det är bara bekvämt och smidigt.
lemuu:

ag HATAR att det är väntetider. jag menar, det kan vara nån som behöver hjälp just nu. sen säger de; aa du får vänta 3 mån. mycket hinner förändras tills dess, personen kanske hinner ta livet av sig, inte för o låta drastisk.. men så är det ibland..!

Man kan kringgå väntetider genom att helt enkelt uppträda såpass att man slussas frammåt i maskineriet. "Hej jag är lite ledsen" vs " Fan jag har sovit 3 timmar per dygn,börjar tappa greppet om vem jag är, röker fimpar från gatan och min morsa skriker på mig varje kväll fast hon har varit död i fem år,JAG BEHÖVER HJÄLP NU" Funkar lite bättre. Hitta ett mellanting där som mer reflekterar ditt mående så slipper du väntetider. Jag brukar alltid ringa och fråga om någons namn så jag blir direktkopplad då till läkaren eller psykologen (oavsett om jag pratat med den förut,de står ju på internet vem som är vem och vilken position de har på kliniken) Sen drar jag en halvt överdriven version av min situation och får en tid inom timmar/dagar.

Be special,get special treatment. [wink]
WaterTiger:

Be special,get special treatment. [wink]

Mja, jadu, jag kom in o hade inte ätit eller druckit på skitlänge o var blågrå i ansiktet man tycker ju de ska hjälpa, ska inte vara sån, nästan särbehandling för det.. det går ju att skynda på dem om de bara vill, fast det kanske är bra ändå ibland att man kan slinka före, men alla är ju inte dom som ens kan överdriva, eller som direkt kan öppna sig
lemuu:

"lider av" - ocd , tvångstankar , eller gjorde , whatever. ska vidare till vuxenpsyk nu iaf för o bli frisk för bup tiden går ju ut då man är 18.

aah gud det är typ det jag tror mig lida av.. "tvångstankar" alltså.. Hur kom du över dem, alltså finns det inga tips du kan ge mig som funkat för dig.

Var btw och snackade med en kurator igår faktisk och nja.. det kändes bra efteråt och allt men nu känns allt så blä igen och jag stör mig på mig själv för att jag inte kan släppa de "tvångstankarna" nu som hon sa att jag skulle göra, liksom tror hon menade att de skulle gå över av sig själva men jag fattar inte hur lång tid det kmr ta då. Och ångesten..... När försvinner den? :(