Aviseringar
Rensa alla

Gå ur kyrkan?


Infraröd:

Nej, men nu gjorde du det, och jag ba' ångest. [tired][tired] [sad][sad]

sri[sad]


   
SvaraCitera

Knalla ner till din lokala kyrkoadministration (Svenska Kyrkan, uppenbarligen) bara. Och be om att få gå ur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DMITRI:

typ alla är väl det?

medlem? inte den blekaste...

Lav89:

eller? 😛 det borde man väl då man inte är medlem där? [crazy]

Fan va najs i så fall 😀 slipper jag betala [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

medlem? inte den blekaste...

är du döpt lr konfirmerad är du det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Knalla ner till din lokala kyrkoadministration (Svenska Kyrkan, uppenbarligen) bara. Och be om att få gå ur.

vet inte vart den är... + det skulle väl va ganska pinsamt??


   
SvaraCitera

God Konsument:

Alltså, du är typ 18-19 och har inte gått ur ännu? Varför?

Vad då ''varför har du inte gått ut ännu?''. Det ska väl inte ses som en självklarhet att man ska göra det.


   
SvaraCitera

DMITRI:

det skulle väl va ganska pinsamt??

Inte alls, du är inte ensam om att gå ur kyrkan om du tror det.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Vad då ''varför har du inte gått ut ännu?''. Det ska väl inte ses som en självklarhet att man ska göra det.

Tycker jag väl ändå. Majoriteten av svenska folkets ungdomar tror ju inte - varför ska vi hålla på och vara kvar ändå? Jag tycker väl inte att det är en självklarhet att inte vara med, men tror man inte på gud så tycker jag faktiskt det är en självklarhet att man inte ska vara med. Då är man ju inte kristen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DMITRI:

är du döpt lr konfirmerad är du det

det är jag icke [bigcheers]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Då är man ju inte kristen.

Det är ju det jag menar också. Men jag reagerade för att det sågs som en självklarhet att gå ut, det gör det ju inte för alla. Även om man inte är troende så är ju kyrkan en väldig tröst och dessutom kan de ha ganska trevliga events för ungdomar. Byggnaderna är jättefina i arkitekturen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DMITRI:

vet inte vart den är... + det skulle väl va ganska pinsamt??

Det är inte det minsta pinsamt, SvK är vana vid att folk lämnar dem. Och då du inte ens vet vilken församling du är registrerad i kommer de inte precis sakna dig tror jag. [ops] Jag gick ner till min församling, gick fram till receptionen och bad om att få gå ur. Skrev under något papper, och sedan var det klart.

Man kan nog skicka in något papper med personnummer och underskrift också, men jag gjorde inte på det viset, så jag vet inte exakt.

Hur tar du reda på vilken församling du tillhör? Troligtvis den där du bor eller är född, annars kan du fråga dina föräldrar, de borde veta.

Lav89:

det borde man väl då man inte är medlem där? [crazy]

Alla födda före ett visst år (tror det är 1998?) och av svenska föräldrar är medlemmar av svenska kyrkan, oavsett om de är döpta eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

ch då du inte ens vet vilken församling du är registrerad i kommer de inte precis sakna dig tror jag. [ops]

ja men ja vet inte för jag har flyttat till en annan stad.. är jag fortfarande med i den församligen jag är döpt eller har det uppdaterats automatiskt till nån lite mer i närheten?

Lanina:

Hur tar du reda på vilken församling du tillhör? Troligtvis den där du bor eller är född, annars kan du fråga dina föräldrar, de borde veta.

jag tror man kan kolla på svenskakyrkan.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Vad då ''varför har du inte gått ut ännu?''. Det ska väl inte ses som en självklarhet att man ska göra det.

Eftersom det är totalt idiotiskt med organiserad religion.

Har inget emot kristendom eller nån annan religion i sig, men organisationer som Svenska Kyrkan är bara dumt. Folk ska själva få finna vilken världsåskådning man har och inte hjärntvättas in i något redan från barndomen. Dessutom är det sjukt att de kan automatiskt tillräkna sig barn som medlemmar endast för att föräldrarna är medlemmar.


   
SvaraCitera

jag gick bara dit och fick skriva på ett papper sen var det klart.


   
SvaraCitera

Alla som är födda i Sverige 1996 eller tidigare är automatiskt med i svenska kyrkan. Jag gick ur i höstas. Sparar ju en hundralapp i månaden 🙂


   
SvaraCitera