Aviseringar
Rensa alla

Gå ut med IG i matte


Ämnesstartare

Jag tar studenten om två veckor och betygen sätts imorgon, och det är så att jag missade Ma-NP och har därför chans att göra det på onsdag - MEN.. jag kommer få IG och får jag IG på NP så får jag det i betyget.

Hur påverkar detta mig när jag vill söka vidare?
Kan jag läsa upp kursen till hösten utan att det syns att jag fått underkänt i det en gång tidigare?

Med andra ord, spelar det någon roll om jag går ut med ett IG om jag ändå läser upp det, och om jag inte läser upp det, betyder det att ajg har för lite poäng när jag ska söka högskola? (Vill bli arkitekt, tandläkare, ingenjör eller ngt åt det hållet)

OBS! Har inte svårt för matte, har bara inte orkat hänga med i slutet av kursen, så nu känner jag att jag inte hinner läsa upp allt på 2 dagar.
HJÄLP! 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

vilken matte är det?


   
SvaraCitera

Har du IG i matte A så tar du inte studenten. Dvs, du kan inte söka till högskolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matte E.


   
SvaraCitera

p4nik:

Matte E.

E krävs för alla ingenjörsutbildningar och även vissa naturutbildningar. Annars är det nog chill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta ingenjörsutbildningarna kräver godkänt i matte E, kanske finns någon D också.

När jag gick ut för 2 år sedan gick det att tenta upp ett betyg för 500 kronor.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

När jag gick ut för 2 år sedan gick det att tenta upp ett betyg för 500 kronor.

Dock står det väl i betyget att man har tentat upp eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om jag läser UPP det, spelar det någon roll om jag fick IG i GYMNASIET? 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Dock står det väl i betyget att man har tentat upp eller?

Är inte säker, däremot hamnar man i ett annat urval ifall man väljer att läsa upp betyget på komvux. Eller var det den möjligheten man tog bort? [shake]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Är inte säker, däremot hamnar man i ett annat urval ifall man väljer att läsa upp betyget på komvux. Eller var det den möjligheten man tog bort?

Nej, är inte heller säker men har för mig att det är så. Jag valde i alla fall bort möjligheten att tenta upp bland annat på grund av att jag hade fått för mig att det var så.

Däremot hamnar du definitivt i en annan urvalsgrupp efter komvux. Dock läste jag någon artikel som visade att till vissa utbildningar hade det varit enklare att komma in genom komvuxgruppen då den bestod av betydligt färre sökande.


   
SvaraCitera

För oss som har ig och streck i allt då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Dock läste jag någon artikel som visade att till vissa utbildningar hade det varit enklare att komma in genom komvuxgruppen då den bestod av betydligt färre sökande.

Förut kunde man ju läsa på komvux hur länge som helst och ändå hamna i samma urvalsgrupp som de som gått direkt ur gymnasiet. Det var något som störde mig djupt.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Förut kunde man ju läsa på komvux hur länge som helst och ändå hamna i samma urvalsgrupp som de som gått direkt ur gymnasiet. Det var något som störde mig djupt.

Definitivt, det klart man ska få fördelar genom att gå gymnasiet endast en gång.


   
SvaraCitera

sitt ej på um
plugga
bara 50 poäng wtf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart finns möjligheten att läsa upp på komvux, MEN.. om jag söker till exempelvis arkitekt, och platsen är mellan mig och en annan. Den ena personen fick G i ma-E på gymnasiet medan jag var tvungen att läsa upp det på komvux för att få G. Får den personen platsen då?

Grejen är den att jag har varit på alla lektioner, varit ambitiös och gjort mitt bästa. Sedan har läraren haft en väldigt dåligt upplägg av kursen och endast gett oss ETT HEMPROV, och då fick vi veta några veckor innan NP att han endast ska gå på NP-resultatet. På skolverket står det att man INTE får använda NP som ett examensprov.

Läraren har även inte tagit sig tid att rätta hemproven, och jag spikade fan det?!
Ska jag som elev ta den smällen även om jag gjort allt jag KUNNAT under terminen. Jag kan ha en dålig dag på NP, och då ryker mitt betyg. Detta är helt sjuuukt!

Någon som vet 100% säkert hur det funkar med att läsa upp ett ämne? Helst vill jag ju få G, men känns fan omöjligt just nu. Har en dag att läsa in E-kursen och kirra Nationella = fail.


   
SvaraCitera