Aviseringar
Rensa alla

gamla fina bilar 40-90 tal


Ämnesstartare

hoppas inte jag är ensam här om att gamla bilar är finare än nyare, va tycker ni?


   
Citera

Håller med dig


   
SvaraCitera

Mm beror på , om dom blir behandlade rätt . 


   
SvaraCitera

Jag älskar gamla bilar trots att jag själv kör en SAAB 9-5 Aero Kombi helt original med 260hk.

Här är en bild på en gammal SAAB 93 Rally totalrenoverad till nyskick.
saab93.jpg

1957 Cadillac Eldorado Biarritz Cab
cadillaceldorado.jpg

1939 Oldsmobile Model 60 Cab - jag kommer att tänka på gamla gangsterbossen Al Capone  Mycket glad
oldsmobilemodel60.jpg

1970 Dodge Challenger Hemi Challenger R/T - OBS fabriksbyggd HEMI!
dodgechallenger.jpg


   
SvaraCitera

Även gamla jänkevrak kan ha sin charm.  Mycket glad

a_classy_wreck_cruising_by_elektronikfre


   
SvaraCitera
Draug

Ja faktiskt så har bilar från den gamla goda tiden lite mer av en "själ" ett bevis på kreativ design och ett hängivet hantverk. Dessa bilar kan vara likt ett konstverk som berättar en historia, de klenoderna går egentligen inte att jämför med något nytillverkad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

slammed-vw-bug-old-school.jpg
en gammal 60 talare Glad stukad men jäkligt go, tror de är luftfjädring på den om ja inte minns fel


   
SvaraCitera

jo jag tycker de är fina, tråkigt att de ska ska bli så mkt skador på ens bil hela tiden och nu är de inte så fina längre...


   
SvaraCitera

En bil som var relativt vanlig på svenska vägar på 60- och 70-talet var Citroën DS även kallad PADDAN. Knappast speciellt älskad av svenskarna och slumpades oftast bort begagnad. Idag har bilen blivit ett samlarobjekt och kostar i hyfsat skick från 50K kronor och uppåt. Ännu märkligare är det att den kostar dubbla beloppet i Frankrike. Fina objekt går idag på flera hundra tusen i Frankrike idag. Med unika med bilen var att den hade automatisk nivåreglering och gashydraulisk fjädring på både fram- och bakaxeln. Dessutom servohjälp för växling, koppling, styrning och bromsar, det senare med två separata bromskretsar och bromsskivor för framhjulen vilket var unikt på europeiska bilar på 60- och tidiga 70-talet.

citroends.jpg


   
SvaraCitera

1958duett.jpg


   
SvaraCitera

bilar från 00-talet då?


   
SvaraCitera

Ville gärna ha en silvergrå s70 när jag var 7-9 år. Det stod ofta sådana på parkeringen nära kiosken på mitt lantställe (de var väl nya då). De såg så häftiga ut tyckte jag. Bakdelen på dem såg lite ut som ett  argt ansikte minns jag. Tänk vilken fantasi man hade som barn.8kl74mdfo5th


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

14720524_706780899474253_400213637798588
ja måste ju säga att ombyggnader är inte heller fel när det blir jäkligt grymt, 4wd i den och 500 hk vore nått till den karossen


   
SvaraCitera

Bildresultat för hitler car
Hitlers bil var verkligen ett vrålåk! Mercedes var snygga även då. Glad 


   
SvaraCitera

1964amazon.jpg


   
SvaraCitera