Aviseringar
Rensa alla

Ganska deprimerad


Ämnesstartare

Det låter löjligt att skriva om och det känns som att jag ändå inte kommer kunna ändra på något genom att skriva ner saker och ting här men jag gör det ändå, känner ingen större lust till att göra något annat.

Jag ska börja med att förklara vad det är jag behöver hjlälp med (så man slipper läsa hela texten om man inte pallar): Jag känner mig deprimerad, dock olika mycket från dag till dag, och jag har känt såhär väldigt länge. Jag kan inte boka tid hos BUP eller gå till psykolog eller kurator, jag har inte tid med det (för mycket plugg) och jag vill inte att människorna i min omgivning ska veta om att jag är väldigt deprimerad.

Det känns som att det jag alltid kommer vara deprimerad, det är liksom en egenskap jag har - något som bygger upp min personlighet och mig själv som individ/person. Jag har drabbats av ångest och sådana nedstämda känslor som deprissioner sen jag var runt fem år, jag har alltid tänkt djupt inom allting vilket jag tror är som en slags grund till att jag ofta känner ångest och depp...
Jag är rädd för att bita ihop varje gång jag får en ångestattack för då kanske jag inte får ut min vrede och sorg osv. Jag vill däremot inte besöka psykolog, känner ingen vidare lust till det, ingen ork att ta tag i det eller erkänna för mina föräldrar som kommer reagera negativt på detta osv.

Jag känner att jag behöver prata av mig, inte skriva och låta någon annan läsa och hjälpa mig genom att kommunicera genom skrift, utan bara ha någon som orkar lyssna.
Jag pratar Väldigt mycket, jag älskar att diskutera och förklara (vilket jag är dålig på och det gör att mina förklaringar blir väldigt långa) men jag känner skuld mot personen som lyssnar ibland, jag känner mig extremt jobbig och då brukar jag stanna upp och avrunda min mening.
Jag har förlorat kontakt med många genom att ha tyckt synd om mig själv, och alla jag blir vän med förlorar jag till slut hur mycket jag än försöker anpassa mig och vara bra.
Jag har förlorat tron på att binda mig till människor, jag känner att jag älskar mig själv för mycket och därför har jag svårt för att tro att någon är bättre för mig än mig själv (svårt att förklara) men samtidigt känner jag mig hopplös och dålig och jag känner mig stressad vilket gör att jag tappar intresse för en massa saker. Jag hinner inte med något och jag orkar inte skriva mer för ingen kommer nog orka läsa mer 😛

Jaja, min fråga är: Har ni några råd, hur kan jag göra - finns det något annat sätt att bli av med ångest/depressioner än att prata av sig?
Känner någon likadant? Har någon känt likadant?

Jag är så himla tacksam för alla sorters svar!


   
Citera

detberorpå:

Jaja, min fråga är: Har ni några råd, hur kan jag göra - finns det något annat sätt att bli av med ångest/depressioner än att prata av sig?

Gå till doktorn. De kan skriva ut antidepp och remittera till en kurator eller psykolog :3. Psykolog brukar det bli tal om först när medicinen börjat verka, och då har du antagligen en bättre inställning till det hela :3.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

finns det något annat sätt att bli av med ångest/depressioner än att prata av sig?

Piller [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Jag är så himla tacksam för alla sorters svar!

Ta inte ut nåt i förskott [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Ta inte ut nåt i förskott [crazy]

Det är det bästa man kan göra, annars blir det inget [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

De kan skriva ut antidepp och remittera till en kurator eller psykolog :3.

Det är skönt att vara hos en psykolog men jag är 14 år, snart 15, jag orkar inte sätta mig in i sådant. Jag har pratat medpsykologer förr och det har skapat en massa problem som förvärrat min ångest.
Tack ändå 🙂

Ending Jon:

Piller

Nej! Jag, liksom, min pappa är emot piller. Tyvärr. Tack ändå[smile]

Tickstart:

Ta inte ut nåt i förskott

Vad menar du[crazy]?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Det är det bästa man kan göra, annars blir det inget

Nu är jag förvirrad[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har inte så mycket att säga.. hoppas allt ordnar sig för dig [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

feel:

har inte så mycket att säga.. hoppas allt ordnar sig för dig

Jag förstår, där är ganska rörigt[crazy]
Tack![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Vad menar du[crazy]?

FOLK HÄR PÅ UM BLIR DRYGA OCH CYNISKA EFTER ETT TAG, DET HÄNDE ÄVEN MEJ.

har aldrig varnat någon förut, känn dej privilegierad


   
SvaraCitera

Antar att du inte vill visa ditt riktiga jag för familj och vänner? Eller missförstod jag det? Verkar vara typ tabu att vara nedstämd/deprimerad, för både dig och folk runtomkring dig xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Nej! Jag, liksom, min pappa är emot piller. Tyvärr. Tack ändå[smile]

Vad är det för flum? [confused]

detberorpå:

Nu är jag förvirrad[crazy]

lol jag menade bara att ta alltid ut saker i förskott för annars blir det aldrig nåt, alltså du blir glad för en stund i alla fall lixom [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

DRYGA OCH CYNISKA EFTER ETT TAG

Jo, jag har märkt det, tyvärr[crazy]

Tickstart:

känn dej privilegierad

Jag känner mig gynnad! Tack![crazy]


   
SvaraCitera

detberorpå:

Nej! Jag, liksom, min pappa är emot piller.

Du kommer inte läka av dig själv, och medicinering och terapi är det enda som finns att tillgå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Jag känner mig gynnad! Tack![crazy]

You are hereby blessed by Tickstart

detta gör dej immun mot eventuella påhopp du må erfara i framtiden, om du planerar att stanna kvar här villsäga


   
SvaraCitera