Aviseringar
Rensa alla

Går det att vara feminist utan att tro på patriarketet?


Ämnesstartare

känner spontant att jag inte kan se det gå ihop. vad tycker ni (och varför)


   
Citera

nej


   
SvaraCitera

Nej. Att vara feminist är ju i princip att erkänna att det finns patriarkala strukturer som behöver bekämpas för att samhället ska bli jämställt. Att vilja ha jämställdhet utan att erkänna att det inte är ojämställt idag och utan att se att eventuella ojämställdheter beror på patriarkatet, är nog inte riktigt att vara feminist skulle jag säga.


   
SvaraCitera
Kudhos

Bby du får vara precis hur du vill


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Ja

Man kan vara särartsfeminist eller något annat tramsigt.


   
SvaraCitera

Kudhos:
Bby du får vara precis hur du vill

ja absolut fast det har ju inget med detta att göra, du kan ju absolut kalla dig feminist men du är ju tekniskt sätt inte det eftersom att du inte står för vad feminismen tror på och står för. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Fingerprints:

ja absolut fast det har ju inget med detta att göra, du kan ju absolut kalla dig feminist men du är ju tekniskt sätt inte det eftersom att du inte står för vad feminismen tror på och står för. 

Ville bara ge lite icke dömande kärlek..


   
SvaraCitera

Kudhos:

Ville bara ge lite icke dömande kärlek..

haha jag förstår det men det var en aning provocerande i sammanhanget!


   
SvaraCitera

Nachac:

Man kan vara särartsfeminist eller något annat tramsigt.

 trodde de trodde på patriarket?


   
SvaraCitera

Nachac:

särartsfeminist

Nachac:

tramsigt

mm so last year! herre gud om man inte har hört one directions nya e man ju efter bliven


   
SvaraCitera

vem fan lyssnar på back street boys idag 2014 ha ha häng me lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Man kan vara särartsfeminist eller något annat tramsigt.

även som särartsfeminist så borde man väl kunna tro på patriarkatet!? de vill ju fortfarande att de båda könen ska ses som jämlika (i status) vilket inte är fallet idag då det som är manligt generellt ses som bättre.


   
SvaraCitera

Bööööörg: trodde de trodde på patriarket?

Blivande_japan: även som särartsfeminist så borde man väl kunna tro på patriarkatet!?

Patriarkatet är i huvudsak ett radikalfeministiskt begrepp då det handlar om strukturer där könsrollstilldelningen är godtycklig. Man skulle förvisso kunna hävda att även särartsfeminister tror på ett patriarkalt styre då man anser att könsrollerna är biologiskt betingade, men att mannens roll är orättfärdigt överordnad, men jag upplever att "patriarkatet" som begrepp innefattar mer än så.


   
SvaraCitera

nej, det går inte, hela feminismen är ju uppbyggd utifrån de patrialkala samhällsstrukturerna vi har idag. 


   
SvaraCitera
Draug

Blivande_japan: är ej insatt/retardknappen

haha bra fråga.


   
SvaraCitera