Aviseringar
Rensa alla

Gardasil?


Ämnesstartare

Heej
Visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta 😛
Men är det någon här som har tagit gardasil? ( vaccin på livmoderhals cancer)
Får man inte ha sex på 3 månader då ellre:S för vad jag har fattat det så tar man tre sprutor en varje månad i tre månader eller?
Någon som kan berätta lite, skulle vara jätte snällt:)
puss på er:)


   
Citera

http://www.gardasil.se/

Google is your friend.


   
SvaraCitera

Nej men jag ska bannemej iväg o ta det! usch sånt vill man inte ha ju!


   
SvaraCitera

Tagit en spruta idag.
Nej nej gud va fel ni har 😛
En spruta när det passar dej, den andra sprutan 2 månader efter den, den sista sprutan 6 månader efter den första. Det är bara ca tider men det är bra om man följer ganska så perfekt.
Vaccinet hjälper bara till 70 % och endast mot vissa papillomvirus. Bland annat då bakterier som man kan få livmodershalscancer av.. även om du tagit detta vaccin ska du inte sluta skydda dej: Könssjukdomar kan du få ändå.
Rekommenderas att du går på den undersökningen man kallas till när man är 23 år.
Om man är under 18 år går detta på högkostnadsskyddet, eftersom det är förebyggande vaccin och ej obligatoriskt. Får max kosta 1800 kr för en som är minderårig varje år. Detta kostar så mycket.
Första sprutan som ja köpte på apoteket kostade 1009 kr.. nästa kommer kosta runt 400 .. tredje runt 200 kr.
Man kan ha så mycket sex man vill , men skydda dej.
Man behöver inte vara oskuld heller, bara man skyddat sej så..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maoff:

Man kan ha så mycket sex man vill , men skydda dej.
Man behöver inte vara oskuld heller, bara man skyddat sej så..

Det där gjorde min dag! nu blev jag glad [y] har nämligen tänkt och ta den men alla mina kompisar säger att det inte är nån mening för mig för att jag inte e oskuld [cute] men nu blev jag glad! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera