Aviseringar
Rensa alla

gardasil och sex??


Ämnesstartare

Kan man ha sex efter att man tagis vaccinet gardasil?? Och måste man vara oskuld för att ta det vaccinet? Kommer dom att frgåa om man är oskuld?


   
Citera

Dom rekommenderar att man är oskuld då man tar vaccinet, men det är bara för att få bästa resultat. Du kan fortfarande vaccinera dig även om du inte är oskuld.
Läkaren frågade aldrig mig om jag var oskuld, och enligt honom var det helt okej att ha sex precis efter vaccinationen osv. ..


   
SvaraCitera

Oskuld verkade inte ha någon större betydelse. Det gäller bara 70 % ändå. 30 % av kvinnorna drabbas av cancern ändå, så att ni vet. Rekommenderas att ni går till den vanliga undersökningen man får inbjudan till när man är 23 år.
Jag tog första sprutan idag. Man kan ha sex, använd kondom. Detta vaccin är inget skydd mot könssjukdomar..
Första sprutan tar man när man vill, andra två månader efter det.
Sen sista 6 månader efter första sprutan, alltså 4 månader efter den andra.
Dom kommer att fråga om du haft sex ja.
Undrar ni nåt mer så e det bara o fråga på.. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okeejj, varför frågar dom om man har haft sex? det är så att mina föräldrar sa till mig att inte ha sex för att jag skulle ta den sprutan... och jag försökte med dom sköt upp sprutan hela tiden och sen blev det som det blev med oskulden... är det en viktig fråga att svara ärligt på ? kommer få massa skit om mamma får veta.. och är du säker på att man kan ha sex efter? min mamma sa (och jag har hört) att man inte kan ha sex på ungefär ett halvår efter sprutan... ??


   
SvaraCitera

Det är visst viktigt att vara oskuld innan. Om ni har haft oskyddat sex har några slags bakterier från hans penis överförts i er, och då kommer vaccinet inte verka till fullo. Har ni däremot haft kondom, är det ingen fara på taket. Man ska väl ta tre sprutor, och inte ha oskyddat sex emellan dem. När alla är tagna kan ni dock ha oskyddat hur mycket ni vill.

(Dock är det ingen preventivmedel, och för vissa som haft sex innan kanske vaccinet fungerar bra med ändå. Vill inte generalisera, så att ni vet.)


   
SvaraCitera

När jag tog sprutan så spelade det ingen roll att jag hade haft sex när jag frågade. Dock så undrade dom om jag hade haft flera sexpartners, så det kanske spelar en viss roll om man har haft sex med flera innan?
Och man får visst ha sex mellan sprutorna... jag hade det iaf. oskyddat. dom sa att det var helt okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det verkar som om ingen vet exakt vad som gäller. Jag var och tog min första spruta idag. Jag frågade inget, och ingen frågade om jag var oskuld elelr inte .. [chocked]


   
SvaraCitera

Vad är Gardasil?


   
SvaraCitera

Emma_julia:

Kan man ha sex efter att man tagis vaccinet gardasil?? Och måste man vara oskuld för att ta det vaccinet? Kommer dom att frgåa om man är oskuld?

Det viktiga är inte att vara oskuld, utan att man inte redan blivit smittad. Så du kan ha sex med så många osmittade du vill [wink]

Ellie:

så det kanske spelar en viss roll om man har haft sex med flera innan?

Nja, risken för att bli smittad ökar ju ju fler man har sex med...

Libertad:

Vad är Gardasil?

Ett vaccin mot de fyra vanligaste varianterna av humant papillomvirus (HPV), som orsakar kondylom och livmoderhalscancer.


   
SvaraCitera

MeliZ:

Det är visst viktigt att vara oskuld innan. Om ni har haft oskyddat sex har några slags bakterier från hans penis överförts i er, och då kommer vaccinet inte verka till fullo.

Det visste jag.
Skrev det i nån annan tråd om gardasil...

Mej frågade dom iallafall om jag hade haft min sexdebut, sen om jag hade skyddat mej. Hela tiden..

Emma_julia Din mamma kommer inte få reda på vad du och doktorn snackar om. Och ja i det här läget är det nog bäst och vara ärlig, doktorn bryr sej inte mycket om du är oskuld eller ej. Frågan är om du skyddat dej.
Man kan ha sex, helst skyddat men de e ju ens eget val..


   
SvaraCitera
smisk

De frågade aldrig mig om jag hade haft sex innan. Var iofs ganska bra eftersom morsan var med. [ops]
Spelar det någon roll, egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tog den sprutan för någon vecka sen. Dom frågade inget alls.. men nu är andra frågan. Kan man ha sex nu emellan dom två olika sprutorna?


   
SvaraCitera

Emma_julia:

Kan man ha sex nu emellan dom två olika sprutorna?

Ja, så länge du inte blir smittad [y]

Emma_julia:

Dom frågade inget alls..

Samma här [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var tar man gardasil? Alltså på kroppen..
Ska ta den nästa månad och några kompisar säger att man tar den i rumpan?
Man bara great..
Ni som har tagit den, var på kroppen tog ni den? (:


   
SvaraCitera

Emma_julia:

min mamma sa (och jag har hört) att man inte kan ha sex på ungefär ett halvår efter sprutan... ??

korkad morsa, skulle sagt 10 år om jag vore hon[shake]


   
SvaraCitera