Aviseringar
Rensa alla

Gastric Bypass. Hälp?


Zsasz

Minus0:

Någon som gjort en, eller känner någon som opererat sig och kan berätta om det?

Känner ett par personer som gjort det, är det något speciellt du vill veta?

För att sumera, Man behöver oftast gå ner ett antal kilo själv genom att dricka endast ersättningspulver av något slag i ett antal veckor innan operationen, detta görs av ett antal anledningar, dels att se till att personen har vad som krävs mentalt (verkligen kan hålla sig till att äta mindre, samt verkligen vill gå ned) samt försöka minska fettlagret vid organen så mycket som möjligt.

Det är ju som du förmodlgen är medveten om ett rejält ingrepp, och riskerna är stora både under och efter operationen, under operationen finns ju faktiskt risken att man kan dö (även om den inte är den största), efter så är det att se till att man håller ned mat och dryckintaget på ett stabilt och regelbundet vis, fortsätter man och äta som många har gjort innan operationen är risken att den "nya" magsäcken spricker. Något som jag också har märkt är vanligt, speciellt det första halvåret efter operationen är att man enkelt blir illamående, och t.o.m. spyr pga att man ätigt för mycket, och "för mycket" i detta sammanhanget är inte mycket alls i mina egna ögon, efter operationen är det helt enkelt inte ens fysiskt möjligt att äta som vissa gjort innan, och om man försöker sig på det så är smärta, illamående och i värsta fall död utgången..

Nu när riskerna och nackdelar blivit summerade, så är det dags för fördelarna, vilket så klart är att man går ner, rejält faktiskt, båda personerna jag känner som opererat sig har gått från mellan 120-140kg till att nu vara nere på 70-80kg, och med det kommer så klart också minskad aptit, samt bättre hälsa..


   
SvaraCitera