Forumet - Gått ner i vikt...

Gått ner i vikt...

1277 0 34
Hej, jag brukade väga 80kg och är nu nere på 60, jag är 170cm lång. Rent teoritiskt är detta hälsosamt och allt, bara det att jag har kvar fett på magen? Dock inget på benen eller andra delar av kroppen. Vad borde jag göra, jag lär behöva gå i undervikt för att gå bort dem ju :S

Jag är kille btw.
Fabianmysig:

Vad borde jag göra, jag lär behöva gå i undervikt


På vilket sätt har du gått ner i vikt? Hur lång tid tog det?

Det är ungefär hundra faktorer inblandade, så det är jättesvårt att svara på. Man kan inte punktförbränna fett, men att bygga upp mer muskler i magen ger den en snyggare form och i slutändan kommer det förmodligen att förbrännas om du tränar hårt.

Spana också in:

Om det nu är så att det där fettet på magen (nedre delen?) är den sista fettbildningen du har, så ska det nu vara dags för den också att försvinna om du...
1) ... fortsätter ditt nya nyttiga liv och allmän träningen. Det är ju det nästa som måste gå, när inget annat finns att bränna bort
2) ... sätter in extra tuff och långvarig magmuskelträning.

Man vet nämligen numera att det faktiskt går att delvis punktförbränna. Fettförbränningenseffekten ökar med 8-10 % på de ställen man tränar extra mycket och länge, något som magmusklerna (som består av lite andra fibertyper än andra muskler) tål väldigt väl.

Kör mycket benlyft, bl.a. dips mellan 1 och 3 dm över golvet, halvcirkla fötterna fr. 1 dm till vänster till 3 dm i mitten, ned till 1 dm till höger - fram och tillbaka, fran och tillbaka. - Gärna varje dag. Magmuskslerna tål det.
Och med kraftigare muskler märks också på det viset ev. fett mindre.

Storstilat av dej f.ö. att ha gått ned så mycket. Klart som f-n att du fixar resten också!
absolutabs:

Man vet nämligen numera att det faktiskt går att delvis punktförbränna. Fettförbränningenseffekten ökar med 8-10 % på de ställen man tränar extra mycket


Däremot förbränns resten av kroppen nästan lika väl, man ska inte träna enbart magen för mycket, då måste man kombinera med bl.a rygg och så blir förbränningen i slutändan ganska utjämnad.
Får väl bli en hel del magträning, jag kör just nu 50 sit-ups samt runt 200 roller-slide drag om dagen. (Också benlyft någon gång var tredje dag, får köra varje istället... är relativt fin på att träna snabbt har jag märkt då jag fått biceps på en månad i princip) - märkvärdiga sådana. Aja tack för svaren, är väldigt tacksam :)
Har en fråga till faktiskt, min mage var obviously större förut och där med något mer utdraget skinn. Spänner jag magen är den stenhård, bara att det ligger ett lager över som jag kan dra åt alla håll, typ glider på (Skinn och fett) Men jag skulle nog ta en relativt bra knytnäve och ta det med magmusklerna, kommer detta dra ihop sig med tiden, isåfall hur fort?

(Har också skinn jag kan dra 5-7cm ut runt hakan, hade en riktig dubbel där förut. Det syns inte, men det vore trevligt att veta att jag inte kommer kunna skrämma folk med att dra i det hela livet xD)