Forumet - gått upp 10 kg, behöver tips för att gå ner 10 kg igen?!

gått upp 10 kg, behöver tips för att gå ner 10 kg igen?!

2535 0 57
Hejsan allihopa!! för något år sedan tränade jag jättemycket, drack nästan aldrig och rökte inte, sedan så började jag festa massa och började att röka och jag bara gick upp i vikt, jag är 163 och vägde då 62 kg, nu väger jag 72kg vilket är för mycket för min vikt.

jag gick upp 10 kg på ett år och sen dess har jag verkligen inte gåt ner någonting, och nu har jag slutat röka vilket gjort att jag gått upp 1 kg till.. jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att gå ner 10 kg igen, jag mår så himla dåligt och är så besviken på mig själv, jag skulle bli så himla glad om jag kunde få tips som verkligen hjälper. kanske är det någon av er som varit med om samma sak och lyckat nå sin drömvikt?? min motivation är i botten..

tack påförhand! Matilda [smile]

Spana också in:

Testa promenera en timme varje dag, powerwalk kanske. lågintensiv träning förbränner fett. jag hatar att träna men om det är något så litet som en promenad med musik är det mycket enklare att komma igång. undvik snabba kolhydrater som socker o onyttigheter så är det iallafall en bra start. lycka till.
Geigerzähler:

Du kan ju knappst trivas med att ha gått upp 10kg, är inte det motivation nog?

jo :(saken är att jag sitter hemma och tänker, I morgon ska jag åka å träna för jag har årskort på friskis och svettis, sen på morgonen när jag vaknar tänker jag " äh ja känner mig lite seg idag tar det i morgon istället" och till slut blir det en vana, sen när jag väl kommer igång med träningen då blir jag sjuk eller något i en vecka å sen e jag på samma ställe igen!
rocka_billy:

jo :(saken är att jag sitter hemma och tänker, I morgon ska jag åka å träna för jag har årskort på friskis och svettis, sen på morgonen när jag vaknar tänker jag " äh ja känner mig lite seg idag tar det i morgon istället"

Svag människa, jag har gått ned 5kg på 4v nu. [cool]
rocka_billy:

haha anorektisk skulle jag aldrig bli eftersom jag älskar mat..jag vet liksom inte vad jag ska äta riktigt som är bra mat, man kan ju inte leva på sallad liksom ^^

Min mamma går i alla fall på den där GI metoden, och har funkat jättebra för henne, så googla lite!
rocka_billy:

tips

Få in bra vanor är en grund för att det skall funka. Ut och gå med dig minst 1h om dagen, när du väl kommer in i det så är det inte jobbigt utan du blir tvärt om rastlös när du inte får ut och gå :) De första två veckorna i alla fall så kan du få tvinga dig själv att ta dig ut, men sen går det som sagt av sig självt.
rocka_billy:

58 är min drömvikt :) men ska se om jag kan komma ner till 62 igen och skulle jag lyckas med d e så ska jag försöka komma ner till 58!
Snälla berätta vad du gjorde för att gå ner i vikt? har du något bra knep?

Eftersom du har gått upp så snabbt kommer du inte ha problem med att gå ner relativt snabbt. Jag bestämde mig, hade mycket motivation eftersom jag kände att 69 var tok för mycket. Jag minns att dagen då jag vägt mig och vågen visade 69 satt jag på tåget och hade precis köpt en pucko och två chokladkakor, så går tre tjockisar förbid och jag ba kollade på dem, kollade på godiset, insåg att jag kommer sluta upp så om jag inte gör någonting. Jag gjorde bantning till min hobby, och uteslöt ALL skit. Allt bröd, vitt som fullkorn, yoghurt, ost, smör, socker, snabbmat. Åt tre mål om dagen, utöver det frukt, te utan mjölk, kaffe och tuggummi i frivilliga mänger, eller ja högst 3 frukter per dag kanske. Till frukost åt jag fiberrik havregrynsgröt med minimjölk och lågkalori sylt. Till mat åt jag ganska som vanligt men fullkorns ris och pasta istället, inte så mycket feta såser och helst vitt kött, och tog inte mer än vad jag behövde för att känna mig okej mätt. Jag tycker det var kul att banta och se resultat på vågen varenda dag. Skrev ner varenda dags resultat.. powerwalkade 50 minuter varannan dag. Cyklade till skolan istället för att ta bussen. Jag tror på att börja med en bra motivation och sedan matas motivationen dagligen i samband med resultatet på vågen. Jag uteslöt alltså all skit, för jag fungerar så som människa. Allt eller inget. Jag skrev mycket, skrev listor på saker jag kunde äta på typ filmkvällar och sådant. Man kan äta frukt, grönsaksstavar med dip.. det är najs, när jag gick ut och åt käkade jag sallad. Åh nu vill jag börja igen höhö. Skriver som en efterbliven men är trött.. och sedan kommentarerna man får "Oj vad smal du har blivit", är rätt sweet. Om du får godissug och sådant när du är inne i en butik så säger du bara NEJ, och går därifrån. Du kommer känna dig hundra ggr starkare då än om du köper något skit och mular i dig. Ah fråga om det är något du undrar mer...
rocka_billy:

jo :D har hört att GI metoden ska va superbra, det är bara svårt att veta vad man ska byta ut kolhydraterna med som är mättande men ska kolla lite nogare på de där :)

Skulle inte tipsa om GI metoden då den är fett (höhö) enformig och själv så är min kropp så van vid kolhydrater att jag dagen efter min första GI dag vaknade 6 på morgonen och spydde gul sörja som såg ut som smält smör. Aldrig igen alltså.
Lounge fact:

Ah fråga om det är något du undrar mer...

tack så mycket! :) det var faktiskt till hjälp..jag gick faktiskt ner till affären idag och köpte massa choklad å bara slängde i mig & efteråt tänkte jag bara nej alltså det var ju inte så gott som jag trodde det skulle vara och jag blev så arg på mig själv. för det är ju så egentligen, man känner sig sockersugen sen äter man massa choklad och efteråt tänker man att det var ju inte så himla gott egentligen. ja känslan när folk säger att man blivit smal är helt underbar! tack igen för hjälpen :D jag känner mig mer motiverad nu.. jag SKA gå på det där jävla gympapasset i morgon kl 12 även om jag är dö trött! hehe :P jag vill verkligen återuppleva känslan när man ställer sig på vågen och man ser ett kilona bara försvinner..tack igen! klarade du det kan jag också