Aviseringar
Rensa alla

ge blod


Ämnesstartare

jag gav blod för första gången idag och lade märke till att nästan all information inne på blodcentralen försökte nå ut till eventuella nya blodgivare. de har tydligen speciellt svårt att hitta tillräckligt många blodgivare nu under sommaren, så jag tänkte kolla hur många här på um som ger blod eller kan tänka sig att göra det.

alternativet "nej, men vill" är dels för personer som inte har tänkt på att ge blod innan, men även för personer som av olika anledningar inte är lämpliga som blodgivare.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag hade gärna donerat om de hade kunnat garantera att mitt blod enbart ges till patienter med nordisk härkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

nej, men vill (Du röstade på detta alternativ)
25.0% (1 st)

stentuff:

Jag hade gärna donerat om de hade kunnat garantera att mitt blod enbart ges till patienter med nordisk härkomst.

Ok [confused] men jag tror du inte behöver oroa dig, väldigt ont om blod i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

nej, och vill inte heller (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

men jag tror du inte behöver oroa dig,

Vad har det att göra med att mitt blod kan ges till en patient som inte har nordisk härkomst?


   
SvaraCitera

dzjugasjvili:

nej, och vill inte heller (Du röstade på detta alternativ)

känner mig väldigt ond/självisk osv men hatar verkligen sprutor[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

nej, men vill (Du röstade på detta alternativ)

tror ej jag är lämplig blodgivare pga egna besvär. men kan nog kolla upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

nej, men vill (Du röstade på detta alternativ)

stentuff:

Jag hade gärna donerat om de hade kunnat garantera att mitt blod enbart ges till patienter med nordisk härkomst.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Varför?

Jag tänker inte hjälpa en främling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Jag tänker inte hjälpa en främling.

Känner du alla människor med nordisk härkomst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Känner du alla människor med nordisk härkomst?

Förtydligande; rasfrämling


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Förtydligande; rasfrämling

Det finns inga 'raser' inom människoarten. (Obs; tror jag [zzz])

Skulle du ta emot blod av en människa med icke-nordisk härkomst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Skulle du ta emot blod av en människa med icke-nordisk härkomst?

Givetvis inte.

Trådlös:

Det finns inga 'raser' inom människoarten.

Givetvis finns det raser, alla har vi olika kvalitéer och säregna drag. Vore underligt om vi inte var skapade så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Givetvis inte.

Intressant att se hur långt rasism kan gå..

stentuff:

Givetvis finns det raser, alla har vi olika kvalitéer och säregna drag. Vore underligt om vi inte var skapade så.

Så här står det i Wiki;

" ... så är alla nu levande människor oavsett vilken världsdel de lever i så nära släkt genetiskt sätt att det inte är meningsfullt att tala om vare sig "underarter" eller "raser" på någon slags lägre nivå.[14] Genetiska skillnader mellan populationer av organismer kan bestämmas med hjälp av ett särskilt genetiskt-statistiskt index – FST, utvecklat av Sewall Wright i slutet av 1970-talet. Här handlar det om att definiera skillnader mellan underarter. Den statistik som FST-indexet resulterat i visar att skillnaderna mellan två populationer – oavsett vilka folkslag i världen som jämförs – inte överstiger 0,15. Detta innebär att ca 85 procent av de genetiska variationer som uppmäts finns inom var och en av dessa folkgrupper, medan den variation som skiljer de två folkgrupperna åt är 15 procent.[6],[5] Inom forskningen har den standarden utvecklats att ett FST-värde på 0,25 – 0,30 är det som gäller för att man ska tala om underarter till en art. Inga människor, oavsett hur isolerade de har levt, har sådana höga FST-värden"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Det finns inga 'raser' inom människoarten. (Obs; tror jag [zzz])

"Ras" är inget vetenskapligt begrepp över huvud taget.


   
SvaraCitera