Aviseringar
Rensa alla

Ge bra tips. Snälla!


Ämnesstartare

Hej! Har någon nåt bra tips på hur man gör för att inte skada sig själv?!? Jag har gjort det förut och vet att det inte är bra och man skäms efteråt. Men det blir som ett beroende... Precis som när man blir beroende av tobak. På samma sätt blir man beroende av att skada sig själv. Jag vet inte vad jag ska göra och jag övertalar snart mig själv att skada mig för att kunna må bättre. Efter varje gång som jag har skärt mig i armarna har det jämt känts bättre efteråt och jag har blivit lugn och mindre stressad utav det.
Kom gärna med bra tips. Tack!!


   
Citera

Du kanske borde söka professionell hjälp? 

Lycka till! 


   
SvaraCitera
time
 time

Hej! Det är jättebra att du försöker sluta. Det är svårt, för det blir precis som du säger ett beroende. Jag skar mig när jag var yngre, och när jag äntligen bestämde mig för att sluta så började jag måla. Först på armarna (lite för att simulera rörelsen man gör när man skadar) och sedan på papper. Varje gång behovet eller paniken kom, måla måla måla måla. Nu vet jag ju inte om du tycker om att rita eller inte, men poängen är att du ersätter självskadandet med någonting som du tycker är kul och lugnande. Det kan vara allt från promenad, till att spela The Sims, till att läsa bloggar eller ta en lång dusch.

Hoppas det går bra! 


   
SvaraCitera

Till att börja med så tycker jag att du bör kasta bort alla rakblad el dyl som du använder för att skära dig.

Som med tobak!

Försök sysselsätta dig själv. Hitta en hobby, eller flera. Gå till olika föreningar eller fritidsgårdar. Det var så jag slutade iaf.

Om du är hemma och behovet uppstår, så försök lyssna på musik istället, ät nån macka eller sov lite.

Jag antar att iom du redan har kontakt med psykolog så tar ni kanske reda på det som får dig att skära dig?

Jag kan PMa dig om du vill, så kan vi prata lite 🙂

Styrkekramar! GladHjärta

Du klarar det tjejen!


   
SvaraCitera
Pardon

Det gäller att hitta något att ersätta självskadebeteendet med, eller försöka ersätta orsaken till varför beteendet uppstår. Jag försökte med en massa olika saker för att ersätta själva självskadebeteendet, men jag insåg att det inte fungerade. Så jag bestämde mig för att gå på djupet, ersätta känslan som fick mig att göra det. För mig var det panikångest och ångest rent generellt. Så varje gång jag kände att det kom smygande så provade jag att framkalla andra känslor, tills jag hittade något som tog bort det helt och hållet. Ilska och aggression var det som fungerade för mig. Så tillslut stod jag nere i källaren, tränade och slog på vår boxningssäck med jämna mellanrum istället för att skada mig själv, och vips så hade jag även hittat en hobby som gjorde att jag mådde så mycket bättre. 


   
SvaraCitera