Forumet - Ge mig lite tips om min vikt!

Ge mig lite tips om min vikt!

103 0 17
Tjena =)

Jag är en kille som snart fyller 17 år och har tränat på gym i snart 1 år. Men har alltid varit mullig och nu tycker jag det är dags att få fram magrutorna som ja känner ligger under fettet :)

Jag är 191 cm lång och väger 94.2 kg på morgonen oftast :P Är jag mycket överviktig? för jag har rätt kraftig underkropp men är missnöjd med fettet på rumpan och magen.

Så jag var o köpte 2 st Nutrilett drinkar bara för att prova, Vad ja har förstått ska man ersätta dem med en måltid?

Sedan har jag börjat springa i skogen 20 minuter 2 ggr i veckan och går ut ungefär 3 gånger i veckan i 30 minuter.

Jag har nyligen slutat med allt onyttigt som godis och sådant och istället börjat med frukt, grönsöker fullkornsprodukter med mera.

Men nu undrar jag, Kan jag gå ner i vikt utan några pulverkurer? Jag vet egentligen bara hur man går upp i vikt [rolleyes] för har aldrig "bantat" i hela mitt liv , och nu tycker jag det är dags att få en finare kropp.

Så snälla ge mig lite råd och önska mig lycka till till min viktminskning ^^
Jaa, du kommer gå ner i vikt. Gymtränandet är det enda som gynnas av pulverkuren som protein ersättning eller något sånt antar jag?

Annars är det springa och gå som gäller för att gå ner i vikt. Även som du också sagt att sluta äta onyttigt.

Men iaf, springa och powerwalka = Gå ner i vikt.
Okej låter bra det, så ja kan skippa (som vissa ja sett på nätet gör: Går på endast pulver dryck i 15 veckor o tappar mycket vikt) för jag är ju inte lixom fet .. bara lite mullig o känner att de sista ska bort,

Så ifall ja slutar med allt onyttigt, gymmar och motionerar kommer jag tappa vikt. Men jag är dålig på matvanor!!!

Kan ni säga nåt som alltid håller (måltider nu då)? kan räkna upp lite av det jag vet hittills:D

*Tuggummi för att få bort godissuget
*Vatten ifall man är "onödigt" hungrig
*Frukt istället för godis
*Kyckling med sallad, Havregrynsgröt, Fiberflingor, Tonfisk.

Ah typ de ja vet, är alltid glad för svar ;)
Du har verkat hajja det där med vad du ska äta, det är bra! Jag har ett tips till dig bara! Lägg din energi som du lägger på gym på simning istället. Rörelse är det som ska ge dig fast form. Det har du mer i simbassängen än på bänken med en konstig maskinerikonstruktion.

Matvanor.. nja jag vet inte. Du har redan greppat det mesta. Varför inte prova en vegetarisk vecka? Då blir du dessutom snäll mot miljön. Mer fisk på menyn är inte fel. När ansvaret ligger hos dig när det gäller matköp så är det bäst att gå när du inte är hungrig. Då råkar man inte ta något från godishyllan lika lätt :)

Av tuggummi blir du bara hungrigare. Du lurar kroppen att du äter och det utsöndras syra i magsäcken. Godis, det är en svår grej. Ibland knycker man ju en chokladbit. Tipset där är att välja en 70% choklad. Den är inte lika god som vanlig mjölkchoklad så du blir nöjd efter färre bitar. Men ändå tillfredställer du sötbegäret.

När du säger att du har tränat så mycket kan vi sluta prata vikt. Muskler väger mer än fett och tillslut kommer du se att vågen visar en högre siffra, fastän du förbränner massor av fett! Vikten är irrelevant. Fortsätt träna, ät schysst mat. Sen kan du googla på kostcirkeln hur idealet på en tallricksmodell ser ut.

Spana också in:

schill:

Kan ni säga nåt som alltid håller (måltider nu då)? kan räkna upp lite av det jag vet hittills:D


Vad du vill göra är alltså att få bort fett från kroppen och behålla muskelmassan. Med andra ord: en klassisk deff.

Vad du behöver är att minska ditt kolhydratintag och öka ditt proteinintag, samtidigt som du fortsätter med att gymma och wspringa/gå som du skriver. Vad som händer når du gör detta är att kroppen inte längre får lika mycket energirik kost, och därför börjar förbruka kroppsfett i stället. Genom att äta mycket protein behöver du inte vara orolig över att musklerna också bryts ner.

Strukturera måltiderna så att du äter många små måltider under dagen. Försök att äta så lite som möjligt på kvällen. Undvik även söta grejer såsom juice, som innehåller snabba kolhydrater och socker.

Fettmängden som du får i dig bör vara lite mindre än den du brukar äta. Omättade fetter (flytande) är alltid bättre än mättade.

Kort sagt: Byt ut de flesta kolhydraterna du får i dig under dagen mot grönsaker och kött!

JohnE:

Varför inte prova en vegetarisk vecka?


Nej, nej och åter nej. Vad som händer när kroppen inte får i sig protein är att den börjar bryta ner muskler. När man ligger på ett överskott på kolhydrater lagras det i stället som kroppsfett, och då får TS mer fett i stället.
uppenbar:

Det finns protein i vegetariska produkter också [tired]


Ja, men mycket mycket mindre. Under deff ska man helst ligga på ett proteinintag som är 2x sin egen kroppsvikt. Du kan aldrig få i dig så mycket protein via vegetabilisk väg utan att få i dig en massa kolhydrater på samma gång, såvda du inte endast käkar sojabönor till frukost, lunch och middag.
Shackleby:

Nej, nej och åter nej. Vad som händer när kroppen inte får i sig protein är att den börjar bryta ner muskler. När man ligger på ett överskott på kolhydrater lagras det i stället som kroppsfett, och då får TS mer fett i stället.


Shackleby:

Ja, men mycket mycket mindre. Under deff ska man helst ligga på ett proteinintag som är 2x sin egen kroppsvikt.


Bara för att man äter vegetariskt behöver det inte betyda att man har uteslutit all protein. Visst behöver man vara lite påläst om vilka vegetariska produkter som ger proteiner. Ärtor och bönor innehåller mer protein per gram än vanligt nötkött. Fisk och ägg något mindre än nötkött. Kött är bara en genväg till att få i sig de näringsämnena man söker istället för att ha hela vegetariska buffén framme.

En påläst vegeterian/demi-vegeterian (som äter fisk) drar fördelar av sin nya kost.

Framför allt nötkött är svår att bryta ner i magsäcken. Det krävs väldigt mycket blod för processen och man blir väldigt trött. När baljväxter ger mer protein än kött per gram tycker jag att det är en fördel att välja bort köttet. I längden är det väldigt mycket fett man avstår, speciellt fläskkött då.
Man kan se det genom att koka upp kött i nån slags gryta, sedan låta det stå i kylen en dag det som blir över. Titta hur mycket fett som flytit upp. Usch, kommer ihåg när jag såg pappas överblivna revbensspjäll som han hade kokat. Uäää..! xD

Ingen snackar om att det är svårt att få i sig protein när man är vegeterian. Däremot kan intaget av järn vara en brist. Så jag äter blomkål och broccolo : |
JohnE:

Fisk och ägg något mindre än nötkött. Kött är bara en genväg till att få i sig de näringsämnena man söker istället för att ha hela vegetariska buffén framme.


Den typ av kött som är bäst att äta är mycket riktigt magert kött såsom tonfisk, kyckling, ägg, lax, griskött, mm. Nötkött är inte att rekommendera eftersom det innehåller mycket fett.

Men jag måste påpeka att det viktigaste för TS är att kunna dra ned väldigt mycket på kolhydratintaget. Om du påstår att det är möjligt att ha föra en kost med högt proteinvärde och lågt kolhydratvärde i flera veckor genom att endast äta vegetariskt, så visst. Men när jag deffar brukar jag köra efter min metod, och det funkar finfint.