Aviseringar
Rensa alla

Ge presenter på julen (Tiggare osv)


Elviz
Ämnesstartare

Jag tänkte idag när jag gav några kronor till en tiggare, vad gör dem på julen? De som inte har mycket pengar alls, som sitter ute i kylan, medans vi får paket, mat och kärlek. 

Nu tänker jag påverka detta och jag har 2 månader på mig.

Jag har listat ut vad jag SKA göra. 
Meningen är att sälja saker, panta eller vad som helst för att få in pengar, sedan köpa saker till dem som är helt ensamma, fattiga osv, sen ska jag gå runt dagen innan julafton, och ge bort presenter. 🙂

1.Finns det många fler sett att få in pengar snabbt och enkelt? 

Jag hoppas att DU också kan göra lite samma sak! Kanske ge en julklapp till en tiggare, en gammal gubbe som är ensam, eller något sånt? 

#AllaÄrLikaMycketVärdaÄvenPåJulen


   
Citera
Ämnesetiketter

Åh så fint av dig Hjärta
vill krama om alla ensamma gamlingar


   
SvaraCitera

Ge inte bort saker till tiggare bara, det är bara att kasta pengar i sjön. Finns andra utsatta människor i samhället att hjälpa isåfall. 


   
SvaraCitera

N.W: Ge inte bort saker till tiggare bara, det är bara att kasta pengar i sjön.

Varför är det att kasta pengar i sjön?


   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

N.W:
Ge inte bort saker till tiggare bara, det är bara att kasta pengar i sjön. Finns andra utsatta människor i samhället att hjälpa isåfall. 

Det är det jag ska göra, om de tigger dagen innan julafton, borde dem tigga för pengar (vissa tigger ju i onödan när de har råd). Och jag kommer skänka andra saker till barn osv också. 🙂


   
SvaraCitera

Min gamla chef har startat en organisation i detta syfte,  du kanske kan samarbeta med dem? 🙂 sök på "Jul till flera" på facebook. 


   
SvaraCitera

Fint, i sanna Karl Bertil-anda!


   
SvaraCitera

Elviz:

Det är det jag ska göra, om de tigger dagen innan julafton, borde dem tigga för pengar (vissa tigger ju i onödan när de har råd). Och jag kommer skänka andra saker till barn osv också. 🙂

ge saker de kan använda sig av som t ex hygienartiklar och vantar/strumpor


   
SvaraCitera

Razor:

Varför är det att kasta pengar i sjön?

Elviz:

Det är det jag ska göra, om de tigger dagen innan julafton, borde dem tigga för pengar (vissa tigger ju i onödan när de har råd). Och jag kommer skänka andra saker till barn osv också. 🙂

Var inte så otroligt blåögda. Tiggarna är oftast utnyttjade och får sällan ta del av det dem får. I vissa fall är det tiggarna som är utnyttjade av kriminella. I andra fall är tiggarna själva kriminella och lurar folk på pengar. Att ge uppmuntrar bara till kriminalitet och riskerar också att ge saker till kriminella. Var inte så otroligt blåögda. 


   
SvaraCitera

N.W: Var inte så otroligt blåögda. Tiggarna är oftast utnyttjade och får sällan ta del av det dem får. I vissa fall är det tiggarna som är utnyttjade av kriminella. I andra fall är tiggarna själva kriminella och lurar folk på pengar. Att ge uppmuntrar bara till kriminalitet och riskerar också att ge saker till kriminella. Var inte så otroligt blåögda.

Har du bevis för ditt påstående?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

isola:

ge saker de kan använda sig av som t ex hygienartiklar och vantar/strumpor

Bra förslag! Jag och min kompis ska sälja saker på loppis nästa vecka, om vi säljer allt vi har tagit fram än så länge, så har vi fått in 2000 kr! Och det är bara 1 fjärdedel av alla saker vi har! 😀


   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

N.W:

Var inte så otroligt blåögda. Tiggarna är oftast utnyttjade och får sällan ta del av det dem får. I vissa fall är det tiggarna som är utnyttjade av kriminella. I andra fall är tiggarna själva kriminella och lurar folk på pengar. Att ge uppmuntrar bara till kriminalitet och riskerar också att ge saker till kriminella. Var inte så otroligt blåögda. 

Men herregud, det måste finnas ett själ till att dem sitter i kylan varje dag och försöker att få pengar, skulle du sitta i kylan 8 timmar och kanske få in 20 kr? 


   
SvaraCitera

Elviz:

Bra förslag! Jag och min kompis ska sälja saker på loppis nästa vecka, om vi säljer allt vi har tagit fram än så länge, så har vi fått in 2000 kr! Och det är bara 1 fjärdedel av alla saker vi har! 😀

åh fint! lycka till!


   
SvaraCitera
Elviz
Ämnesstartare

Fingerprints:
Min gamla chef har startat en organisation i detta syfte,  du kanske kan samarbeta med dem? 🙂 sök på "Jul till flera" på facebook. 

Jag ska kolla in det! Tack!


   
SvaraCitera