Aviseringar
Rensa alla

Ge råd till en n00b (mig)


Ämnesstartare

jag tränar inte, där fick jag ur mig det. men nu har jag tänkt att börja ändå då jag gått upp enormt många kilon på e kort tid och mina lår har blivit på tok för stora, resten av kroppen stannade i normal.. storlek.
har läst lite och fattar att rask promenad/jogging/löpning ger bäst resultat. jag har börjat lite med en sån där pinsam aerobicsvideo från typ 80-90-talet också.
men till frågan - man kan ju inte punktförbränna, men om det var på låren och rumpan jag gick upp svinfort i vikt, är det där jag kommer tappa fett först också då? jag har ingen lust att tappa fett på armar/bröst då dom delarna är halvt obefintliga.


   
Citera
Ämnesstartare

ruunar:

jag tränar inte, där fick jag ur mig det.

HAHAHA LOL.


   
SvaraCitera

ruunar:

rumpan

ruunar:

bröst

behövs pics på för att kunna hjälpa[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men seriöst. [cry]
jag vill ju inte att mina nästan obefintliga bröst ska försvinna helt och fettolåren stannar kvar.


   
SvaraCitera

NUJÄVLARR:

ruunar: jag tränar inte, där fick jag ur mig det.
HAHAHA LOL.

XD


   
SvaraCitera

Jag tror det beror, från individ till individ.

Jag började jogga (gå raskt egentligen, mest) för 1 mån sen, ganska regelbundet. Alltså minst 1 ggr varje dag, och när jag började vägde jag 57 kilo, och mitt mål var att gå upp i vikt.. Så jag började jogga och idag har mina ben har blivit smalare och rakare, för att de mesta fettet har gått bort och det har blivit muskler ist. Min mage e skit fin, hela min kropp har bilvit mkt finnare faktiskt. Så för mig gick det ju bra, och när jag började hade jag typ inga bröst alls, en A kupa och nu har jag B75 =) .. och de forsätter att växa (hoppas jag) .. Jag åt mer och fettigare mat för att gå upp i vikt och all fett fördelats skit bra, överallt på kroppen och mycket på brösten och arslet [bigsmile] .. Nu väger jag 62 kilo, mitt mål är 65 [smile].. Haha livshistoria lr vad? .. Aja lycka till, jag hoppas att det blir likadant för dig [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Jag började jogga (gå raskt egentligen, mest) för 1 mån sen, ganska regelbundet. Alltså minst 1 ggr varje dag, och när jag började vägde jag 57 kilo, och mitt mål var att gå upp i vikt

får jag bara fråga varför du började jogga när du ville gå upp i vikt? [confused] fast uppenbarligen funkade det då, men jogging bygger väl inte muskler?


   
SvaraCitera

Geez.
Nej punktförbränning är nästan omöjligt. Men promenader, löpning, jogging, ja alla aktiviteter där man använder benen funkar bra.

Har du möjlighet så rekommenderar jag att börja på närmsta ridskola, att lära sig trava ordentligt är ganska så jobbigt om man är otränad i benen.
Kampsporter (Karate, Kung Fu, Jujutsi osv) är också en bra grej.
Eller kanske simning? Nu när det är sommar 🙂
Om du sitter mycket, t.ex. läser någon bra bok, tecknar osv. kan du passa på att spänna röven i intervaller, så mycket du bara kan.
Det tränar arslet och bakre lårmusklerna.
En annan träningsform som är både rolig och extremt effektiv, STUDSMATTA! 😀
Efter 5-10 min känner du direkt att benen dör av utmattning, och studsmattan tränar magen (balans), och i princip alla muskler i benen. Det är en av de bästa uppfinningarna i världen. [cute]

MEN! Det här är viktigt! Börja lätt!
Alltså, ha inte som mål att jogga två gånger per dag, längre än 30 min, såvida du inte är extremt peppad.
Eftersom du kan fort bli less det, och tappar suget.
Är man inte van att träna en speciell form eller en specifik muskel kan man lätt göra illa sig.

ruunar:

fast uppenbarligen funkade det då, men jogging bygger väl inte muskler?

Muskler väger mer än fett, så att väga sig (om man inte är överviktig) är ingen bra idé.
Att ta med måttband, notera, och sedan mäta efter ett par veckor, är mycket bättre. Inte bara för att man inte ska tro att man är "fet" om man väger 90 kg, är 180 cm lång och inte speciellt tränad, dessutom är det ju väldigt lätt att känna sig tjock.
Jag har personligen slutat väga mig hemma, eftersom 67 kg på en tjej som är 170 cm känns mycket, men jag vill påstå att det är mycket muskler som väger.

DESSTUOM så har benstommen en viktig del i det hela. Jag har en väldig kraftig benstomme (vadå, en liter mjölk om dagen i 18 år. Det är ju så gott! 😀 ) och då väger jag lite mer än "normalt". (Dvs som andra tjejer i min ålder/längd)
Att ha en stark benstomme har sina för-och nackdelar. Man bryter ben mindre lätt, och är lite mer uthållig. Men istället kan jag aldrig se ut som en "fotomodell", dvs smal.
Kolla med föräldrarna, desto kraftigare benstomme desto mer väger den, och desto mer väger du.


   
SvaraCitera

Krufix:

ridskola

Alla har bra erfarenheter från ridskolan [wink]


   
SvaraCitera

Wanking BC:

Alla har bra erfarenheter från ridskolan [wink]

Men haha! Jag menar en ridskola, med hästar och förare, ingen jävla porrfilm 😀


   
SvaraCitera

Krufix:

Men haha! Jag menar en ridskola, med hästar och förare, ingen jävla porrfilm 😀

Båda är dock god motion [wink]


   
SvaraCitera

ruunar:

får jag bara fråga varför du började jogga när du ville gå upp i vikt? fast uppenbarligen funkade det då, men jogging bygger väl inte muskler?

För att jag inte vill bli en fetto, Och för att jag vill ha en bättre kondition[confused], jo, det tror jag för mina har fått [shake] .. lr dem har blivit smalare och starkare än va de va ifrån början, det = muskler? ..


   
SvaraCitera

Krufix:

Alltså, ha inte som mål att jogga två gånger per dag, längre än 30 min, såvida du inte är extremt peppad.

Hehe om du syftar på mig [rolleyes].. Jag började först med att promenera då och då, senare varje dag. När jag kände mig van med det började jag och gå raskt och nu går jag raskt / joggat 1 ggr per dag och vanlig promenad 1ggr varje dag. (Oftast, men ibland struntar jag i de typ som nu, jag har inte gått raskt eller ens promenerat på kvällen i 2 dagar nu)
På morgonen är det Gå raskt/Joggning och på kvällen bara en vanlig lugn promenad. Självklart ska man inte anstränga sig för mkt, man kan skada benen/musklerna om man pressar för mkt.

Krufix:

eftersom 67 kg på en tjej som är 170 cm känns mycket

Nej, inte alls, det är bra [smile] Mitt mål är 65kg. Och jag är 1.68cm. Sist jag kollade var jag 1.68cm men jag tror jag har växt lite, så jag kanske är 1.70cm [cute]

Krufix:

En annan träningsform som är både rolig och extremt effektiv, STUDSMATTA! 😀
Efter 5-10 min känner du direkt att benen dör av utmattning, och studsmattan tränar magen (balans), och i princip alla muskler i benen. Det är en av de bästa uppfinningarna i världen.

Den visste jag inte om.. De låter ganska bra, Bättre än joggning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ruunar:

men om det var på låren och rumpan jag gick upp svinfort i vikt, är det där jag kommer tappa fett först också då?

ja

Jag tycker inte du ska göra det så märkvärdigt, arbeta in en bra rutin för både mat och motion så löser det sig.

Krufix:

Muskler väger mer än fett, så att väga sig (om man inte är överviktig) är ingen bra idé.

kanske inte för att avgöra om man väger för mycket men om man inte styrketränar tungt så kommer hon bli av med fett, antagligen tappa lite muskler också.

Vågen kommer alltså inte ljuga om viktnedgången förutom vätskan i början då.

Pepparkaksgubbe:

Bättre än joggning?

Varför måste du flumma till det? Det går inte att svara på vad som är "bäst". Undrar du vad som är effektivast för att bränna fett, för att bygga muskler, för att ha roligt etc etc?


   
SvaraCitera

Rapid:

Varför måste du flumma till det? Det går inte att svara på vad som är "bäst". Undrar du vad som är effektivast för att bränna fett, för att bygga muskler, för att ha roligt etc etc?

Vadå flumma till det? Jag menar till muskler [confused]
För att ha roligt? ..självklart tränar man för att ha "roligt" lol


   
SvaraCitera