Aviseringar
Rensa alla

Geigerzählers djurfrågetråd!


Ämnesstartare

Lite i stil med många andra så tänkte jag skapa en frågetråd, fast ni får ställa frågor om djur!

Jag har koll på en del exotiska sällskapsdjur men mest är det hundar, katter och framförallt smådjur och akvariefisk som jag kan. Har gått diverse hundskötarutbildningar, etologi- och djurvårdskurser, har fött upp kaniner, föder upp möss, akvariefisk, snäckor och så praktiserar jag på en djuraffär där jag håller på med bland annat avel och skötsel. Så jag har ganska stor erfarenhet av de flesta djurslagen. [smile]

Kan ge råd om bland annat:
- Sjukdomar
- Skötsel
- Beteende
- Aktivering, fysisk såväl som mental
- Avel och uppfödning
- Genetik (framförallt möss och kaniner)
- Utfodring
- Hundsport och lydnad
- Kaninhoppning
- Lagar och regler kring djurhållning och uppfödning

Fråga på!

Jag är ju ingen veterinär, är det någonting som jag inte kan svara på så kan jag hänvisa till bra litteratur och till bra veterinärer runt om i landet!


   
Citera
Ämnesetiketter
zIGGE

Kan man ha en liten flock frigånde hönor som husdjur? Måste man städa efterdem varje dag? Är hönor högljudda?

(är allvarlig)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Kan man ha en liten flock frigånde hönor som husdjur?

Hönor luktar illa, låter illa, skitar ned mycket och så vill de gärna sprätta (typ i sandbad), picka efter småkryp och sådant, så det är svårt att tillgodose alla deras behov i en lägenhet. Så nja, de passar inte som frigående husdjur, inte inomhus i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

någon gång under mitt liv vill jag bli med hund. Är det en bra idé att ta över någons hund som de tröttnat på (obs inom sverige) eller är en valp att föredra? Har ingen hundvana sedan innan.

Vill ha en hund som kan vara med i stall och så. Gillar små hundar också, de är söta. Spelar det ngn egentlig roll vilken ras man väljer, eller är det individen man ska se till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

hönor som husdjur

hönor är ju astunga gratis färska ägg varje dag[wink] ska nog skaffa mig en skock hönor någon gång i framtiden [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+min kanin dog i höstas, hon verkade ha kaningulsot (kramper, allmän glåmighet, följt av dödsskrik) men inga kaniner hon gått med har blivit sjuka. Vad kan det berott på? Kan de få sådana symptom av att "bara" flytta? Hon var 7-9 år (har ej koll då jag tog hand om henne i vuxen ålder och ingen visste födelsedatum osv) och hade tyvärr suttit ensam en kort period pga den som ägde hennes sällskap bestämde en dag att kaninerna skulle flytta.

Hon flyttade till en stor "kaningård" på ca 3*5 m med 3 andra kaniner, två unga under 6 mån och en 4-årig. Alla honor. Hjelp.

+ när slutar det göra ont att tänka på henne [sad]


   
SvaraCitera
zIGGE

När min underbara katt tar en lång sömn (hon är 20 år btw), vill jag ha ett nytt husdjur. Men jag vet inte vad. Någonting, annorlunda, typ iller. Fast smart nog att kunna leka fetch med, och kunna lära saker, så inte iller, som är för självständiga.

Min katt har jag lärt att hämta små bollar jag kastar iväg, det är skitkul. Och hon är otroligt smart, blir alltid "sur" på mig när jag har andra djur/flickvänner hemma.

Har tänkt någonting i stil med savannah. Eller en hund, typ husky/collie.

Vad är det mest exotiska man får ha i sverige? Helst lite större, och har en nacke för vänskap, som hund, och ställer ens ägare inför intellektuella utmaningar. Men inte direkt hund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Är det en bra idé att ta över någons hund som de tröttnat på (obs inom sverige) eller är en valp att föredra? Har ingen hundvana sedan innan.

Beror helt på hur mycket tid man vill lägga ned och sedan beror det ju massor på individen. En valp kräver ju mycket tid och träning men om man köper en vuxen färdigskolad hund så krävs det inte lika mycket av en själv, om man däremot får en "problemhund" så blir det ju ofta väldigt mycket jobb. Har man en valp så kan man ju se till att den får "rätt" träning från början, kan rekommendera brukshundsklubbens valpkurs + grundlydnadskursen för alla valpar.

Postorderhoran:

Spelar det ngn egentlig roll vilken ras man väljer, eller är det individen man ska se till?

Rasen spelar JÄTTESTOR roll, hundar är ju avlade efter användningsområde. Vill man ha en sällskapshund så rekommenderar jag att man köper en hund ur rasgrupp 9 (sällskapshundar), de är avlade enbart för just sällskap (men de kräver ju också aktivering).

Postorderhoran:

(kramper, allmän glåmighet, följt av dödsskrik) men inga kaniner hon gått med har blivit sjuka. Vad kan det berott på?

Matsmältningsproblem? Många kaniner skriker när de dör, så det behöver inte vara just gulsot även om det är ett symptom på det. Gulsot är ju också väldigt smittsamt så om det var det så skulle nog de andra också varit sjuka. Var i landet bor du? Om du är orolig för att dina kaniner ska bli smittade så anordnar kaninavelsföreningen massvaccinationer lite då och då, priset brukar ligga på ca. 50-100kr per kanin för att få vaccin mot både RVHD och myxomatos.

Postorderhoran:

h hade tyvärr suttit ensam en kort period pga den som ägde hennes sällskap bestämde en dag att kaninerna skulle flytta.

Kaniner är inte flockdjur på samma sätt som marsvin, så de har inte ont av att vara ensamma. De är kolonidjur och har helst sina egna revir, men om de får leva på en stor yta med andra kaniner så är ju det bra, inget måste dock.

Postorderhoran:

+ när slutar det göra ont att tänka på henne [sad]

Önskar att jag kunde svara på detta. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle solfjädersräkor överleva i ett akvarium befolkat med diverse "loaches"(i brist på svenskt ord) varav några relativt revirhärdande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

När min underbara katt tar en lång sömn (hon är 20 år btw), vill jag ha ett nytt husdjur. Men jag vet inte vad. Någonting, annorlunda, typ iller. Fast smart nog att kunna leka fetch med, och kunna lära saker, så inte iller, som är för självständiga.

Råttor! De går att lära massor, är flockdjur så de blir tillgivna och de går att få relativt rumsrena. Fast det är kanske inte så annorlunda... Men ja, tycker att illrar är rätt så trevliga djur, de går ju att få rumsrena (man ska ju inte ha dem i bur) och så går de att klickerträna (inte lika lätt som med råttor, möss, kaniner, hundar och katter). Kaniner är ju förvisso också vanliga sällskapsdjur, men de är väldigt tillgivna och går lätt att få helt rumsrena så att man bara kan ha en kattlåda åt dem som de använder att göra sina behov i (har min kanin så).

zIGGE:

Vad är det mest exotiska man får ha i sverige? Helst lite större, och har en nacke för vänskap, som hund, och ställer ens ägare inför intellektuella utmaningar. Men inte direkt hund.

Du får ha allt som inte är primater, rovdjur (förutom katt hund, iller och grävling), viltfött eller skyddade av någon annan lag. Exotiska djur kräver oftast djurparksmått på sina burar, enligt lag, så det krävs ju att man har plats. Men problemet med de exotiska djuren är ju att de sällan är helt domesticerade, så de bli inte lika tillgivna som en hund. Kan rekommendera http://exotiskadjur.ifokus.se/ om du vill lära dig mer om sådana!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Skulle solfjädersräkor överleva i ett akvarium befolkat med diverse "loaches"(i brist på svenskt ord) varav några relativt revirhärdande?

Beror helt på vad det är för några du syftar på, vissa blir ju jättestora och är köttätande medan andra bara äter växter och döda fiskar. Kan inte svara på detta om jag inte får bild på fiskarna eller ett artnamn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om ens hund har brutit benet och han efter en vecka börjar gny något fruktansvärt över det, hur fan får då man tyst på honom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Kan inte svara på detta om jag inte får bild på fiskarna eller ett artnamn.

Har Botia Kubotai, Schistura Mahnerti och snart Mesonemacheilus triangularis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Om ens hund har brutit benet och han efter en vecka börjar gny något fruktansvärt över det, hur fan får då man tyst på honom?

Avlivning om man är för dum i huvudet för att gå till veterinären och åtgärda problemet. [zzz] Finns smärtstillande att få till djur också.

Liebestraum:

Har Botia Kubotai, Schistura Mahnerti och snart Mesonemacheilus triangularis

Tror inte att det är någon fara om du har lite gömställen och sådant, det är väl eventuellt botian som skulle ta dem men jag har haft små kubotai med körsbärsräkor och det gick bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Matsmältningsproblem?

hon var ju gammal och detta kom i samband med flytten. Dagen efter hon flyttat in tog personalen ut henne pga svårighet att hålla balansen och kramper. Innan satt hon själv i en liten hästbox, tyckte synd om henne eftersom hon måste haft så tråkigt där [tard] men kanske "hjälpte ihjäl henne". Usch. känner mig hemsk. Visste inte att jag tyckte såhär mycket om henne medans hon levde [sad] Har lyckligtvis inte fler kaniner, håller mig till katter och hästar nu för tiden.

Kattfråga:
Min katt är elak mot mormor. (och mig ibland men jag kan läsa henne lite bättre) Hon hatar att bli upplyft och brukar ligga i mormors knä medan mormor klappar, sen helt plötsligt blir katt arg och hugger. Varför gör hon så?`
Tänker att hon kanske är divig och försöker "klappa henne medhårs" i största möjliga mån. Katt är kastrerad, ca 8 år gammal.


   
SvaraCitera