Aviseringar
Rensa alla

Geigerzählers djurfrågetråd!


Ämnesstartare

Postorderhoran:

hon var ju gammal och detta kom i samband med flytten. Dagen efter hon flyttat in tog personalen ut henne pga svårighet att hålla balansen och kramper.

Vad var det för årstid? Stor temperaturskillnad?

Postorderhoran:

Min katt är elak mot mormor. (och mig ibland men jag kan läsa henne lite bättre) Hon hatar att bli upplyft och brukar ligga i mormors knä medan mormor klappar, sen helt plötsligt blir katt arg och hugger. Varför gör hon så?`

Många katter gör så! Varför de gör så tvistar de lärda om, men det finns teorier om att det är någon reflex som gör att de inte ska bli för "snälla" och visa sig undergivna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
hej, har du funderat på att skaffa dig en petite lap giraffe? (en väldigt liten giraff som man genmanipulerat fram i ryssland)

mer info:
http://www.petitelapgiraffe.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan man ha en minigris eller lider dom av att vistas i samma miljö som en människa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Vad var det för årstid? Stor temperaturskillnad?

senhöst, var ca 5 plusgrader i stallet (gissar jag på) och ungefär så ute också, någon grad kallare på sin höjd

Geigerzähler:

finns teorier om att det är någon reflex som gör att de inte ska bli för "snälla" och visa sig undergivna.

när hon var yngre var hon mkt beskedlig och jag hoppade i mina unga dagar studsmatta med katten spinnandes i famnen. detta temperament som kommt senaste 3 åren känns därför [tard]

kan du ngt om hästar? Min har förlorat massa hull sedan februari, är det bara pälslossningen som gör det? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

obs han äter. Mycket. Supermkt grovfoder.
Han "ska" väga ca 400 kg, han äter 10-13 kg silge per dag + lite kraftfoder. Är knotig, som en tonårspojke som vuxit för fort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur ska jag få min hund att sluta lukta kiss hela tiden? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

hej, har du funderat på att skaffa dig en petite lap giraffe? (en väldigt liten giraff som man genmanipulerat fram i ryssland)

Om det inte var ett aprilskämt så skulle jag ha minst ett dussin!

hannnah:

kan man ha en minigris eller lider dom av att vistas i samma miljö som en människa?

Det går bra, de vill ha en böklåda att böka i och de kan bli rumsrena, så det är lite som att ha en hund.

Postorderhoran:

senhöst, var ca 5 plusgrader i stallet (gissar jag på) och ungefär så ute också, någon grad kallare på sin höjd

Mja, då kan det inte vara temperaturen, men eventuellt en hjärntumör? Hade hon huvudet på sned? Då kan det vara nosematos (Encephalitozoonos) det kan gå fort för äldre kaniner och kanunungar att bli sjuka och dö om de får smittan, medan yngre kaniner har ett bättre immunförsvar och kan leva med det latent länge utan att få symptom men ändå vara smittobärare, vissa visar aldrig några symptom. Det skulle även kunna vara coccidios, men det brukar ta längre tid.

Postorderhoran:

när hon var yngre var hon mkt beskedlig och jag hoppade i mina unga dagar studsmatta med katten spinnandes i famnen. detta temperament som kommt senaste 3 åren känns därför [tard]

Tror att det är relativt vanligt att de blir tjurigare med åldern, men man bör ju utesluta att det är någonting kroppsligt (typ smärta i leder eller njurar) som orsakar förändringen i beteendet. Gamla katter behöver ju äta annat foder, just för lever njurar och leder.

Postorderhoran:

kan du ngt om hästar? Min har förlorat massa hull sedan februari, är det bara pälslossningen som gör det? [shake]

Postorderhoran:

obs han äter. Mycket. Supermkt grovfoder.
Han "ska" väga ca 400 kg, han äter 10-13 kg silge per dag + lite kraftfoder. Är knotig, som en tonårspojke som vuxit för fort.

Kan lite om hästar, håller på att läsa en hästkurs nu. Men ja, pälslossning kan göra mycket! Har du testat att ge extra b-vitamin och någon vegetabilisk olja? Man kan ju försöka öka kraftfodergivan lite, men då får man ju hålla koll på så att det inte blir problem med magen.

framtidstron lever:

Hur ska jag få min hund att sluta lukta kiss hela tiden? [sad]

Är det kiss i pälsen så får du ju klippa honom kring magen och tvätta honom med jämna mellanrum, fast jag vet ju att det är precis det du gör. [sad] Jag har faktiskt ingen aning, man kanske kan testa att göra ett foderbyte, vissa foder påverkar ju urinens lukt? Annars är nog kastrering bästa alternativet om man inte ska avla på honom, fast det vet du ju inte ännu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Man kan ju försöka öka kraftfodergivan lite, men då får man ju hålla koll på så att det inte blir problem med magen.

han har jättekänslig mage och det är först nu efter tre år på grovfoderdiet han slutat vara lös i magen... fick veta igår av förra ägaren att de gav honom magmedicin för galopphästar och man typ "ah tack för att ni sa det lite tidigare".

Har svårt att hitta kraftfoder som inte sätter sig i huvudet på honom, för då springer han bort exakt all energi som han får i sig. Just nu äter han ca 5 dl mustang original pellets, 2 dl soja och en skvätt rapsolja. Vet du något bra foder som inte gör honom så pigg, utan mer åt tjockare hållet? Ökar kraftfodret långsamt, vill inte ha en tickande bomb så är jätterädd för att ge mer egentligen, samtidigt som han måste få i sig massor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Är det kiss i pälsen så får du ju klippa honom kring magen och tvätta honom med jämna mellanrum, fast jag vet ju att det är precis det du gör.

Problemet är att han kissar på frambenen. Och efter varje dusch så gör han det igen, nästa gång han kissar!

Kan man köpa galonisar till hundars framben?
Brukar dom lära sig att inte pricka benen när dom blir äldre?
Kommer han alltid lukta kiss? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

fick veta igår av förra ägaren att de gav honom magmedicin för galopphästar och man typ "ah tack för att ni sa det lite tidigare".

Det finns ju sådan "bakteriekulturgrej" att köpa på typ lantmännen, hör med personalen där!

Postorderhoran:

Vet du något bra foder som inte gör honom så pigg, utan mer åt tjockare hållet?

Krafft groov 60 eller krafft groov special, skulle tippa på att special skulle vara bäst till din häst. Kanske blandat med det fodret du har nu?

Special:
http://www.kraff​​t.nu/produkter/avelsfoder/krafft_groov_spc_19/

60:
http://www.krafft​.nu/produkter/avelsfoder/krafft_groov_60_18/

Magtarm:
http://ww​w.krafft.nu/produkter/tillskottsprodukter/krafft_magtarm_42/

framtidstron lever:

Kan man köpa galonisar till hundars framben?

Tror faktiskt att det finns täcken som täcker frambenen. Inte så skönt på sommaren kanske.

framtidstron lever:

Brukar dom lära sig att inte pricka benen när dom blir äldre?

Tror inte det. [sad] Men det KAN ju bli bättre, han är ju inte ens två år ännu.

framtidstron lever:

Kommer han alltid lukta kiss? [sad]

Förhoppningsvis inte. [sad] Men jag tycker inte att det är SÅ farligt, har varit med om MYCKET värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Krafft groov 60 eller krafft groov special, skulle tippa på att special skulle vara bäst till din häst. Kanske blandat med det fodret du har nu?

sponsras din skola av krafft?

Generell fråga, ej illa menad.
Han åt krafft när han bodde som privathäst på ridskola, men han tål inte havre och vete som det är ganska gott om i den pelletsen. Då stod han på 1,5 kg krafft och 17 kg silage per dag, gick ut i hage 6 h/dag och tunnade ÄNDÅ ur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Tror faktiskt att det finns täcken som täcker frambenen. Inte så skönt på sommaren kanske.

Jag ska nog vara kreativ och sy ett par kisskydd istället!

Geigerzähler:

Men jag tycker inte att det är SÅ farligt, har varit med om MYCKET värre.

Hur står man ut med något som är mycket värre 🙁 Det går ju inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

sponsras din skola av krafft?

Haha, nä. Har gett mycket krafft till mina kaniner som varit tunna och kaniner har ju liknande matsmältningssystem som hästar (fast många av mina kaniner blev dåliga på det) + att de flesta i min skola ger sina hästar krafft med goda resultat, fast de har ju förvisso travhästar.

Postorderhoran:

Han åt krafft när han bodde som privathäst på ridskola, men han tål inte havre och vete som det är ganska gott om i den pelletsen. Då stod han på 1,5 kg krafft och 17 kg silage per dag, gick ut i hage 6 h/dag och tunnade ÄNDÅ ur.

Tror nog att du bör ta kontakt med en foderrådgivare som kan komma och titta på hästen, de brukar ju kunna se på kroppen vad som behöver läggas till och ev. tas bort. Finns det någon ATG-klinik (eller annan hästklinik, distrikstveterinär) i närheten så brukar de ha bra sådana rådgivare, vet att min syster brukar ta hjälp av dem, men hon har också bara tävlingshästar.

En sak som jag kan bara spontant gissa är att din häst kanske inte mår bra på silagen? Är inte torrhö generellt sett bättre för hästars magar? Fast det kanske bara är jag som har dålig erfarenhet av det från den tiden jag höll på mycket med hästar.

framtidstron lever:

Jag ska nog vara kreativ och sy ett par kisskydd istället!

Gör det!

framtidstron lever:

Hur står man ut med något som är mycket värre 🙁 Det går ju inte!

Vet inte, den hunden var verkligen ett extremfall. Luktade skunk på flera meters avstånd. [cry] En puli var det, äcklig.


   
SvaraCitera

Vad kommer mina föräldrar skaffa för hund nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

En sak som jag kan bara spontant gissa är att din häst kanske inte mår bra på silagen? Är inte torrhö generellt sett bättre för hästars magar? Fast det kanske bara är jag som har dålig erfarenhet av det från den tiden jag höll på mycket med hästar.

Han åt hö innan, dvs tidig vinter. Sedan är höet slut och höåret innan var dåligt så i princip allt hö häromkring är slut. Vi har lyckats köpa till oss ett antal balar hösilage, ganska mkt TS i det. Det kan vara som du säger, men under övergångsperioden åt han hellre silage än hö. (iofs äter ju barn hellre godis än mat, och det betyder inte att det är bättre för dem [blush])


   
SvaraCitera