Forumet - Genetik

Genetik

182 0 19
Är vit päls hos möss recessivt eller dominant? Det borde ju vara recessivt, tycker jag, men mössen på min skola förvirrar mig.

Och säg inte "gör dina läxor själv[no-no]", för det gör jag redan! Jag ber bara om lite hjälp[blush]

Jag har försökt att googla men jag hittar inget/är dålig på att googla/blir arg på google och mössen.[cute]
värdeuppgift:

kan vara intermediär nerärvning, kromosomkorsningar eller kopplade anlag

Visste att du skulle svara[bigsmile], men inte att du skulle göra mig förvirrad :(

Haha, jag gillar inte at tjag måste göra en labbrapport på ett projekt jag inte ens fått chansen att vara delaktig i :s
Dessutom har någon snott massa musungar så inget är säkert :(

Men.. åh. Nu gör du mig förvirrad[sad]

Spana också in:

värdeuppgift:

hur mkt biologi haru läst?

Biologi A och B, samt Mikrobiologi och genetik som jag läser nu... Mina favoritämnen men just nu är jag trött och sur så jag förvirrar mig själv hela tiden.. Trodde jag hade det ett tag men det hade jag visst inte.

EyeForAnEye:

Vit päls är recessivt har jag för mig.

Ja, det borde ju vara det, ett anlag som är en fördel är ju oftast dominant och albinism är ju knappast en fördel... Så, jag tänker anta att det är recessivt och att agouti är dominant så blire finfint.[bigsmile]
värdeuppgift:

då borde du veta vrf det blir så

Men tyst du[sad]

Fast jag har läst det på nå alternativt sätt... Det har aldrig stått på schemat men i och med att vi läst en massa andra ämnen så har vi automatiskt fått biologi a och b på köpet :s
Fast jag vette fan hur det fungerar utanför spångas flummiga portar..
Imoon:

Är vit päls hos möss recessivt eller dominant? Det borde ju vara recessivt, tycker jag, men mössen på min skola förvirrar mig.

"The dominant color in mice from black and white is black. The recessive gene in the black mice is in codominant and incomplete dominance with the white allele. However, the black mice have different recessive genes. We believe that these genes are white and brown. Because the black mice have a recessive white gene, we believe black is dominant over white"