Aviseringar
Rensa alla

Genetik


Ämnesstartare

serenity:

shit förvirra inte? hon förstår inte ens grunderna.
och.. va? haha

detberorpå:

DNA ligger väl i kromosomer :S?

förlåt [blush]
Om du zoomar in på en kromosom så är det inte bara DNA du ser utan och så proteiner som DNAt är lindat kring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

=nukleotider?

Japp.

detberorpå:

Led? Bokstavlig? Kromosomerna ligger ju i cellkärnan.. Trodde varje kromosom bestod av DNA.. D: står ju olika överallt[cry]

Men det är det jag försöker säga. Kromosomer är mindre DNA-bitar och vi har 46 stycken. När man sätter ihop dem får man DNA-remsan, som är så liten att den får plats i cellkärnan.

detberorpå:

Så "koderna" är exakt likadana i varje cell?

Ja.

detberorpå:

"Aminosyror gör protein och nukleotider finns som Pinnar i DNA molekylen :O?"? Det var fel alltså?

Jag vet inte riktigt vad du menar. Men om du förstår det jag skrev om byggstenar:

serenity:

Nukleotid = DNAts byggstenar; AT o CG
Aminosyra = Proteiners byggstenar, de är 20 stycken sammanlagt

borde du ha fattat rätt.

Protein ÄR (består av) aminosyror kan man säga. Och "pinnarna" som du pratar om är AT,CG=nukleotiderna=kvävebaserna. (Så förstod jag att du menade)

detberorpå:

I boken står det "I en kromosom ligger den långa DNAmolekylen lindad runt proteiner." [shake]

vadå lindad runt proteiner lol..
okej, jag vet inte.. fråga din lärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Om du zoomar in på en kromosom så är det inte bara DNA du ser utan och så proteiner som DNAt är lindat kring.

Men.. serenity sa väl att DNA molekylen inte ärlindade runt något?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Men.. serenity sa väl att DNA molekylen inte ärlindade runt något?[shake]

serenity:

okej, jag vet inte.. fråga din lärare.

De är lindade runt proteiner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

Kromosomer är mindre DNA-bitar och vi har 46 stycken

Wtf :O omg D: fattar inte.. Om DNA ligger som spaghetti i kromosomer kan väl inte DNA vara större än kromosom?[shake][shake]

serenity:

Protein ÄR (består av) aminosyror kan man säga. Och "pinnarna" som du pratar om är AT,CG=nukleotiderna=kvävebaserna. (Så förstod jag att du menade)

"Aminosyror gör protein och nukleotider finns som Pinnar i DNA molekylen :O?"
Om meningar kunde vara synonymer hade nog de ovan stående meningarna varit synonymer.

serenity:

okej, jag vet inte.. fråga din lärare.

Kmr inte kunna.. Det är problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

De är lindade runt proteiner

På vilket sätt? :S behöver beskrivande bild.. Fattar inte annars..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
Okej?

SorryBartDude:

De är lindade runt proteiner

Jag har inget minne av detdär, och även om det stämmer så förvirrar det bara henne. Det jag försöker förklara för henne är grunderna, sen får hon fråga sin lärare om

SorryBartDude:

histoner

-snacket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Wtf :O omg D: fattar inte.. Om DNA ligger som spaghetti i kromosomer kan väl inte DNA vara större än kromosom?[shake][shake]

Men du kanske förstår av bilden jag rita? DNA är lixom samlingsnamnet för alla de små kromosomerna "på rad". DNA är kromosomer, kromosomer är DNA.

detberorpå:

Kmr inte kunna.. Det är problemet.

Men viktigast är att du förstår vad DNA ens är, skit i att det är lindat runt proteiner lixom.. Om du hänger med i mitt resonemang borde du förstå. Skitsamma lixom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

På vilket sätt? :S behöver beskrivande bild.. Fattar inte annars..

ok du vet ju hur en kromosom ser ut eller hur? Det du ser när du kollar på själva kromosomen är själva DNA-strängen. Den har liksom knycklat ihop sig genom att linda sig runt små proteiner. Det är därför du kan se den i mikroskop. När den inte är ihop knycklad så kan du inte se den i ett vanligt mikroskop [wink]
Kromosomen = DNA-strängen + proteiner [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

Okej?

Umm.. :S
http:/​/employees.csbsju.edu/hjakubowski/classes/ch331/DNA/chromosome.gif

serenity:

​Skitsamma lixom.

Jo men ska skriva en text om vad kromosomer, dna & gener är.. Vet inte hur jag ska förkalra då jag hört olika saker..[shake] Fattar heller inte texten i boken.. Och inte wikipedia heller.. Och pallar inte leta på bibblan..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Kromosomen = DNA-strängen + proteiner

[cry]
http:/​/employees.csbsju.edu/hjakubowski/classes/ch331/DNA/chromosome.gif
Kan inte koppla dina ord till bilden..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag saknar inte sånt här. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

http:/​/employees.csbsju.edu/hjakubowski/classes/ch331/DNA/ch​romosome.gif

Okej, jo, det stämmer. Förstår du den bilden då?

detberorpå:

Jo men ska skriva en text om vad kromosomer, dna & gener är.. Vet inte hur jag ska förkalra då jag hört olika saker..[shake] Fattar heller inte texten i boken.. Och inte wikipedia heller.. Och pallar inte leta på bibblan..

Okej, men bilder är förklarande. Läs texter som har bilder. Prata med klasskompis? Dhagor är en användare här som beskrivit väldigt utförande i någon tråd här förra året eller så. Sök genetik här på forumet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

Jag saknar inte sånt här.

Förstår dig för att det här är svårt men det här har fått mig att vilja gå naturlinjen på gymnasiet[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Kan inte koppla dina ord till bilden..

kolla mellan Telomere och Centromere i bilden. Tänkt dig att mitt den där röran av tråd så finns det små proteiner som håller ihop röran [y]


   
SvaraCitera