Aviseringar
Rensa alla

Genetik och DNA prov? (Hjälp uppskattas)


Ämnesstartare

Min naturvetenskapsprov suger på att förklara saker noggrant i detalj, och min lärare gör mig bara ännu mer förvirrad.

Så som jag förstår det finns cellernas information lagrad i generna som ligger i kromosomerna som ligger i cellkärnan. Min bok säger såhär:

Varje kromosom består av två spiralvridna DNA-molekyler som är varandras spegelbilder.

Min fråga: vad har då generna för ett förhållande till DNA? Jag blir så snurrig. Hur kan cellens information finnas i generna som finns i kromosomerna men kromosomerna består av två spiralvridna DNA-molekyler? 

Den välkända DNA-molekylen:

molekylen

Jag vart då förvirrad, frågade min lärare om själva '' spiralen '' i DNA molekylen var genen, och det sa hon nej till. Hon började då babbla på ett okänt språk dvs jag fattade noll. Enligt min bok '' innehåller en kromosom två DNA-molekylkedjor som är bundna till varandra på så sätt att de är varandras spegelbilder ''. DNA-molekylen dyker då upp igen, men självaste spiralen har en pil på sig som visar att spiralen är gjord av '' socker och fosfat som fungerar som ryggraden ''. Hur ska boken/lärarinnan ha det!?!? 

Är en gen alltså en bit av DNA spiralen? Och består själva DNA spiralen dvs DNA molkekylen av olika gener som utgör de olika kvävebaserna? Och kromosomerna, består de alltså av denna DNA-molekyl? 

Mvh en förvirrad elev, hjälp uppskattas enormt. 


   
Citera
penja

Minns att jag aldrig egentligen kunde sånt där på proven i skolan, men lyckades ändå alltid skriva det bra och få bra betyg. 
2000px-Eukaryote_DNA-en.svg.png
men den här bilden förklarar väl hyfsat ok hur de hänger ihop i alla fall? Själva DNAt är en liten spiral. 


   
SvaraCitera
penja

DNA består i sin tur av olika kvävebaser, adenin, guanin, cytosin och tymin. Tror dessa i olika kombinationer bygger olika protein i kroppen. Minns att vi hade med detta på gymnasiet. 
DNA-spiral.jpg


   
SvaraCitera

StarsAreBlind: Är en gen alltså en bit av DNA spiralen? Och består själva DNA spiralen dvs DNA molkekylen av olika gener som utgör de olika kvävebaserna? Och kromosomerna, består de alltså av denna DNA-molekyl? 

Mvh en förvirrad elev, hjälp uppskattas enormt. 

Kromosomen består av en DNA-spiral, som i sin tur bl.a består av massor av par kvävebaser (A, T, C eller G). En sekvens på spiralen (ett antal kvävebaspar) utgör en gen. En gen är alltså en följd av många kvävebaser.

DNA-molekylen består av bl.a kvävebaserna, fosfatgrupper och socker. I spiralen kan man hitta gener om man tittar på kvävebasernas ordning. En gen är alltså inte lika konkret som t.ex en kromosom eller DNA-spiralen. Värt att notera är att alla kvävebaser i DNA-spiralen inte ingår i någon gen, faktum är att hela 98 % av vår arvsmassa inte kodar för något protein.

Det var något år sedan jag lärde mig detta så lite flummig är jag allt. Galen

genes.gif


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lakebeach:

Kromosomen består av en DNA-spiral, som i sin tur bl.a består av massor av par kvävebaser (A, T, C eller G). En sekvens på spiralen (ett antal kvävebaspar) utgör en gen. En gen är alltså en följd av många kvävebaser.

DNA-molekylen består av bl.a kvävebaserna, fosfatgrupper och socker. I spiralen kan man hitta gener om man tittar på kvävebasernas ordning. En gen är alltså inte lika konkret som t.ex en kromosom eller DNA-spiralen. Värt att notera är att alla kvävebaser i DNA-spiralen inte ingår i någon gen, faktum är att hela 98 % av vår arvsmassa inte kodar för något protein.

Det var något år sedan jag lärde mig detta så lite flummig är jag allt. Galen

genes.gif

Läste ditt svar för ett antal dagar sen men glömde tacka dig så hemskt mycket!!! 
Nu förstår jag precis


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:

Läste ditt svar för ett antal dagar sen men glömde tacka dig så hemskt mycket!!! 
Nu förstår jag precis

Varsågod!


   
SvaraCitera