Aviseringar
Rensa alla

gentestning


Ämnesstartare

Leijonsparf:

1700, lite drygt.

I kronor? I så fall är det fan värt ju.

Leijonsparf:

hade vi haft en god överblick över vilka gener som är uteslutande dåliga så hade man kunnat ha en diskussion kring det, men tills dess så är det bara okunnighet som kan ligga bakom att ens ta upp det. och dylik kunskap är rätt avlägset.

Men när man vet så tycker jag att det borde införas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

I kronor? I så fall är det fan värt ju.

kronor.

dubbelkollade nu, det ligger visst på 2000 för en person, men frakten är löjligt stor del av det, så du kommer utan problem ner några hundralappar om du får med några andra personer på beställningen. 23andme heter företaget, finns fler som gör liknande grejer, men jag tror att det är de som är billigast. då handlar det inte om hela ditt dna, utan bara snp-kartläggning, vilket är lite mer begränsat. men ja, det är den procenten av våra gener som det forskas på som kartläggs.typ.

Zapetta:

Men när man vet så tycker jag att det borde införas.

men vad ska man gå efter, liksom? det finns ju folk som anser att personer med asperger inte bör fortplanta sig, eller typ pollenallergi. det går liksom inte att dra någon gräns utan fullständigt godtycke.


   
SvaraCitera

Zapetta:

De som har svaga/dåliga gener.

Hur bedömer man det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

men ja, det är den procenten av våra gener som det forskas på som kartläggs.typ.

Kommer lägga pengar på det efter sommaren någon gång. Nice! Tack som fan.

Leijonsparf:

det finns ju folk som anser att personer med asperger inte bör fortplanta sig, eller typ pollenallergi. det går liksom inte att dra någon gräns utan fullständigt godtycke.

Vet, fett svårt så skulle krävas mycket tanke bakom det. Men jag tänker främst på genetiska sjukdomar.

RyalNotch:

Hur bedömer man det då?

De är drabbade av genetiska sjukdomar, handikapp osv.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

jag personligen skulle vilja göra en hel sequencing och släppa mina gener under creative commons. det vore festligt, om inte annat så för att se reaktionerna.

varför skulle detta skapa reaktioner?


   
SvaraCitera

Zapetta:

De är drabbade av genetiska sjukdomar

Så personer som Beethoven, Churchill, Einstein, Bell, Branson, Garfunkel, Dickens etc etc. borde inte ha fått/få skaffa barn bara för att de bär på genetiska sjukdomar? De skulle heller aldrig existera om man tänkte så.

Fullständigt löjligt påstående från din del. Tycker absolut inte det ska finnas något obligatoriskt test, någonsin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja, gattaca var i själva verket en utopi (Du röstade på detta alternativ)

det är relevant för mina intressen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Kommer lägga pengar på det efter sommaren någon gång. Nice! Tack som fan.

låter rimligt. jag har funderat på det i några månader, men 2000 är ju en del, och allra främst så är det inte omöjligt att full dna-sequencing kommer ligga på rimliga nivåer inom bara ett par år. ska man extrapolera från nuvarande pristrend så är det till och med troligt.

Zapetta:

Vet, fett svårt så skulle krävas mycket tanke bakom det. Men jag tänker främst på genetiska sjukdomar.

men vad är en sjukdom, då? sen får man tänka på att någon viss gen kan ha inflytande på fler än en egenskap. det är väl typ två gener som styr över könsutveckling, exempelvis. inte kromosomer, utan gener. vi känner till typ 10 gener som antas ha koppling till utveckling av alzeimer. då kan man ju föreställa sig vilken annan information de kan innehålla. jag har svårt att föreställa mig att vi kommer nå den punkten då vi har fullständig förståelse för vad olika gener eller kombinationer av gener gör, innan vi når den punkt där de sjukdomar eller tillstånd som man vill förhindra upphör att vara ett problem, av valfri anledning (regenerativ medicin är ett rätt brett fält där mycket utveckling sker just nu).

qazedctgb:

varför skulle detta skapa reaktioner?

det var inte många år sen folk tyckte att det var anmärkningsvärt att släppa en bok, eller ett album, under creative commons. en del tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt, eller rent av främmande. samma personer kommer förmodligen tycka att det är mångdubbelt märkligt att licensiera sina gener enligt creative commons. jag vet inte om det hänt än, jag vet att det finns folk som publicerat dem öppet, men inte heller det är särskilt vanligt.

RyalNotch:

Fullständigt löjligt påstående från din del. Tycker absolut inte det ska finnas något obligatoriskt test, någonsin.

kanske inte obligatoriskt, men om kartläggning av gener kommer spela så stor roll i framtiden som många tror inom området medicin, och i synnerhet medicinsk behandling baserad på dina gener, så kommer vi komma till en punkt där det helt enkelt blir opraktiskt eller kanske mer eller mindre otänkbart att avstå. men ja, det finns ju folk som vägrar ta vacciner eller diabetiker som vägrar ta insulin också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Fullständigt löjligt påstående från din del.

Ok np.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ska man extrapolera från nuvarande pristrend så är det till och med troligt.

Kanske man ska vänta ett tag med det då. Får se!

Leijonsparf:

men vad är en sjukdom, då?

Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa.

Men ja det skulle krävas sjukt mycket arbete och tanke bakom det. Och kommer troligtvis nej aldrig att ske.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

märkligt att licensiera sina gener enligt creative commons. jag vet inte om det hänt än, jag vet att det finns folk som publicerat dem öppet, men inte heller det är särskilt vanligt.

hur tror du att dom genom som är sekvenserade är publicerade?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/projects/genome/guide/human/index.shtml


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa.

vill minnas att hög kreativitet är kopplat till psykisk ohälsa. bara som ett exempel på vad som skulle kunna försvinna ur genpoolen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om vi utgår från ditt resonemang, och bara det - så javisst, då skulle jag lätt göra det så tidigt som möjligt.

Men jag skulle dock vilja göra ett större och mer omfattande test, som även omfattar ens ursprung. Prisklassen på dessa tester varierar, men ett från ​nationalgeographic ska inte vara så farligt dyrt. £71.94 (626 sek).

Från 23andMe som är ett seriöst företag så kostar det dock $207 (1372.66 sek).

Men det är också något du bara behöver göra en gång i livet, så det är helt klart värt pengarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

hur tror du att dom genom som är sekvenserade är publicerade?

skulle gissa på att det i de flesta fall rör sig om någon ändamålsenlig licens som används där forskningen gjordes, och att det i de flesta fall rör sig om anonymiserad data. spontan gissning. men du menar alltså att det rör sig om specifikt cc-licenser?

Cointoge:

Men jag skulle dock vilja göra ett större och mer omfattande test, som även omfattar ens ursprung. Prisklassen på dessa tester varierar, men ett från ​nationalgeographic ska inte vara så farligt dyrt. £71.94 (626 sek).

har fått för mig att själva ftdna-tjänsten är gratis, men att det är avkodningen av dna som kostar pengar. har för mig att jag läst att du exempelvis kan använda 23andme-data på den tjänsten och slippa betala för deras egna tester.

edit: 50 usd ska de visst ha för att ladda upp och använda data från 23andme, för nya kunder.

Cointoge:

Från 23andMe som är ett seriöst företag så kostar det dock $207 (1372.66 sek).

2000 om du räknar in frakt och skatter.

Cointoge:

Men det är också något du bara behöver göra en gång i livet, så det är helt klart värt pengarna.

tänk snarare minst två gånger i livet, det är inte många år kvar tills vi helt enkelt kan köpa hel sequencing för rimliga priser, vilket omfattar avsevärt mycket mer än snp-genotyping.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Tycker inte att alla ska ha rätt till att föra sina gener vidare så det borde egentligen vara ett krav.

Zapetta:

De är drabbade av genetiska sjukdomar, handikapp osv.

Intressant tanke. Men då blir jag nyfiken, vart skulle du vilja dra gränsen? Ur ett evolutionärt perspektiv är du mer än rätt ute, och utan samhället vi byggt upp så hade det förhållandet rått. Men redan idag finns det ju begränsningar. Exempelvis är inavel förbjudet i väst, och handikappade saknar i många fall naturliga möjligheter att föra sina gener vidare. Utöver det så tror jag även det finns juridiska regler som sätter stopp för sånt i flera fall.

edit: bör även sägas att du är inne på det socialdarwinistiska spåret. Inte helt fel tankesätt, men väldigt politiskt inkorrekt.


   
SvaraCitera