Aviseringar
Rensa alla

Genusfria omklädnings-och duschrum


Ämnesstartare

Luther Blissett:

Kan då inte påstå att jag någonsin träffat en man som sportar en "sexuellt ofredande är nice"-attityd

Nä våldtäkter och sexuellt ofredande är nog bara sagor.


   
SvaraCitera

Luther Blissett:

Ser inte män som något problem i högre grad än vad kvinnor är problem, sluta kränka folk pga deras kön

Ska jag ljuga om att det inte är närapå endast män som gör sådant, eller vad menar du? Om du tycker att det är kränkande att män gör sådant för att du också är man får du väl jobba för att det upphör då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä våldtäkter och sexuellt ofredande är nog bara sagor.

Nej, men det är inte någonting som är det minsta accepterat någon

Ögon i en plåthink:

Ska jag ljuga om att det inte är närapå endast män som gör sådant, eller vad menar du?

Menar att du uttrycker dig på hatiskt vis och att se 50% av populationen som en problemgrupp är ganska jävla överreaktionärt

Ögon i en plåthink:

Om du tycker att det är kränkande att män gör sådant för att du också är man får du väl jobba för att det upphör då.

Varje dag jag inte våldtar någon är ett framsteg ja


   
SvaraCitera
mynona

Ja, jag ser att tråden är i klotter, men ett intressant ämne är det. I ett idealsamhälle tror jag att det vore en god idé, då man kunde skapa ett slags hämning mot att utföra sexuella trakasserier på samma sätt som man skapade en hämning mot att utföra sexuella trakasserier mot kvinnor som visade benen efter att de långa kjolarna avskaffades på 1920-talet då alla kvinnor plötsligt började visa benen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur tror ni att det skulle påverka vårt beteende om vi skulle vänja in våra barn från tidiga år att inte separeras? Det är kanske inte möjligt att tvinga folk idag som levt med segregationen till det och förvänta sig att de skulle uppföra sig som folk, men om genusfria ombytesrum osv. vore normen ända från barnsben, dvs. inte är något konstigt eller farligt för dem hur skulle världen se ut då om 20-30 år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

Nej, men det är inte någonting som är det minsta accepterat någon

Mja inte våldtäkter men att äldre män beter sig lite grisigt mot unga tjejer ses det ofta genom fingrarna med. Likaså när unga killar gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Mja inte våldtäkter men att äldre män beter sig lite grisigt mot unga tjejer ses det ofta genom fingrarna med. Likaså när unga killar gör det.

Äldre män möjligen, men ingen tolererar att unga medvetna människor gör det


   
SvaraCitera
mynona

Luther Blissett:

Hur tror ni att det skulle påverka vårt beteende om vi skulle vänja in våra barn från tidiga år att inte separeras? Det är kanske inte möjligt att tvinga folk idag som levt med segregationen till det och förvänta sig att de skulle uppföra sig som folk, men om genusfria ombytesrum osv. vore normen ända från barnsben, dvs. inte är något konstigt eller farligt för dem hur skulle världen se ut då om 20-30 år?

Jag var inne på samma sak i min post ovan. Ja, teorin fungerar enligt logikens lagar. Dock påverkas vi ju även av samhället omkring oss, och frågan är ju då om killarna under tonåren kanske fortfarande skulle få ett förvärrat beteende om påverkan från övriga samhället var detsamma. Därför är min tanke att det här kanske är en reform som bör vara bland de sista att införas, sedan mer jämlikhet har uppnåtts i de övriga samhället som påverkar könens uppträdande mot varandra. Vi får ju också tänka på att alla som byter om i svenska omklädningsrum heller inte växer upp i Sverige.


   
SvaraCitera

Luther Blissett:

Menar att du uttrycker dig på hatiskt vis och att se 50% av populationen som en problemgrupp är ganska jävla överreaktionärt

Okej. Bara för att det är en stor grupp som är överrepresenterad gällande ett problembeteende är det inte mindre av en överrepresentation.

Tråkigt för er män som inte gör dessa elaka saker att det finns en sådan här överrepresentation. Vi kan ha en tyst minut över hur ledsamt det är för er.

Mer konstruktivt är att sedan köpa att det finns problem uppenbart kopplade till män och manlighet, och se att dessa problem bör åtgärdas.

mynona:

I ett idealsamhälle tror jag att det vore en god idé, då man kunde skapa ett slags hämning mot att utföra sexuella trakasserier på samma sätt som man skapade en hämning mot att utföra sexuella trakasserier mot kvinnor som visade benen efter att de långa kjolarna avskaffades på 1920-talet då alla kvinnor plötsligt började visa benen.

Aa, kanske det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Därför är min tanke att det här kanske är en reform som bör vara bland de sista att införas, sedan mer jämlikhet har uppnåtts i de övriga samhället som påverkar könens uppträdande mot varandra.

Definitivt, skapade mest den här tråden för att se hur de som vurmar om könsneutralitet ser på ett sådant mål, och om de överhuvudtaget är ett mål (jämlikhet utan könssegregation, här manifesterat i ett medvetet, ur modernt synsätt, absurt exempel) eller om man generellt bara vill gnälla om petitesser (hen) och slänga skit på alla andra

Ögon i en plåthink:

Mer konstruktivt är att sedan köpa att det finns problem uppenbart kopplade till män och manlighet, och se att dessa problem bör åtgärdas.

Invandrare påstås vara överrepresenterade i vissa brott och så vidare, men skulle något sådant yttras på samma vis som du just nu säger skulle det bli ett ramaskri från alla som inte lider av det sverigedemokratiska handikappet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

, men ingen tolererar att unga medvetna människor gör det

Besök valfri högstadie/gymnasieskola. [sad]


   
SvaraCitera

Luther Blissett:

Hur tror ni att det skulle påverka vårt beteende om vi skulle vänja in våra barn från tidiga år att inte separeras? Det är kanske inte möjligt att tvinga folk idag som levt med segregationen till det och förvänta sig att de skulle uppföra sig som folk, men om genusfria ombytesrum osv. vore normen ända från barnsben, dvs. inte är något konstigt eller farligt för dem hur skulle världen se ut då om 20-30 år?

Jag tror att det är essentiellt att även annan genusrelaterad problematik åtgärdas då. Säg exempelvis kvinnoobjektifiering och hur röjarbeteende från småpojkar mot småflickor ursäktas med ditten och datten.

Men jag tror absolut att det skulle ha goda effekter om andra steg togs först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Besök valfri högstadie/gymnasieskola. [sad]

Vet ej riktigt vad du syftar på, har ingen erfarenhet av sådant från min skoltid


   
SvaraCitera
mynona

Luther Blissett:

Definitivt, skapade mest den här tråden för att se hur de som vurmar om könsneutralitet ser på ett sådant mål, och om de överhuvudtaget är ett mål (jämlikhet utan könssegregation, här manifesterat i ett medvetet, ur modernt synsätt, absurt exempel) eller om man generellt bara vill gnälla om petitesser (hen) eller slänga skit på alla andra

Åh, men då bör det ju även gälla mig! Jag är också en könsneutralitets/jämlikhetsentusiastisk hen [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Åh, men då bör det ju även gälla mig! Jag är också en könsneutralitets/jämlikhetsentusiastisk hen [wink]

Du var inte heller exkluderad ur uttalandet, har inte någon större koll på vilka som tillhör den ena eller andra parten i debatten


   
SvaraCitera