Forumet - Genuspedagogiken fungerar inte - är män och kvinnor helt enkelt olika?

Genuspedagogiken fungerar inte - är män och kvinnor helt enkelt olika?

5439 0 76

En forskare undersökte hur genuspedagogen i förskolorna fungerade, som ska vara till för att små barn från början ska bryta sina könsnormer och istället göra "fria" val. Dock visar forskarens studie att genuspedagogiken inte fungerar. Istället för att bryta könsnormerna, som genuspedagogiken tror grundar sig i sociala konstruktioner, så väljer barnen fortfarande att följa de typiska kill- och tjejrollerna på dagis. Frihet för barnen verkar det knappast handla om utan istället har förskolelärarna gått från att låta barnen tidigare välja egna lekar till att nu istället välja lekar som bryter mot könsnormerna, vilket barnen protesterar mot genom att i smyg leka vanliga lekar.

Genuspedagogiken har tidigare menat att dagens olika val som kvinnor och män gör i livet grundar sig i könsnormativa lekar på dagis. Då barnen, trots genuspedagogiken, fortsätter att följa könsnormerna blir frågan istället vad detta kan bero på. Kanske beror barnens val på att barnen utsätts för patriarkaliska sociala konstruktioner i hemmet de 2-3 första åren i livet innan de börjar på dagis. Kanske kan detta samhällsproblem lösas genom att vi erbjuder en genuspedagog till varje familj som får ett barn så vi tidigt kan vara ute och se till att barnen inte utvecklas enligt könsrollerna de första åren i livet? Eller så erkänner vi kanske att vi är olika biologiskt, att vi gör olika val i livet och att detta inte är ett problem så länge möjligheten att välja olika finns? Kanske är genuspedagogiken mest trams som snarare liknar indoktrinering än något annat? Vad tycker ni?

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik_8879276.svd?sidan=1

Spana också in:


Rödingajäveln: Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen
Haha nja, nu handlar det ju inte om val av färger och leksaker utan istället om att fortsätta följa de generella könsnormerna som genuspedagogerna sedan menar leder till att kvinnor och män gör olika val, allt styrt av de patriarkala strukturerna.

mpt:hv:

trodde aldrig jag skulle försvara NiklasW men det där skriker halmgubbe. vilket hans inlägg också brukar göra, visserligen.
Hela hans inlägg är ju en halmgubbe, eller så är han riktigt korkad. Genusvetare menar knappast att könsroller beror på vad barn leker på dagis och det vet typ alla som ens googlat ordet genus. Har han inte gjort något så basic borde han låta bli att göra trådar.

Rödingajäveln:
Hela hans inlägg är ju en halmgubbe, eller så är han riktigt korkad. Genusvetare menar knappast att könsroller beror på vad barn leker på dagis och det vet typ alla som ens googlat ordet genus. Har han inte gjort något så basic borde han låta bli att göra trådar.
Jag citerar wikipedia kring ämnet:

Genuspedagogik är ett samlingsnamn för metoder som syftar till att synliggöra hur föreställningar om kön påverkar pojkars respektive flickors förutsättningar för lärande. Ofta syftar den till att bryta rådande könsnormer.

NiklasW: En forskare undersökte hur genuspedagogen i förskolorna fungerade, som ska vara till för att små barn från början ska bryta sina könsnormer och istället göra "fria" val. Dock visar forskarens studie att genuspedagogiken inte fungerar. Istället för att bryta könsnormerna, som genuspedagogiken tror grundar sig i sociala konstruktioner, så väljer barnen fortfarande att följa de typiska kill- och tjejrollerna på dagis. Frihet för barnen verkar det knappast handla om utan istället har förskolelärarna gått från att låta barnen tidigare välja egna lekar till att nu istället välja lekar som bryter mot könsnormerna, vilket barnen protesterar mot genom att i smyg leka vanliga lekar.

Genuspedagogiken har tidigare menat att dagens olika val som kvinnor och män gör i livet grundar sig i könsnormativa lekar på dagis. Då barnen, trots genuspedagogiken, fortsätter att följa könsnormerna blir frågan istället vad detta kan bero på. Kanske beror barnens val på att barnen utsätts för patriarkaliska sociala konstruktioner i hemmet de 2-3 första åren i livet innan de börjar på dagis. Kanske kan detta samhällsproblem lösas genom att vi erbjuder en genuspedagog till varje familj som får ett barn så vi tidigt kan vara ute och se till att barnen inte utvecklas enligt könsrollerna de första åren i livet? Eller så erkänner vi kanske att vi är olika biologiskt, att vi gör olika val i livet och att detta inte är ett problem så länge möjligheten att välja olika finns? Kanske är genuspedagogiken mest trams som snarare liknar indoktrinering än något annat? Vad tycker ni?http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik_8879276.svd?sidan=1

Spelar ingen roll tror jag iallafall vilka leksaker man väljer när man är tre år gammal. Tror inte det påverkar dig ett dugg som vuxen individ, bara trams. Snarare hemmamiljön, umgänge, kultur och religion spelar roll.

Rödingajäveln: Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen
sakta i backarn, vad vi gillar hur vi lever våra liv beror mycket på vår uppväxt men även på dom vall vi gör i livet. Dock kan man inte säga så här, du är kille du ska gilla bilar, du är flicka du ska gilla dockor. det är ju helt upp till individen,personligheten. Men det är ju många föräldrar som gör fel från början,allt för ofta används fortfarande attityden att pojkar ska vara starka och flickor ska vara söta. Ta exempelett att en unge ramlar och slår bara lite och så ställer dom sig upp igen, då säger föräldern ofta om det är en pojke, det bra grabben du ska ta smällar som en man eller gick det bra, du är ju rena stålmannen. Men är det en flicka så är dom direkt där och säger men hur gick det lilla gumman ska mamma/pappa blåsa på det eller men oj slog du dig kom hit ska mamma/pappa titta på det. 

Dessutom med den attityden som finns idag mellan folk så räcker ju det med att man har långt hår eller hästsvans så blir man kallad för tjej, tro mig jag vet. därför behöver vi förändra samhället, jag vill att mina barn i framtiden ska kunna var dom dom vill vara utan att andra säger det är fel och då måste vi göra något åt det.


NiklasW:
Jag citerar wikipedia kring ämnet:

Genuspedagogik är ett samlingsnamn för metoder som syftar till att synliggöra hur föreställningar om kön påverkar pojkars respektive flickors förutsättningar för lärande. Ofta syftar den till att bryta rådande könsnormer.
... och det kan man bara göra genom att tvinga barn att leka vissa saker menar du? Rullar ögonen Genuspedagogik går ut på just att man inte ska tvinga in barn i vissa roller och mönster eller behandla dem efter deras kön i skolan. Det är inte något man gör som en del av utbildningen på vissa timmar, utan något som ska genomsyra hela skolan. Barn ska behandlas som individer och inte utifrån vad de har mellan benen. Genuspedagogiken är också bara en del av det. Självklart kommer inte könsrollerna försvinna om det enda som förändras är skolan. Det påstår ingen genusvetare i hela världen.

babyangel97:
sakta i backarn, vad vi gillar hur vi lever våra liv beror mycket på vår uppväxt men även på dom vall vi gör i livet. Dock kan man inte säga så här, du är kille du ska gilla bilar, du är flicka du ska gilla dockor. det är ju helt upp till individen,personligheten. Men det är ju många föräldrar som gör fel från början,allt för ofta används fortfarande attityden att pojkar ska vara starka och flickor ska vara söta. Ta exempelett att en unge ramlar och slår bara lite och så ställer dom sig upp igen, då säger föräldern ofta om det är en pojke, det bra grabben du ska ta smällar som en man eller gick det bra, du är ju rena stålmannen. Men är det en flicka så är dom direkt där och säger men hur gick det lilla gumman ska mamma/pappa blåsa på det eller men oj slog du dig kom hit ska mamma/pappa titta på det. 
Ja det var lite det som var min poäng. Jag var ironisk om det inte framgick. Galen

Gasolinerainbow: Genusvetenskapen är inte en vetenskap i traditionell mening. Den baserar sig inte på empiriska studier. Normalt när man sysslar med vetenskap ställer man upp teser och designar test av dessa teser som man gör experiment för att vederlägga eller avfärda. DÅ arbetar man inte inom genusvetenskap.
Trams. Har du studerat genus eller har någon som helst empirisk grund för ditt påstående? Genusvetenskapen fungerar som all annan forskning. Forskaren har en tes eller teori som hen testar empiriskt.

Rödingajäveln:
Hela hans inlägg är ju en halmgubbe, eller så är han riktigt korkad. Genusvetare menar knappast att könsroller beror på vad barn leker på dagis och det vet typ alla som ens googlat ordet genus. Har han inte gjort något så basic borde han låta bli att göra trådar.

lätt hänt att göra halmgubbar om man är korkad! läste faktiskt inte hans inlägg, då det är hans inlägg.

visst kan man inte förvänta sig att genuspedagogiken ska lösa alla problem. dock är det ju lite onödigt att ha genuspedagogik om det ej gör någon skillnad alls. jag tror vi behöver jobba mer med att öka folks tolerans rent kognitivt snarare än via åsikts- och beteendemässig doktrin. detta uppnår man genom en ärlig syn på, och prioritering av, mental hälsa. men det säger ju inte mycket...

mpt:hv:

lätt hänt att göra halmgubbar om man är korkad! läste faktiskt inte hans inlägg, då det är hans inlägg.

visst kan man inte förvänta sig att genuspedagogiken ska lösa alla problem. dock är det ju lite onödigt att ha genuspedagogik om det ej gör någon skillnad alls. jag tror vi behöver jobba mer med att öka folks tolerans rent kognitivt snarare än via åsikts- och beteendemässig doktrin. detta uppnår man genom en ärlig syn på, och prioritering av, mental hälsa. men det säger ju inte mycket...

Nä visst. Men jag tycker inte NiklasW:s länk bevisar att det inte gör någon skillnad alls. Det är en väldigt konstig slutsats att dra av den.

Rödingajäveln:
... och det kan man bara göra genom att tvinga barn att leka vissa saker menar du? Rullar ögonen Genuspedagogik går ut på just att man inte ska tvinga in barn i vissa roller och mönster eller behandla dem efter deras kön i skolan. Det är inte något man gör som en del av utbildningen på vissa timmar, utan något som ska genomsyra hela skolan. Barn ska behandlas som individer och inte utifrån vad de har mellan benen. Genuspedagogiken är också bara en del av det. Självklart kommer inte könsrollerna försvinna om det enda som förändras är skolan. Det påstår ingen genusvetare i hela världen.

Ja det var lite det som var min poäng. Jag var ironisk om det inte framgick. Galen

Trams. Har du studerat genus eller har någon som helst empirisk grund för ditt påstående? Genusvetenskapen fungerar som all annan forskning. Forskaren har en tes eller teori som hen testar empiriskt.
jaha, okej tror jag är lite trött haha XD

att genuspedagogerna har misslyckats med att få barnen att göra genusfria val behöver inte innebära att det är genusresonemanget som det ä fel på, utan pedagogiken: hur man lär ut den. sedan är det en möjlighet att barnen har fått könsrollsinput från andra håll som till viss grad redan format deras beteende. det skulle kunna finnas tillräckligt relevanta och tunga felkällor för att inte kunna härleda dagisbarnens reaktion till biologiska könsskillnader.