Aviseringar
Rensa alla

Genuspedagogiken fungerar inte - är män och kvinnor helt enkelt olika?


Ämnesstartare

NiklasW:

Jag citerar wikipedia kring ämnet:

Genuspedagogik är
ett samlingsnamn för metoder som syftar till att synliggöra hur
föreställningar om kön påverkar pojkars respektive flickors
förutsättningar för lärande. Ofta syftar den till att bryta rådande könsnormer.

... och det kan man bara göra genom att tvinga barn att leka vissa saker menar du? Rullar ögonen
Genuspedagogik går ut på just att man inte ska tvinga in barn i vissa
roller och mönster eller behandla dem efter deras kön i skolan. Det är
inte något man gör som en del av utbildningen på vissa timmar, utan
något som ska genomsyra hela skolan. Barn ska behandlas som individer
och inte utifrån vad de har mellan benen. Genuspedagogiken är också bara
en del av det. Självklart kommer inte könsrollerna försvinna om det
enda som förändras är skolan. Det påstår ingen genusvetare i hela världen.

babyangel97:

sakta i backarn, vad vi gillar hur vi lever våra liv beror mycket på vår uppväxt men även på dom vall vi gör i livet. Dock kan man inte säga så här, du är kille du ska gilla bilar, du är flicka du ska gilla dockor. det är ju helt upp till individen,personligheten. Men det är ju många föräldrar som gör fel från början,allt för ofta används fortfarande attityden att pojkar ska vara starka och flickor ska vara söta. Ta exempelett att en unge ramlar och slår bara lite och så ställer dom sig upp igen, då säger föräldern ofta om det är en pojke, det bra grabben du ska ta smällar som en man eller gick det bra, du är ju rena stålmannen. Men är det en flicka så är dom direkt där och säger men hur gick det lilla gumman ska mamma/pappa blåsa på det eller men oj slog du dig kom hit ska mamma/pappa titta på det. 

Ja det var lite det som var min poäng. Jag var ironisk om det inte framgick. Galen

Gasolinerainbow:
Genusvetenskapen är inte en vetenskap i traditionell mening. Den baserar sig inte på empiriska studier. Normalt när man sysslar med vetenskap ställer man upp teser och designar test av dessa teser som man gör experiment för att vederlägga eller avfärda. DÅ arbetar man inte inom genusvetenskap.

Trams. Har du studerat genus eller har någon som helst empirisk grund för ditt påstående? Genusvetenskapen fungerar som all annan forskning. Forskaren har en tes eller teori som hen testar empiriskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Hela hans inlägg är ju en halmgubbe, eller så är han riktigt korkad. Genusvetare menar knappast att könsroller beror på vad barn leker på dagis och det vet typ alla som ens googlat ordet genus. Har han inte gjort något så basic borde han låta bli att göra trådar.

lätt hänt att göra halmgubbar om man är korkad! läste faktiskt inte hans inlägg, då det är hans inlägg.

visst kan man inte förvänta sig att genuspedagogiken ska lösa alla problem. dock är det ju lite onödigt att ha genuspedagogik om det ej gör någon skillnad alls. jag tror vi behöver jobba mer med att öka folks tolerans rent kognitivt snarare än via åsikts- och beteendemässig doktrin. detta uppnår man genom en ärlig syn på, och prioritering av, mental hälsa. men det säger ju inte mycket...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Trams. Har du studerat genus eller har någon som helst empirisk grund för ditt påstående? Genusvetenskapen fungerar som all annan forskning. Forskaren har en tes eller teori som hen testar empiriskt.

Vad har de för indata då som regel? Intervjuvmaterial? Officiall statistik? Eller....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

lätt hänt att göra halmgubbar om man är korkad! läste faktiskt inte hans inlägg, då det är hans inlägg.

visst kan man inte förvänta sig att genuspedagogiken ska lösa alla problem. dock är det ju lite onödigt att ha genuspedagogik om det ej gör någon skillnad alls. jag tror vi behöver jobba mer med att öka folks tolerans rent kognitivt snarare än via åsikts- och beteendemässig doktrin. detta uppnår man genom en ärlig syn på, och prioritering av, mental hälsa. men det säger ju inte mycket...

Nä visst. Men jag tycker inte NiklasW:s länk bevisar att det inte gör någon skillnad alls. Det är en väldigt konstig slutsats att dra av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

... och det kan man bara göra genom att tvinga barn att leka vissa saker menar du? Rullar ögonen
Genuspedagogik går ut på just att man inte ska tvinga in barn i vissa
roller och mönster eller behandla dem efter deras kön i skolan. Det är
inte något man gör som en del av utbildningen på vissa timmar, utan
något som ska genomsyra hela skolan. Barn ska behandlas som individer
och inte utifrån vad de har mellan benen. Genuspedagogiken är också bara
en del av det. Självklart kommer inte könsrollerna försvinna om det
enda som förändras är skolan. Det påstår ingen genusvetare i hela världen.

Ja det var lite det som var min poäng. Jag var ironisk om det inte framgick. Galen

Trams. Har du studerat genus eller har någon som helst empirisk grund för ditt påstående? Genusvetenskapen fungerar som all annan forskning. Forskaren har en tes eller teori som hen testar empiriskt.

jaha, okej tror jag är lite trött haha XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att genuspedagogerna har misslyckats med att få barnen att göra genusfria val behöver inte innebära att det är genusresonemanget som det ä fel på, utan pedagogiken: hur man lär ut den. sedan är det en möjlighet att barnen har fått könsrollsinput från andra håll som till viss grad redan format deras beteende. det skulle kunna finnas tillräckligt relevanta och tunga felkällor för att inte kunna härleda dagisbarnens reaktion till biologiska könsskillnader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Vad har de för indata då som regel? Intervjuvmaterial? Officiall statistik? Eller....

Intervjuer, enkäter, statistik, observation, skriftliga källor, filmer, artiklar, m.m. Är sociologi inte heller en vetenskap med din logik? Socialantropologi? Historia? Statsvetenskap? Osv. De använder samma metoder och genusperspektiv används även inom dessa dicipliner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Nä visst. Men jag tycker inte NiklasW:s länk bevisar att det inte gör någon skillnad alls. Det är en väldigt konstig slutsats att dra av den.

nä, det beror lite på hur stark beviskraft man kräver. jag tycker det är en indikator på att genuspedagogik åtminstone under nuvarande former är kontraproduktiv. men inget bevis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

visst kan man inte förvänta sig att genuspedagogiken ska lösa alla problem. dock är det ju lite onödigt att ha genuspedagogik om det ej gör någon skillnad alls. jag tror vi behöver jobba mer med att öka folks tolerans rent kognitivt snarare än via åsikts- och beteendemässig doktrin. detta uppnår man genom en ärlig syn på, och prioritering av, mental hälsa. men det säger ju inte mycket...

Det är ungefär det jag skriver i min text. Det som inte fanns i min text men som du skrev håller jag ändå med dig i. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

nä, det beror lite på hur stark beviskraft man kräver. jag tycker det är en indikator på att genuspedagogik åtminstone under nuvarande former är kontraproduktiv. men inget bevis.

Jag tycker också det är en bra kritik mot hur det bedrivs, men jag tycker inte det ens nästan är en grund för att avfärda genuspedagogik på. Det är ju bara en studie av en väldigt smal del av genuspedagogiken dessutom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FORT VI MÅSTE FÅ DISCIPLIN PÅ UNGARNA SÅ DOM INTE BLIR LIKA FUCKADE SOM DENNA JUSTIN BIEBER GENERATION!!!!


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:
Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen

man blir ju fascinerad, klart att sociala normer är genetiska eller hur? Galen


   
SvaraCitera

Studien må vara sann, men förskolan är inte den enda influensen i ett barns liv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: tervjuer, enkäter, statistik, observation, skriftliga källor, filmer, artiklar, m.m. Är sociologi inte heller en vetenskap med din logik? Socialantropologi? Historia? Statsvetenskap? Osv. De använder samma metoder och genusperspektiv används även inom dessa dicipliner.

Jag har bläddrat i Tidskrift för genusvetenskap som är den stora tidskriften och sägs vara refereegranskad. Artikel efter artikel i den är bara full med rena påståenden om "hur det är". Jag kan inte hitta vare sig redogörelser för hur studierna gått till, supplement med sådana eller referenser till andra artikler som redogör för hur de kommit fram till de ideer som presenteras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BrädLek:

Spelar ingen roll tror jag iallafall vilka leksaker man väljer när man är tre år gammal. Tror inte det påverkar dig ett dugg som vuxen individ, bara trams. Snarare hemmamiljön, umgänge, kultur och religion spelar roll.

Nej precis, det var ju precis det studien bevisade vilket jag också skrev i texten. Experimentet att använda genuspedagogik i förskolor fungerar inte och barnen fortsätter göra val som stämmer överens med normen. Det enda alternativet, förutom då att kvinnor och män är olika, som då finns kvar att skylla på är hemmamiljön, och allt vad det innebär, men då är frågan om staten verkligen ska försöka gå in och föra in genuspedagogiken även i hemmet och utbilda föräldrar i hur man uppfostrar sina barn icke-normativt.. Eller så kanske vi helt enkelt ska sluta med indoktrineringen, istället låta föräldrar själva bestämma över uppfostran och i slutändan låta barn växa upp hur de vill.


   
SvaraCitera