Aviseringar
Rensa alla

Geografi


Ämnesstartare

Hejhej, jag har prov i Geografi på fredag och jag måste kunna Bergartscykeln. Fattar inte så mycket, men det känns som att det är jättelätt egentligen.
Så om någon kan förklara för mig hur bergartscykeln fungerar skulle det vara grymt [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag är grym på andra saker, men inte detta.


   
SvaraCitera
Åtta

Det finns tre huvudtyper av bergarter: magmatiska, sedimentära och metamorfa. Bergartscykeln är ett system som beskriver hur dessa tre bergartstyper bildas och ombildas ur varandra och magma. När en bergart kristalliserar från en smälta (magma eller lava) är det en magmatisk bergart. Denna bergart kan vittra och erodera och sedan sedimentera och kompakteras till en sedimentär bergart. Den kan också genomgå metamorfos på grund av tryck och temperatur som förändrar mineralsammansättningen och därmed bilda en metamorf bergart. Sedimentära bergarter som utsätts för högt tryck och temperatur kan också genomgå metamorfos och bilda metamorfa bergarter. Metamorfa och sedimentära bergarter kan också vittra, erodera, sedimentera och bilda nya sedimentära bergarter. Metamorfa bergarter kan genomgå ytterligare metamorfos. Alla tre bergartstyper kan också smälta, och när detta händer bildas en ny magma, från vilken nya magmatiska bergarter kan bildas.

Image

Detta schematiska diagram över bergartscykeln visar kretsloppet kring magma, sedimentära, metamorfa och magmatiska bergarter.
Förklaring, material:
A. Extrusiva magmatiska bergarter
B. Intrusiva magmatiska bergarter
C. Magma
D. Metamorfa bergarter
E. Sedimentära bergarter
F. Sediment

Förklaring, processer:
1. Vittring
2. Konsolidering
3. Kristallisering
4. Smältning
5. Metamorfos
6. Litifiering (kompaktion och cementering)
7. Deposition
8. Transport
9. Exponering


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är geologi, inte geografi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Thank you!! [bigcheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ingeny:

Det är geologi, inte geografi.

Men bajs det är till ett geografi prov så jag döpte tråden geografi. Men tack du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Darkshines:

Men bajs det är till ett geografi prov så jag döpte tråden geografi. Men tack du

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingeny:

[y]

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Darkshines:

geografi prov så jag döpte tråden geografi

there you lost me. menar du att det är ett geografi- eller ett geologiprov?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

there you lost me. menar du att det är ett geografi- eller ett geologiprov?

Vadå? Jag har ett geografiprov imorn, jag har aldrig sagt något om geologi, hehe...


   
SvaraCitera

Darkshines:

Vadå? Jag har ett geografiprov imorn, jag har aldrig sagt något om geologi, hehe...

fan, vad sur jag blev nu. trodde geografi bara var kartor[cute] det har det alltid varit innan ju!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

trodde geografi bara var kartor[cute]

[rolleyes]


   
SvaraCitera

ingeny:

avatar

[love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

trodde geografi bara var kartor[cute]

Nope [no-no]


   
SvaraCitera

Darkshines:

Nope

tydligen inte 🙁


   
SvaraCitera