Aviseringar
Rensa alla

Ger du någonting till tiggare?


Ämnesstartare

Denna minidokumentär fick mig att tänka på hur vi ser på tiggare och vad vi gör åt det, om vi nu gör någonting.
Har för mig att det skapats någon tråd om detta förut men här kommer en poll i detta, tragiskt nog, ständigt aktuella ämne i alla fall.

Här möter vi se ett ungt par med en mörk framtid och nutid. Vad som gör dessa sorgligare än andra är att de väntar barn.
Jag undrar vad som kommer att hända med barnet, om hen överlever mammans påtvingade leverne.
Tjejen ser ut att vara runt 20, i samma ålder som många av oss på um alltså. Skillnaden är väl bara att blir vi gravida så har vi rent vatten, mat, bostad och gratis mödravård så våra barn har redan i livmodern privilegier denna unge antagligen aldrig kommer att få.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/gravid-och-tigger-pa-gatan-maten-lagas-i-snon


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

så många alternativ som överlappar eller mäter olika saker, så många tolkningar, helt omöjligt att utläsa något ur resultatet

ändå finns inte det förmodligen vanligaste svaret "ja, ibland"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om personen sitter med en liten burk och kräver att man skall stoppa ner växel i utan att egentligen göra något så blir de oftast ignorerade, kommer de fram och frågar efter pengar så ger jag lite växelpengar om jag har kontanter. Gäller det gatumusiker så händer det oftare att jag ger, pga gillar gatumusiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

^ gillar att du kallar dem gatumusiker och inte gatumusikanter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: ^ gillar att du kallar dem gatumusiker och inte gatumusikanter

Är det någon skillnad på uttrycken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

musikant låter lite nedsättande som om de var på låtsas. att kalla dem musiker är mer respektfullt. det finns gatumusiker som är riktigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
så många alternativ som överlappar eller mäter olika saker, så många tolkningar, helt omöjligt att utläsa något ur resultatet

ändå finns inte det förmodligen vanligaste svaret "ja, ibland"

ja det är komplext detta


   
SvaraCitera

Jag ger om jag har något löst på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Iggar allt o alla, varför? Jo för här i götet är dom varannan meter på dom större platserna. Skulle bli fattig själv av att ge alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo:
Iggar allt o alla, varför? Jo för här i götet är dom varannan meter på dom större platserna. Skulle bli fattig själv av att ge alla.

du kan väl ge till någon ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du kan väl ge till någon ibland

Hade gett om dom utanför min matbutik var trevliga, det va hon som satt där förr. Alltid glad och hälsa, nu sitter dom bara och blänger och säger något som man inte fattar när man går förbi 


   
SvaraCitera
Kudhos

Reeeetooo:
Iggar allt o alla, varför? Jo för här i götet är dom varannan meter på dom större platserna. Skulle bli fattig själv av att ge alla.

Åk ej till stockholm eller specifikt t-centralen. Errywhere.

Ont: har ej mynt på mig och jag ignorerar. På gott och ont. Jag vet att de finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske har gett nån gång men när jag var yngre fick jag kompisarna att ge dem ist då... Varje år brukar vi ha några som går runt och ger en ros och en lapp där det står något om att de har en bror som är kvar i landet eller något och vill ha pengar. Det är runt 10 st som går runt med samma lapp oxå


   
SvaraCitera

Jag brukar lägga några kronor för de som ser ut som riktiga tiggare typ. De som brukar ha papper med sig på tåget med en bild på deras dotter/son brukar jag inte lita på. Därför att det kostar massor av pengar för 1 sånt papper med bild. Kanske 10 kronor styck eller mer. Hur har dom råd med bilderna? Varför tiggar dom? Men mamma ger minst en 20 lapp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. Har dock på senare tid gett jordgubbar, flafelrulle, choklad etc.  
Råkade ge en hundring till någon som liknade min pappa utseendemässigt 🙁 blev så ledsen när jag såg honom. Men ger annars max 10 kr.


   
SvaraCitera