Aviseringar
Rensa alla

Gifta sig med kusin?


Ämnesstartare

Jag känner en tjej, ortodox från Libanon.. 19 år gammal.
Hon är gift med sin kusin, med sin kusin! När hon berättade det kommer jag ihåg att jag reagerade..

Är detta en normal reaktion, eller är det normalt att bli kär i en kusin och gifta sig med denne. Jag tycker det är lika sjukt som att tända på sin syster! [confused]

Är jag väldigt svensk, eller är det lika äckligt som att tända på sin kusin som att tända på sitt syskon? [tard]


   
Citera

Blir man kär så blir man. Och du vet ju inte alla omständigheter - hon kanske inte visste att de var kusiner när de träffades? Känns ju onödigt att strunta i sina känslor bara för att man är kusiner. Och det är enligt svensk lag är det helt okej att gifta sig med sin kusin [wink]


   
SvaraCitera

Tycker det känns betydligt mindre märkligt, faktiskt. I synnerhet om man inte umgåtts särskilt mycket under uppväxten.


   
SvaraCitera

Ortodox vad, förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Blir man kär så blir man. Och du vet ju inte alla omständigheter - hon kanske inte visste att de var kusiner när de träffades? Känns ju onödigt att strunta i sina känslor bara för att man är kusiner. Och det är enligt svensk lag är det helt okej att gifta sig med sin kusin [wink]

Jo, det visste hon.
Usch, incest säger jag. Jag tycker att förhållanden mellan kusiner är hemskt.. För båda.

Kan tillägga att detta "par" är heterosexuella och tjejen vill ha barn. Så stackars barn den dagen dom får det! Dom kommer bli sysslingar, samtidigt som syskon. Och ha samma gammel-far/morförälder! Om kusiner gifter sig så kommer allting sluta med att alla är släkt med alla! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Ortodox vad, förresten?

Ortodox?


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

Ortodox?

Du skrev att hon var ortodox. Vanligen används uttrycket inom diverse religioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du skrev att hon var ortodox. Vanligen används uttrycket inom diverse religioner.

Ortodox kristen.
Snälla, vet du inget om religionerna i Libanon?


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

Snälla, vet du inget om religionerna i Libanon?

Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Har för mig att deras konstitution fastställer vilka religioner som ska representeras i regeringen, utöver det så vet jag mycket lite.

Varför skulle jag?


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

Kan tillägga att detta "par" är heterosexuella och tjejen vill ha barn.

Ja, det finns ju ökad risk för att barnet kommer att bli sjukt, vilket inte är så bra, kanske.

FrökenRakel:

Om kusiner gifter sig så kommer allting sluta med att alla är släkt med alla! [mad]

Jag tror inte att det är så jättevanligt att kusiner gifter sig, du behöver nog inte oroa dig [cute]


   
SvaraCitera

Det är väl relativt vanligt att folk gifter sig med sina kusiner.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera