Aviseringar
Rensa alla

Giftermål


Ämnesstartare

Hur ser ni på sånt? Varför gifter man sig? Ska ni gifta er i framtiden?


   
Citera
Ämnesstartare

jag skulle inte våga det. har för mkt social fobi, och är väldigt elak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu tycker jag faktiskt att du visar prov på en slående oförmåga att bredda och nyansera denna snåriga frågeställning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeti: jag skulle inte våga det. har för mkt social fobi,

Men det vågar du väll med den du är tillsammans med? Har du även social fobi i relationer?

yeti: och är väldigt elak

Det tror jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: nu tycker jag faktiskt att du visar prov på en slående oförmåga att bredda och nyansera denna snåriga frågeställning.

Tycker du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

slutar ju alltid med otrogenhet och skilsmässa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den.fete:
slutar ju alltid med otrogenhet och skilsmässa.

Ja, det verkar nästan vara en sån där modegrej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:

Tycker du det?

nej kunde bara inte låta bli sry


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Men det vågar du väll med den du är tillsammans med? Har du även social fobi i relationer?

inte om massa personer ska kolla och det ska vara sån gud-musik som jag tycker är jättejobbig

Tjohej: Det tror jag inte.

men jag är elak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeti:

men jag är elak

du verkar snäll Rodnar


   
SvaraCitera
time
 time

Tjohej:
Hur ser ni på sånt? Varför gifter man sig? Ska ni gifta er i framtiden?

1. Kul när det går bra för andra

2. Av ekonomiska och juridiska skäl

3. Eventuellt, om det känns bra med henne/honom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill gifta mig Hjärta För att jag ser det som den största kärleksförklaringen på nåt sätt... även fast jag vet att man kan älska varann precis lika mycket om man väljer att inte gifta sig, man kan väl ogilla det av olika anledningar eller helt enkelt inte se poängen. Jag tror, tyvärr, att en hel del gifter sig för att "visa upp" sin kärlek, inte minst för omgivningen. Jag tror iaf att det kan vara så eller så är det bara nåt jag har fått för mig Glad

När jag känner att jag vill leva ihop med en person länge, och bilda familj med honom, då vill jag gärna förlova mig inom ett par år iaf. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den.fete:

du verkar snäll Rodnar

varför? du har alltid hatat mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeti:

du har alltid hatat mig

nej, du och amsi är min favoriter på um.


   
SvaraCitera
mynona

Tjohej: Hur ser ni på sånt?

Kluven. Äktenskap står för mig som något spontant negativt därför att det historiskt har fungerat som en begränsande förtryckarmekanism och för att det applikerar ett tryck och ett tvång som kan vara dåligr för förhållandet - många kanske skulle ha haft en längre relation om de inte hade gift sig och därmed utsatts för en tvångsmentalitet som varit dålig för relationen. Men, å andra sidan, det beror trots allt på personerna och deras inställning, och själva bröllopet är ju en vacker kärleksceremoni. Tja, jag vet inte, jag är glad över att jag lever i en tid och kultur där äktenskap är valfritt och man kan ha en relation utan att gifta sig i alla fall. 

Tjohej: Varför gifter man sig?

Generellt: för att man förväntas göra det, för att det är tradition, för att man vill ha ett bröllop (vilket är en vacker kärleksceremoni), för att det får en att känna sig säkrare på varaktigheten (vilket är ironiskt), för att demonstrera sina känslor för andra och varandra, av juridiska skäl (inte tillräkligt för den eventuella skada den kan göra förhållandet enligt mig), av ekonomiska skäl etc. 

Tjohej: Ska ni gifta er i framtiden?

Jag vet inte. Det känns inte nödvändigt att göra det. Man kan ha ett förhållande ändå, och giftermål kan vara dåligt för förhållandet. Men jag är inte fullständigt avvisande. Det beror väl på. Jag kan avstå utan att känna att det är något jag skulle sakna, och jag kan göra det om jag blir överargumenterad och någon lyckas ge mig entusiasm för det. "Vilket som", antar jag är min inställning. 


   
SvaraCitera