Aviseringar
Rensa alla

Giftermål


Ämnesstartare

time: 1. Kul när det går bra för andra

Där håller jag helt med.

time: 2. Av ekonomiska och juridiska skäl

För att dryga ut ekonomin, eller vad menar du?

time: 3. Eventuellt, om det känns bra med henne/honom

Självklart, annars är det ju ingen god idé.

wonderfullove:
Jag vill gifta mig Hjärta För att jag ser det som den största kärleksförklaringen på nåt sätt... även fast jag vet att man kan älska varann precis lika mycket om man väljer att inte gifta sig, man kan väl ogilla det av olika anledningar eller helt enkelt inte se poängen. Jag tror, tyvärr, att en hel del gifter sig för att "visa upp" sin kärlek, inte minst för omgivningen. Jag tror iaf att det kan vara så eller så är det bara nåt jag har fått för mig Glad

När jag känner att jag vill leva ihop med en person länge, och bilda familj med honom, då vill jag gärna förlova mig inom ett par år iaf. 

Jag förstår helt vad du menar och kan även hålla med. Jag tror också att många gifter sig för att visa upp att de är förälskade. Men i min mening är det så här; Älskar man varandra så älskar man varandra, och det behöver man inte papper på. Men ska man gifta sig, så ska det ju vara väl genomtänkt.


   
SvaraCitera

Det skulle vara kul att gifta sig i kyrkan och ha ett riktigt bröllop med en lång vacker klänning och vit slöja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:

Där håller jag helt med.
För att dryga ut ekonomin, eller vad menar du?
Självklart, annars är det ju ingen god idé.
Jag förstår helt vad du menar och kan även hålla med. Jag tror också att många gifter sig för att visa upp att de är förälskade. Men i min mening är det så här; Älskar man varandra så älskar man varandra, och det behöver man inte papper på. Men ska man gifta sig, så ska det ju vara väl genomtänkt.

Nej, man behöver inte papper på det Glad Älskar man varann visar man det varje dag på olika sätt. Det är det viktigaste! Utan det lär allt fallera till slut


   
SvaraCitera
Paseo

jag vill gifta mig pga då blir min partner officiellt en del av min familj. en pojkvän kan känslomässigt vara familj men inte lagligt. tänker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan tänka mig att gifta mig, men vill absolut inte ha något stort bröllop med publik. Vill nog att det sker mer diskret.


   
SvaraCitera
Draug

känns onödigt faktiskt, blir bara komplicerat om förhållandet skulle ta slut. Byråkrati, papper osv. Bättre att låta bli enligt min mening.


   
SvaraCitera

Nej, pga gillar inte moraliska löften för all framtid, traditioner och religiösa dogmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kommer nog vilja gifta mig i framtiden för det känns som en fin tradition och ett löfte att man verkligen älskar varandra. Jag tycker dock inte att man måste skynda sig med sitt bröllop utan verkligen känna att man är rätt för varandra innan man gör det. 

Jag känner inte heller för att ha ett stort ståtligt bröllop utan ett mindre med de närmaste vännerna ovh familjen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hmm har skrivit de nån gång innan men vill gärna gifta mig, som en fest, en fest för kärleken, ingen kyrka eller något. skulle kunna tänka mig gifta mig i en trädgård någonstans på sommaren, det ska vara kul och trevligt, vill absolut inte att de ska vara något stelt. varför? vet ej riktigt, ser de mer som en kul och romantisk grej ihop med min partner, en sådan där grej man förhoppningsvis bara gör en gång i livet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja får väl hoppas ngn vill ha mig till det ändamålet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Kluven. Äktenskap står för mig som något spontant negativt därför att det historiskt har fungerat som en begränsande förtryckarmekanism och för att det applikerar ett tryck och ett tvång som kan vara dåligr för förhållandet - många kanske skulle ha haft en längre relation om de inte hade gift sig och därmed utsatts för en tvångsmentalitet som varit dålig för relationen. Men, å andra sidan, det beror trots allt på personerna och deras inställning, och själva bröllopet är ju en vacker kärleksceremoni. Tja, jag vet inte, jag är glad över att jag lever i en tid och kultur där äktenskap är valfritt och man kan ha en relation utan att gifta sig i alla fall.

Ditt tankesätt är helt klart intressant! Jag håller med till viss del. Och nog är det mer positivt nu, när vi själva har möjligheten att välja fritt.
Jag håller även med där, om att det är en vacker ceremoni. För det är det.

mynona: Generellt: för att man förväntas göra det, för att det är tradition, för att man vill ha ett bröllop (vilket är en vacker kärleksceremoni), för att det får en att känna sig säkrare på varaktigheten (vilket är ironiskt), för att demonstrera sina känslor för andra och varandra, av juridiska skäl (inte tillräkligt för den eventuella skada den kan göra förhållandet enligt mig), av ekonomiska skäl etc.

Ja, visst. Det är fritt. Men samtidigt finns det ju många förväntningar på att man ska göra det.

skorpion76:
Det skulle vara kul att gifta sig i kyrkan och ha ett riktigt bröllop med en lång vacker klänning och vit slöja.

En klassiker.

Paseo:
jag vill gifta mig pga då blir min partner officiellt en del av min familj. en pojkvän kan känslomässigt vara familj men inte lagligt. tänker jag.

Ett fint sätt att se det på 🙂

Zodd:
Kan tänka mig att gifta mig, men vill absolut inte ha något stort bröllop med publik. Vill nog att det sker mer diskret.

Ungefär i form av...?

Draug:
känns onödigt faktiskt, blir bara komplicerat om förhållandet skulle ta slut. Byråkrati, papper osv. Bättre att låta bli enligt min mening.

Där hart du helt mitt medhåll. En del av anledningen till att jag inte tänker gifta mig.

Kulturhen:
Nej, pga gillar inte moraliska löften för all framtid, traditioner och religiösa dogmer.

Yes, bara ännu mer belastning.

Zerafina: Jag kommer nog vilja gifta mig i framtiden för det känns som en fin tradition och ett löfte att man verkligen älskar varandra. Jag tycker dock inte att man måste skynda sig med sitt bröllop utan verkligen känna att man är rätt för varandra innan man gör det.

Ingen idé att stressa fram. Låt det ta sin tid och låta det växa fram! 🙂

FruLiten:
hmm har skrivit de nån gång innan men vill gärna gifta mig, som en fest, en fest för kärleken, ingen kyrka eller något. skulle kunna tänka mig gifta mig i en trädgård någonstans på sommaren, det ska vara kul och trevligt, vill absolut inte att de ska vara något stelt. varför? vet ej riktigt, ser de mer som en kul och romantisk grej ihop med min partner, en sådan där grej man förhoppningsvis bara gör en gång i livet. 

Förhoppningsvis bara en gång. Många gör det flera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:
Ingen idé att stressa fram. Låt det ta sin tid och låta det växa fram! 🙂

Precis vad jag tänker! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så här tänker jag kring det: Jag bor gärna med henne jag är tillsammans med. Absolut. Jättegärna. Men giftermål, njae. Inte ens ett diskret bakom stängda dörrar. Det är bara en massa papper och krångel. Och tar det slut blir det bara problem med ännu mer papper och grejer.

Och sen eftersom att alla förväntar sig ett framtida giftermål, så är det för mig en anledning till att just inte göra det. Jag är ofta, så även här, helt tvärtemot.

Visst är det en fin ceremoni. Väldigt vackert. Men det är inget jag själv vill göra.


   
SvaraCitera
Draft

om hon vill. jag bryr mig mycket lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draft:
om hon vill. jag bryr mig mycket lite

Men du ska ju inte gifta dig om du inte själv vill det. kanske heller inte om du tycker "Äsch, jag skiter väll i vilket?!". Eller?


   
SvaraCitera