Aviseringar
Rensa alla

Gillar inte att äta - ätstörning?


Ämnesstartare

Hej folket, är helt ny här - så tänkte kasta mig in i det hära med trådskapandet. Har varken anorexi eller bulimi eller något i den stilen, men gillar helt enkelt inte alltid att äta. Har så länge jag kan minnas varit underviktig, men alltid velat gå upp några kg.

Har väl i stort en ganska passiv inställning till mat, äter inte förrän jag behöver. Och känner inte ofta att jag behöver - eller "kan". Det kan t ex vara så att jag är hungrig men inte har någon aptit, eller äcklas av hur maten ser ut osv.

Skulle ni klassa det som en ätstörning? 😛 skulle verkligen vilja gå upp, har testat näringsdrycker osv.


   
Citera

lulu [blush]


   
SvaraCitera

Kanske går det bättre om du lagar all mat själv från grunden. Då kan du göra den som du vill osv.
Har en vän som känner lite som du och han äter bara det han själv lagat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad coolt! Så kanske det är!
Dessvärre har jag aldrig haft någon vidare passion för varken mat eller matlagning, har alltid påtvingats mat från alla håll i och med min undervikt -.- så har liksom aldrig anammat det här med matlagning. Tips på enkla (och goda) maträtter? [party]


   
SvaraCitera

Blir man nästan tvingad att äta så blir mat negativt till slut. Det var det för mig ett tag när jag var liten. Min morsa menade väl väl men man kan ju inte tvinga i sig när man inte är hungrig.
Åh vet inte vad du tycker om.. men ugnspannkaka har jag alltid gillat och det är jättelätt att göra.

http://www.recepten.se/recept/ugnspannkaka.html

Brukar lägga i lite bär eller annat gott i smeten. Så har man mat för några luncher sedan eftersom det brukar bli över ganska mycket.


   
SvaraCitera
time
 time

Nej, jag skulle inte kalla det en ätstörning, men du borde reda ut varför din aptit är som den är. Om jag vore i din sits skulle jag gå till en dietist! Näringsdrycker är ett okej tillägg när man behöver lite extra näring, men det ersätter inte på något vis en hel måltid.

Jag hade tidigare anorexi men när jag började må bättre märkte jag hur svårt det var att äta, inte för att jag ville svälta mer utan för att jag helt enkelt vant min kropp vid ett mycket litet intag. Min dietist och jag gjorde upp ett bra matschema med mat jag gillade och för att "lura i mig" (i brist på annat uttryck) en hel portion så skar jag maten i små bitar om det var i fast form eller valde en mer flytande måltid, t ex gröt. Då var det inte så lätt att bli överväldigad av tuggorna i alla fall, vilket jag minns att var jättejobbigt när jag åt fast jag inte var hungrig.

Men som sagt, mitt bästa tips är att gå till en dietist!


   
SvaraCitera