Aviseringar
Rensa alla

Gissa valresultatet 2018


Ämnesstartare

Visst är det långt till nästa val, för det kommer aldrig bli ett extraval innan det här valet. Men det är ändå ganska kul att gissa valresultatet inför nästa val och sedan se hur smart eller hur korkad man var. Vi får se det som en samhällsviktig spännande tävling.

Hur många % av rösterna kommer respektive parti få? Åker något eller några partier ur?


   
Citera
mens
 mens

FP kanske åker ut och SD stiger. Säger vi.


   
SvaraCitera

Verkligen omöjligt att säga, men det är högern som kommer bli intressantast.


   
SvaraCitera
mynona

Ungefär likadant som detta. Jo SD blir större, kanske tom 18, men hoppas inte M skrotar DÖ för att kunna bilda regering med SD ändå. Men det är möjligt visst är det det. KD kommer verka som det ska åka ut men hänger ändå kvar på 4.0 stödröster. F! verkar som det ska komma in men slipper ändå inte in på 3.9. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då börjar jag då:

SD: 26,3%

S: 23,5%
MP: 5,5%
V: 5,4%

M: 19,3%
C: 7,6%
KD: 4,1%
FP: 3,6%

FI: 3.4%
Övriga: 1.3%

Mandatfördelningen kan bli såhär med mitt resultat:

SD: 99
S: 87
MP: 21
V: 21
M: 75
C: 30
KD: 16

SD+S: 186
SD+M+KD: 190
S+V+MP: 129
M+C+KD: 121


   
SvaraCitera
mynona

Sheriffen: SD: 26,3%

Är det inte mer av en önskedröm för en SD:are att tro på 26? Nog kan SD få 18%, men 26 verkar ändå inte realistiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Är det inte mer av en önskedröm för en SD:are att tro på 26? Nog kan SD få 18%, men 26 verkar ändå inte realistiskt.

Visst är väl 26% en önskedröm, men en realistisk sådan. Vi fick i Sentio 23.3% i Juli och jag tror landet kommer kollapsa totalt dom närmaste tre åren vilket gör att vi kommer att få ännu mer.


   
SvaraCitera

Tror inte att 26% är rimligt om inte Jimmie Åkesson på något vis är mer stabil än han efter omständigheterna borde vara. Tror att det är tveksamt om han pallar fram till 2018.


   
SvaraCitera

FI 2%
V 6%
MP 5%
S 22%

SD 27%

FP 3%
M 20%
C 7%
KD 6%


   
SvaraCitera
mynona

Sheriffen:

Visst är väl 26% en önskedröm, men en realistisk sådan. Vi fick i Sentio 23.3% i Juli och jag tror landet kommer kollapsa totalt dom närmaste tre åren vilket gör att vi kommer att få ännu mer.

Okej. Jag tror att de flesta som röstar på SD inte är SD:are utan bara röstar på dem för att pika de övriga partierna för invandringen, medan de i övriga frågor ogillar SD, så jag har svårt att se att SD kan uppnå så högt stöd bland folk som egentligen inte är SD:are. Många må ogilla de problem de ser med invandringen och vill hetsa de övriga partierna att ta itu med dem, men de har inget förtroende för SD. Ser jag på mig själv, så medger jag att invandringspolitiken inte fungerar, men har ett så starkt ogillande för SD inom jämställdhetsfrågor, välfärdsfrågor, socialpolitik, tolerans och hbtq, att jag inte kan överväga att rösta på dem ens som en pik till övriga partier, men då förstår jag hur du tänker.


   
SvaraCitera

SD har vuxit nästan 10% på mindre än ett år. Ser det inte alls som särskilt osannolikt att man skulle hinna växa runt 5% på de tre kommande åren fram till valet 2018.


   
SvaraCitera

SD & V blir vinnarna.


   
SvaraCitera

NiklasW:
SD har vuxit nästan 10% på mindre än ett år. Ser det inte alls som särskilt osannolikt att man skulle hinna växa runt 5% på de tre kommande åren fram till valet 2018.

Tror att det blir svårt för SD att öka så pass mycket utan en partiledare som är på topp.


   
SvaraCitera

I övrigt orkar jag inte åkamma den nödvändiga mängd tankeverksamhet som krävs för att gissa mig på ett mer övergripande och detaljerat resultat. 


   
SvaraCitera

rotorblad:

Tror att det blir svårt för SD att öka så pass mycket utan en partiledare som är på topp.

Jimmie Åkesson var i mina ögon usel i valrörelsen och i princip hela året innan.  Var länge tveksam om han skulle komma tillbaka i lika bra form men efter den första partiledardebatten så är jag ganska övertygad om det. Tyckte att han var skarpare och bättre än på väldigt länge. Tror att han kommer vara bra fram till 2018. 

Oavsett vilket så kommer nog SD öka ändå. Mattias Karlsson är absolut ingen dålig ersättare om det skulle behövas. Gäller att han vill bara.


   
SvaraCitera