Aviseringar
Rensa alla

Gissa valresultatet 2018


Hittade min gamla gissning inför valet 2014, dock en vecka innan... Oskyldig

"V 6.7
MP 8.7
S 29.4
SD 12.5
FP 5.6
M 22.8
C 6.1
KD 4.7
Inget FI i riksdagen.
Inget block får majoritet."

Under en procent fel på de flesta partierna.. Cool


   
SvaraCitera

NiklasW:

Jimmie Åkesson var i mina ögon usel i valrörelsen och i princip hela året innan.  Var länge tveksam om han skulle komma tillbaka i lika bra form men efter den första partiledardebatten så är jag ganska övertygad om det. Tyckte att han var skarpare och bättre än på väldigt länge. Tror att han kommer vara bra fram till 2018. 

Jo, kanske. Känner på mig att han kanske inte riktigt är så stabil längre, bara. Fast vad vet jag. Oskyldig

NiklasW:

Mattias Karlsson är absolut ingen dålig ersättare om det skulle behövas. Gäller att han vill bara.

Nä, kommer inte att hända. 


   
SvaraCitera

rotorblad: Jo, kanske. Känner på mig att han kanske inte riktigt är så stabil längre, bara. Fast vad vet jag.

Så sant, vad vet du..


   
SvaraCitera

NiklasW:

Så sant, vad vet du..

Precis, ska sluta lägga mig i. Galen


   
SvaraCitera

SD blir största partiet


   
SvaraCitera

rotorblad:

Precis, ska sluta lägga mig i. Galen

Helt rätt. Låt oss äldre män som ändå har kunskap diskutera detta för oss själva. 


   
SvaraCitera

Off-topic: 


   
SvaraCitera

KD kmr säkert växa med ebba, bara för hon att är så söt, varenda väljares våta dröm lr ngt, manipulerade hela bunten. SD har snart nått sina höjder, trenden börjar sakta dö ut efter att M har anpassat sin politik efter f.d invandrarkritiska väljare för att tbx dem.

Fp tappar antagligen pga sin värdelösa ledare. Centern står pretty much kvar där de är, möjligtvis resten också, om inte sossarna tappar väljare.

Blir nog en borglig regering.


   
SvaraCitera

M kommer inte att ändra sin politik förrän partiledaren AKB bytts ut tillsammans med stora delar av partiledningen. De verkar måna om att sänka partiet och stanna kvar i det sjunkande skeppet - ty den antirasistiska kampen är överordnat allt annat. M i riksdagen och M ute i kommunerna ter sig väldigt annorlunda där man ute i kommunerna fortfarande för en traditionell moderatpolitik medan M i riksdagen svängt kraftigt åt det liberala hållet. Det är dessa kommunpolitiker och väljare ute i provinserna som bytt färger och gått från M till SD.

Med den sjunkande trenden kan man också fråga sig hur länge de kan avvara med stödröster åt de andra borgerliga partierna, deras egna parti kommer behöva dem mer än på länge.


   
SvaraCitera

Tror att alliansen kommer sjunka (tyvärr) och SD kommer bli väldigt stora.
Vad som blir av med vänstern vet jag inte, men jag tror dock att fi kan ha en chans att komma in. 


   
SvaraCitera
b1son

SD 102%


   
SvaraCitera

Svårt att svara på i dagsläget, mycket hinner hända till dess. Utgår man från hur det ser ut i nuläget får vi antagligen återse en alliansregering med tanke på hur horribelt dåliga och ineffektiv vår nuvarande är. Tror också att SD kommer öka markant.


   
SvaraCitera

SD kommer få marginellt flest röster. Kommer bilda regering med M - är min gissning i dagsläget, är ju trots allt tre år och lite till dit.

Hjärta


   
SvaraCitera

Fap partiet får under 4 och sd är nr1


   
SvaraCitera

Känns lite väl tidigt att drygt 3 år innan nästa riksdagsval gissa på ett resultat men skulle gissa på att (s) kommer att gå tillbaka kraftigt, (m) kommer att gå tillbaka marginellt, (sd) kommer att öka kraftigt. De övriga småpartierna kommer att bli mindre förändringar i. (fi) och möjligtvis även (v) kommer att hamna under 4% spärren. (kd) kommer att ligga kritiskt till. 


   
SvaraCitera