Aviseringar
Rensa alla

Gitarr tips


Ämnesstartare

Ok, alla gura geeks. Dags för ny elgitarr jag vill ha en all around gitarr som är lite inriktad på solo, det ska finnas både humbuckers och singel coils och den ska vara 24 bandad. Helst ingen för udda form ochbra ljud och skön att spela på.
Någon som vet en gitarr för högst runt 10.000:- som fyller dom här kriterierna?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

du kommer inte hitta en elgitarr med både humbuckers och single coil för under 10.000...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rory87:

du kommer inte hitta en elgitarr med både humbuckers och single coil för under 10.000...

Öh, jo. Utan svårigheter. 😛
Sitter med en i famnen nu. [rolleyes]

Washburn är faktiskt riktigt bra. X-serien uppfyller dina kriterier.
Om du är beredd att snudda på 10 000 skulle jag dock råda dig att titta på några Ibanez-modeller. Se till att prova alla modeller du funderar på innan du köper något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Sitter med en i famnen nu

är det en washburn du har? jag kollade 4sound, och det finns ju några ibanez hos dem men han skrev att han inte ville ha udda former så jag tänkte genast att han menade lite mer "stilrena" modeller så les paul m.fl. poppade upp i mitt huvud. lite klantigt gjort, my bad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rory87:

är det en washburn du har?

Jepp. För att bara ha kostat tre och fem är jag väldigt nöjd med den faktiskt. [smile]

Rory87:

men han skrev att han inte ville ha udda former så jag tänkte genast att han menade lite mer "stilrena" modeller så les paul m.fl. poppade upp i mitt huvud.

Mjo, det är klart. Les Paul kostar en del. 😛
Men har jag helt fel när jag tror att den bara har 22 band?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

22 band

de varierar mellan 22 till 23 band, men standard är 22 band ja.

Dhagor:

Jepp.

sweet, vilken modell är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rory87:

sweet, vilken modell är det?

EN X-series, men jag har döpt om den till Andrea. 😛
Känner att det var ett ganska dåligt svar, eftersom X-series är en hel modellserie, men jag vet faktiskt inte vilken exakt modell det är. [crazy] Den har iaf 2 single coil, 1 humbucker, 24 band, 5-stegs-switch, svajstall (inte floyd rose dessvärre [sad]) och... öh... 6 strängar. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Andrea

gulligt värre! nu blev jag väldigt imponerad... hela sex strängar. [surprised] men hur är den att spela på? är den lättspelad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rory87:

du kommer inte hitta en elgitarr med både humbuckers och single coil för under 10.000...

Men när jag säger runt 10.000 så menar jag alltså typ 10-15 eller nått 😛 Ibanez formerna funkar bra ;D Men vet itne vilka som är bäst...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rory87:

nu blev jag väldigt imponerad... hela sex strängar. [surprised]

Ja, för tillfället iaf. Det går inte en dag utan att jag känner mig priviligierad. ^^

Rory87:

men hur är den att spela på? är den lättspelad?

Den är helt fantastisk att spela på faktiskt. Den är ju ingen parker mojo, men efter att man vant sig känner man knappt strängarna längre. [smile]

Kan helt klart rekommendera den modellen (även om parker mojo är min våta dröm).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Andrea

Vänta nu, ja ä inte den ända som döper gitarrer till tjejnamn?[surprised]


   
SvaraCitera

det är ju väldigt individuellt vilka märken/modeller man trivs med men vill du ha mkt gitarr för cashen, kika på http://www.thomann.de/se/elgitarrer.html?sid=9f82f1d181eb4df89797f653f3619032. vill du inte köpa på nätet har jam rätt shcyssta grejer också http://www.jamshop.se/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zandrizzz:

kika på

Är ganska stammis på där ;D Men har du nått tips på nån speciell gitarr som är bra ?;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp en vanlig fender telecaster eller strata om du nu är ute efter allround, kan aldrig slå fel. Dessa gitarrer kostar inte mer än 7000 om du ska ha en riktigt ordentlig.

själv har jag ingen gitarr som kostar över 2000 kr, har aldrig hindrat mig.


   
SvaraCitera

mja, gibson har många sköna SGmodeller 😀 dom är snygga, låter bra, är nice att spela på.... och är dyra :/
http://www.guitarbasics.com/guitar/buy/gibson_electric_guitars/Gibson%20SG%20Sup... '57%20Humbuckers%20Midnight%20Bur st.htm
bara cirkus 25 000 🙁
men min kompis har en sån här http://www.thomann.de/se/ibanez_grg270b_bkn.htm?sid=9f82f1d181eb4df89797f653f361... den är väl ok för 2 800 även fast den inte går att jämföra med gibsons. ibanez är ju hyfsat prisvärt 😉


   
SvaraCitera