Aviseringar
Rensa alla

Gitarr tips


Ämnesstartare

too_bored_to_die:

Köp en vanlig fender telecaster eller strata om du nu är ute efter allround, kan aldrig slå fel. Dessa gitarrer kostar inte mer än 7000 om du ska ha en riktigt ordentlig.
Fast ingen av dom modelerna har humbuckers[n]
själv har jag ingen gitarr som kostar över 2000 kr, har aldrig hindrat mig.

Det beror på hur man vill att det ska låta och i vilka samanhang man ska spela ;D 2000:- kronors gitarrer duger ju om man inte ska spela "seriöst"[y]

Zandrizzz:

den är väl ok för 2 800 även fast den inte går att jämföra med gibsons. ibanez är ju hyfsat prisvärt 😉

Tror att ibanezernas dyrare modeller kan va bra ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ABNGAN:

Det beror på hur man vill att det ska låta och i vilka samanhang man ska spela ;D 2000:- kronors gitarrer duger ju om man inte ska spela "seriöst"[y]

Jag spelar seriöst! det handlar om att välja rätt asien/tyskland-import [no-no]

Men i vilket fall, min lillebror har köpt någon vit yamaha RGX A2 (ipodstyle). Den har humbuckers och aktiva mickar, lättspelad, och låter rent. Kostar 4000 kr max, ingen jag vet har sagt något illa om den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

too_bored_to_die:

Jag spelar seriöst! det handlar om att välja rätt asien/tyskland-import [no-no]

Men i vilket fall, min lillebror har köpt någon vit yamaha RGX A2 (ipodstyle). Den har humbuckers och aktiva mickar, lättspelad, och låter rent. Kostar 4000 kr max, ingen jag vet har sagt något illa om den.

Har testat den, gillar den inte så mkt eftersom att ljudet itne blir så "äkta" emn den ä grymt skön att spela på egentligen och väger inte ett skit 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ABNGAN:

Har testat den, gillar den inte så mkt eftersom att ljudet itne blir så "äkta" emn den ä grymt skön att spela på egentligen och väger inte ett skit 😛

Ska du spela metal eller?

om inte metal:
Jag rekomenderar som innan iaf, fender (jaguar är snyggast), gibson les paul i fall du är ute efter det där okrispiga ljudet.

Jag lirar mest punk, oväsen, grunge, så jag kräver att gitarren ska kunna framkalla de ljud som jag vill, vilket inte gitarrer i dyrare klasser alltid fixar.

Lycka till med gitarrletandet!


   
SvaraCitera

ABNGAN:

Tror att ibanezernas dyrare modeller kan va bra ;D

jag har aldrig känt på nån, men med tanke på skillnaden mellan ibanez och fender i lägre prisklasser så ja 😉 sen beror det ju på vad du vill ha för sound också, ibanez är väl bäst åt det lite hårdare hållet. Men du får testa dig fram tills du hittar nåt bra 😀


   
SvaraCitera

köp en gibson sg/les paul eller fender strata/tele. varför vill du i hela fridens namn ha en 24 bandad? hjälper inte dig på något sätt alls.

Zandrizzz:

mja, gibson har många sköna SGmodeller 😀 dom är snygga, låter bra, är nice att spela på.... och är dyra :/

jag har en gibson sg. den kostade verkligen inte 25.000.


   
SvaraCitera

CUBIC_Cube:

jag har en gibson sg. den kostade verkligen inte 25.000.

nej alla gör såklart inte det, finns för runt 10k också men den modellen jag har spanat in; GIBSON SG Supreme '57. ( http://www.electric-guitar-review.com/2005/11/04/gibson-sg-supreme-57/)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

too_bored_to_die:

Ska du spela metal eller?

Zandrizzz:

sen beror det ju på vad du vill ha för sound också

Jag vill kunna spela allt med inriktning främst på solo, asså ja ska kunna lägga in gitarr i hiphop-beat lika mkt som jag ska kunna spela nått vackert cleant plock eller nått hårt solo

CUBIC_Cube:

varför vill du i hela fridens namn ha en 24 bandad? hjälper inte dig på något sätt all

För att vissa låtar kräver en 24-bandad och jag spelar en hel del sånna låtar ;D


   
SvaraCitera

Zandrizzz:

nej alla gör såklart inte det, finns för runt 10k också men den modellen jag har spanat in; GIBSON SG Supreme '57.

finns för runt 5 t.o.m.! väldigt fin, gillade kanske inte själva finishen så mycket men kroppen, halsen och speciellt huvudet var fint.

ABNGAN:

För att vissa låtar kräver en 24-bandad och jag spelar en hel del sånna låtar ;D

äsch det kan väl bara vara enstaka noter i dina solon, bara att byta ut!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CUBIC_Cube:

äsch det kan väl bara vara enstaka noter i dina solon, bara att byta ut!

Nej nej, sånt gör man inte! och jag vill kunna göra så mkt som möjligt på den och då krävs de 2 extra banden ;D


   
SvaraCitera

CUBIC_Cube:

äsch det kan väl bara vara enstaka noter i dina solon, bara att byta ut!

nee, 24 band är bäst 😛 visst man kan klara sig bra utan men vissa saker kan man inte göra. låter ju skit om man slidar från D och landar på C ... tex.


   
SvaraCitera

Zandrizzz:

nee, 24 band är bäst 😛 visst man kan klara sig bra utan men vissa saker kan man inte göra. låter ju skit om man slidar från D och landar på C ... tex.

jag skulle personligen klara mig helt prima med bara en 22 eller 21 bandad. hur menar du att det låter skit om man sladar från d och landar på c?


   
SvaraCitera

testa så hör du.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ABNGAN:

Vänta nu, ja ä inte den ända som döper gitarrer till tjejnamn?[surprised]

Nej för sjutton. [party]
Det är lättare för mig att älska min gitarr om jag associerar henne till en tjej. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Nej för sjutton. [party]
Det är lättare för mig att älska min gitarr om jag associerar henne till en tjej. [cheers]

Haha, och att spela på den är som att älska med henne och det ger det mer känsla ;D, tänk dig när du bryter ut i ett gitarr solo, det är ju fan som en orgasm ;D


   
SvaraCitera