Aviseringar
Rensa alla

Gjorde jag rätt när jag skällde ut barn?


Ämnesstartare

bögjenn:

usch.

Varför var det usch att säga så?
Var det för politiskt inkorrekt? Det finns faktiskt lagar och regler i Sverige, eftersom vi inte är ett anarkistiskt samhälle!

Pluppe:

Kan det ha varit arabiska ord som lät som hora och fitta?

Haha, kan ha varit, men eftersom de blev rädda och förstod vad jag menade misstänker jag att så inte var fallet...

Lethuc:

Det är så typiskt svenskt att knyta näven i fickan och inte göra något åt det,

Ja, jag förstår inte vad grejen med svenskar och civilkurage/konflikter är. Visst, det var kanske inte speciellt seriöst menat med skällsord men fel är fel. Jag säger till min lillebror när han skriker ovårdade saker i Skype, och jag tror att han uppskattar det innerst inne. För innerst inne vill inte någon vara den hatade tonåringen som förstör samhället!


   
SvaraCitera

Knarko:

Märks att du inte har så stor koll på hur människor funkar, särskilt i grupper.

Vart kommer din egna koll från då? Jag har själv varit med i dessa gäng, och senare även tillrättavisat flera av dom, tycker jag har god erfarenhet kring detta.


   
SvaraCitera

Lethuc:

Vart kommer din egna koll från då?

Flera års arbete med ungdomar
+ utbildning nu i två år där sådant tas upp och där det även varit en hel del arbete med ungdomar praktiskt

Lethuc:

tycker jag har god erfarenhet kring detta.

Av våld och hot? Jodå det har du nog säkert, du vinner nog bara på det själv då de respekterar bara dig kanske, har du tur har de respekt för andra, men det finns betydligt effektivare sätt att handskas med folk.


   
SvaraCitera

Förstår inte varför du blandade in deras etniska bakgrund. Den är helt jävla irrelevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Förstår inte varför du blandade in deras etniska bakgrund. Den är helt jävla irrelevant.

Om du menar att jag drog upp den inför dem tycker jag inte det var irrelevant, då det var en parallell om att visa respekt för andra!

Och om du menar att de skrek på arabiska tycker jag inte heller det var irrelevant, då jag tycker det är obehagligt att folk skriker saker på mig som jag inte förstår vad det betyder.


   
SvaraCitera

Någon mer än jag som reagerade på "mörkhyade"?. Irrelevant, what so ever.

Sen är det inte din sak att läxa upp dem. Det du kan göra är att säga till att du är fel att att kalla någon hora, men att tralla vidare på "I Sverige finns det lagar och regler", är riktigt, riktigt torrt.


   
SvaraCitera

stereo total:

Den är helt jävla irrelevant

I vissa fall ja, i vissa fall nej. Såklart finns det svenska grabbar som ropar fula ord efter tjejer, dock gör de det mer i det tysta, invandrare är inte lika "pryda" av sig när det kommer till det, men vad jag själv sett är det främst dem som får ur sig dem orden.


   
SvaraCitera

Johemo:

Om du menar att jag drog upp den inför dem tycker jag inte det var irrelevant, då det var en parallell om att visa respekt för andra!

Utveckla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Utveckla.

Neger anses som ett skällsord, hora anses som ett skällsord.
Det är inget fel på att vara hora, det är en laglig verksamhet att sälja sex. Ändå tar jag det som något negativt.
Neger är också ett skällsord. Det finns många ord för att vara mörkhyad, men det är just neger som är det mest laddade.
Jag tycker bara inte att man ska använda laddade ord mot varandra, av ren respekt. Det är inget fel på att vara neger, det är inget fel på att vara hora. Men eftersom de är laddade ord blir de negativa och därmed skällsord som man inte bör använda!


   
SvaraCitera
zIGGE

"Mörkhyade" är i sammanhanget ett oskyldigt adjektiv precis som att man beskriver med "kort hår", eller "långa" och är inte ett dyft mindre relevant.


   
SvaraCitera

Johemo:

Text

Men du tar upp deras etnicetit i början av texten.

Johemo:

såg jag ett gäng (7-10 stycken) mörkhyade

Det jag reagerade på var att man aldrig brukar beskriva personer i deras hudfärg, det gör man aldrig med vita människor. Så jag blev nyfiken på varför du ens nämnde att de var mörkhyade.

Resonemanget kring neger och hora förstår jag.


   
SvaraCitera

stereo total:

Förstår inte varför du blandade in deras etniska bakgrund. Den är helt jävla irrelevant.

Ja, hon kanske är en nazist trots allt.

Knarko:

Av våld och hot? Jodå det har du nog säkert, du vinner nog bara på det själv då de respekterar bara dig kanske, har du tur har de respekt för andra, men det finns betydligt effektivare sätt att handskas med folk.

Börjar en människa att säga ifrån så tänker dom sig nog för nästa gång dom gör något liknande, för kanske väntar det värre saker i framtiden. Bättre finns det säkert, men att ge någon stryk är nog det effektivaste i min mening. Jag får en känsla av att du tror att alla människor fungerar likadant(rätta mig ifall jag har fel). Så är det inte, vissa människor ger inte respons på annat än våld. Då bör man, inte minst, använda sig av den så att inte fler människor råkar illa ut av mobbaren. För jag menar, hade det gällt mig själv så hade jag inte brytt mig, men vissa människor kanske inte är så starka och mår väldigt illa av det, håller du inte med mig?


   
SvaraCitera

Lethuc:

Ja, hon kanske är en nazist trots allt.

Ja. Tror så.


   
SvaraCitera

Lethuc:

Jag får en känsla av att du tror att alla människor fungerar likadant(rätta mig ifall jag har fel)

Rättar dig. Såklart tror jag inte det, men jag tror inte att våld är nödvändigt för att en person ska skärpa sig. Kan krävas fysiska handlingar men våld är nog inte det som krävs för att få dessa personer att tänka till.

Lethuc:

För jag menar, hade det gällt mig själv så hade jag inte brytt mig, men vissa människor kanske inte är så starka och mår väldigt illa av det, håller du inte med mig?

Hänger inte riktigt med på hur du menar här?


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Någon mer än jag som reagerade på "mörkhyade"?. Irrelevant, what so ever.

Det är ju egentligen inte det. Det vore som att diskutera brott men inte om brottslingar. Detta beteende går att förknippa med invandrarkillar i mer grad än svenskar. Det har ju sina förklaringar, dom kommer från kulturer där kvinnorna inte är lika högt ansedda och deras föräldrar där hemma som har problem med språket har svårt att prata med myndigheter såväl med omkringliggande svenska familjer. Det leder till att dom har svårare att få en inblick i vad deras ungar sysslar med. Det finns nog många som inte bryr sig, men jag är helt övertygad av att dom flesta är ovetande om vad deras barn sysslar med och skulle tycka att deras beteende och attityd är oacceptabla.

Nu var det väl kanske inte riktigt ett svar på din fråga, men ville ändå få sagt det. [smile]


   
SvaraCitera