Aviseringar
Rensa alla

Glad av vin?


Ämnesstartare

Hejsan, det kom upp för mig att jag blir glad av vitt vin, eller i alla fall gladare än av öl. Men borde man egentligen bli lika glad av båda?

Det är ju alkohol, än mer i vin till och med.
Jag har förut också tänkt på att det är "skönare" att dricka vin än öl.

Hur kommer det sig egentligen?
Det känns väldigt ologiskt.


   
Citera

Dold text: Placebo.

Nej men jag har inte det blekaste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Victor Ahlén:

Placebo

Jag tror att det mesta av effekterna utav alkohol är placebo men what ever. Det är ju inte direkt att man tänker så när man väl dricker.

Tänker inte direkt "Nu blir jag glad som fan" när jag dricker en starköl, blir inte gladare utav det. 😛


   
SvaraCitera
KSENIA

HAHA, JAG BLIR ALLTID GLADARE OCH MER FEST AV ÖL OCH/ELLER SPRIT. VIN ÄR SEGT 🙁

MEN DU KANSKE BLIR MER FULL AV VIN PGA: HÖGRE ALKOHOLHALT OCH DÅ ÄVEN MER GLAD. FAST JAG VET INTE THJOHOHOHOHOHOOOOO


   
SvaraCitera

Detta är nog något som de flesta har märkt, att man får olika fylla beroende på vad man dricker trots att alkoholen i sig har samma kemiska uppbyggnad.

Anledningen till det är enligt min forskning ([cool]) följande: man dricker olika drycker olika fort så alkoholen påverkar dig på olika sätt, jämför t.ex en stark drink med fem öl. De har samma totala alkoholmängd men man dricker ölen långsammare. Sedan spelar tillsatser roll, någonting med mycket socker påverkar hur kroppen tar till sig alkohol, och ger även en liten sugarrush som påverkar.

Drycker som t.ex tequila innehåller även "orenheter" eller vad man ska säga, vilket i mitt fall åtminstone leder till en värre baksmälla än t.ex vodka som är mer "rent"


   
SvaraCitera

Har hört något om att vin utlöser mer dopaminer än e.g. öl, men jag har ingen källa på det. Kan vara att du är mer gynnsamt inställd till smaken/texturen av vin än öl, vilket ger placebo.


   
SvaraCitera
time
 time

Detta är en bra teori:

Cornucopia:

vin utlöser mer dopaminer än e.g. öl

Sen är det också en mycket vanlig uppfattning att rödvin kan göra motsatsen till vitt, och leda till diverse sentimentala nervsammanbrott. [party]


   
SvaraCitera

skit i det du


   
SvaraCitera

Arnold_NU:

vilket i mitt fall åtminstone leder till en värre baksmälla än t.ex vodka som är mer "rent"

för mig är det tvärtom [crazy]


   
SvaraCitera

Det kanske är så att du tycker mer om vin pga omständigheter, exempelvis att behöva verktyg för att öppna en flaska, dricka ur speciella glas etc. (om du nu gör så)


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Sen är det också en mycket vanlig uppfattning att rödvin kan göra motsatsen till vitt, och leda till diverse sentimentala nervsammanbrott. [party]

Se där, jag har mycket att lära de alkoholhaltiga dryckernas mysterium. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Det kanske är så att du tycker mer om vin pga omständigheter, exempelvis att behöva verktyg för att öppna en flaska, dricka ur speciella glas etc. (om du nu gör så)

Nja inte direkt, men sist jag drack vitt vin så träffade jag massa härliga människor, så det påverkade nog mest 🙂


   
SvaraCitera

mopsen:

skit i det du

[love][love][love][love]


   
SvaraCitera

Liebestraum:

Det kanske är så att du tycker mer om vin pga omständigheter, exempelvis att behöva verktyg för att öppna en flaska, dricka ur speciella glas etc. (om du nu gör så)

Tror att oddsen är låga att han gör så, jag satsar nog hellre på baginbox som dricks direkt från tappen. [party]


   
SvaraCitera

titta på carl-jan, du är en finsmakare helt enkelt.
Image


   
SvaraCitera