Aviseringar
Rensa alla

Glasögon?


Ämnesstartare

Har nyss varit på besök hos optikern där det konstaterades att jag har -0.75 i synfel. Dock var hon inte särskilt tydlig om jag behövde glasögon. Gjorde lite efterforskningar @ google men hittade inget. Hjälp? [sad]


   
Citera

Det får du väl avgöra själv. Känner du att du behöver glasögon, skaffar du glasögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är dyrt! Det känns ändå som att jag skulle kunna klara mig utan trots att jag ser suddigt på långt håll.


   
SvaraCitera

0.75 är väl inte så mycket.

hade glasögon när jag hade typ 1 men använde aldrig.


   
SvaraCitera

Ska du ta körkort i framtiden så behöver du förmodligen glasögon iaf.


   
SvaraCitera

nah, behövs nog ej. ännu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eklektisk:

Det är dyrt

Fråga om föräldrarna kan hjälpa [smile] det är sjukt skönt att ha ibland. Det kommer nog vara som att du byter från en vanlig till en HDTV 😉 även fast du bara har -0.75.


   
SvaraCitera

det är väll mer upp dill dig själv har jag 0.8 och jag blir bara irriterad utan glasögon. man ser ju skitdåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man tackar. [y]


   
SvaraCitera

du behöver glasögon om du har mer eller 0.50 när du ska köra bil, själv har jag - 1,25..


   
SvaraCitera
Issen

eklektisk:

Det är dyrt! Det känns ändå som att jag skulle kunna klara mig utan trots att jag ser suddigt på långt håll.

Som student kan du få par asbra glasögon för under 500.
Det är inte så dyrt som det en gång var... mina första kostade 2500 sen kostade de 2000 att slipa om dom, sen behövde jag byta igen i vintras, då kostade det 370 med nya bågar och glas.


   
SvaraCitera

Beställ över internet, billigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Som student kan du få par asbra glasögon för under 500.
Det är inte så dyrt som det en gång var... mina första kostade 2500 sen kostade de 2000 att slipa om dom, sen behövde jag byta igen i vintras, då kostade det 370 med nya bågar och glas.

Oj, mina första glasögon, brytningsfel, kostade 2000. :U


   
SvaraCitera
Issen

eklektisk:

Oj, mina första glasögon, brytningsfel, kostade 2000. :U

Yepp, så va de för mig också när jag gick i 8an typ... nu köpte jag dom starkare för 370 nåt och då va dom även antireflexbehandlade och sånt... de hade inte mina gamla.

Köp på nätet efter ditt glasögon recept så kostar de typ aslite.


   
SvaraCitera

Jag har samma synfel som du och jag fick linser för att det inte skulle bli värre. Men jag tror att gränsen för att få ha linser går vid -0,7 respektive 0,7 men jag vet inte. Däremot kan du ju kanske fråga om din optiker om han/hon tror att det kan bli värre om du inte skaffar glasögon/linser.


   
SvaraCitera